Cloud Nine Factory, un business construit din esențe tari

Să fii antreprenor și să faci pionierat pe o piață nișată, cum este cea a extractelor pentru prăjituri, pare din start o misiune aproape imposibilă. Mihaela și Cristian Andronie au vrut însă să își testeze limitele și să demonstreze cu brandul Cloud Nine Factory că „esențele tari se țin în sticluțe mici” nu este doar o expresie prăfuită, ci definiția unui business cu perspective și potențial de expansiune la nivel european.  Cloud Nine Factory, un business construit din esențe tari

Ideea unui business propriu a apărut în urmă cu șapte ani și a plecat de la pasiunea Mihaelei și a lui Cristian Andronie pentru gătit și pentru produsele culinare de calitate. În primă fază, cei doi au intenționat să deschidă o cafenea la parterul blocului, unde să pregătească croissante și dulciuri, dar s-au lovit de o primă piedică. „Am căutat extract de vanilie, ne-am uitat online, ne-am uitat și pe piață și nu exista un astfel de produs”, a povestit Mihaela Andronie.

Această provocare a reprezentat însă punctul de plecare pentru afacerea Cloud Nine Factory. Intrigați de prețul piperat pentru extractul de vanilie cei doi antreprenori au decis să fabrice ei înșiși acest produs. Au pornit de la o cercetare de piață, au testat diferite materii prime și și-au setat ca obiectiv să transforme extractul de vanilie într-un produs de masă.

„Eu sunt economist de profesie, dar am lucrat mai mult în străinătate. În societatea românească am observat că, de obicei, problemele reprezintă un capăt de drum. Eu am fost învățat că orice problemă are o rezolvare și ea vine doar dacă o cauți. Poate că am început o afacere pentru bani sau pentru statut social, dar cel mai important credem că putem schimba lumea, chiar și la nivel mic, în jurul nostru prin astfel de idei”, a spus și Cristian Andronie.

Iar ideea Cloud Nine Factory a fost una costisitoare întrucât în cei șapte ani de activitate businessul a „înghițit” peste 100.000 de euro. Prin urmare, fondatorii au conștientizat rapid necesitatea atragerii unui investitor care să susțină afacerea din punct de vedere financiar. Astfel, 50% din business este deținut de omul de afaceri brașovean Răzvan Ioan Taraș.

Citește și: Cum să deschizi un magazin online specializat pe vânzarea de coșuri-cadou

Cloud Nine Factory, provocări la început de drum

Primul produs a fost extractul de vanilie, în sticluțe de 100 ml, lansat pe piață în 2015. Cu primul lot de produse, fondatorii afacerii au început să meargă din magazin în magazin și în plafare unde au lăsat mostre. Și pentru că vorbim de vânzări mult prea mici la momentul respectiv pentru a-și deschide propriul spațiu de producție, antreprenorii au folosit în primă fază laboratorul unei cofetării. „Pentru a crea o piață am oferit multe produse gratuite. A existat multă neîncredere, unii proprietari de magazine ne sunau, alții erau de negăsit. Iar timpul costă bani”, a explicat Cristian.

Ulterior, proprietarii au încheiat un contract cu un distribuitor care a reprezentat biletul de intrare în retail. Însă a apărut o nouă piatră de încercare concretizată printr-o criză a vaniliei, în urma căreia prețul per kilogram a crescut brusc de la 50 la 500 de euro. Întrucât în aceste condiții materia primă era extrem de greu de găsit, fondatorii Cloud Nine Factory s-au orientat spre noi produse și au extins portofoliul cu aromele de lămâie și portocală, care au susținut practic afacerea timp de un an. În prezent, gama de extracte cuprinde, pe lângă cele trei deja menționate, mentă și cafea. Uleiurile esențiale din care sunt produse extractele provin din Spania, iar cafeaua este furnizată de un producător din România.

Piața locală versus export

Următorul pas în dezvoltarea afacerii a venit natural odată cu semnarea primului contract cu un retailer, produsele fiind listate în magazinele cora în urmă cu trei ani. Pentru că ritmul în care și-ar fi dorit să încheie parteneriate cu marii retaileri nu a fost cel pe care îl așteptau, fondatorii Cloud Nine Factory s-au orientat și spre piața externă, care pare a fi mai deschisă la astfel de produse. Prin urmare, producătorul a ajuns deja pe piața din Ungaria și a făcut livrări și în alte țări, exporturile reprezentând până în 10% din vânzări în acest moment. Pe lista piețelor vizate se numără și Spania, iar o posibilă listare pe Amazon ar putea deschide ușa parteneriatelor cu retaileri din Germania, Franța, Marea Britanie sau Italia.

Pentru a putea susține cererea, antreprenorii au relocat producția într-o hală de 355 mp din București, acolo unde dețin o linie de producție semiautomată și unde pot produce săptămânal până la 6.000 de sticle de extracte. „Organizarea este foarte flexibilă, noi ne putem dubla capacitatea de producție în trei zile. Un avantaj foarte mare este că nu lucrăm cu materie primă perisabilă. Avem stocuri mari de materie primă pentru a putea face față solicitărilor venite din partea retailerilor. Acum lucrăm, pe lângă cora, cu Carrefour și Metro și sperăm să finalizăm negocierile cu Auchan. Ne-ar plăcea să vedem mai multă susținere din partea retailerilor pentru produse de calitate, care să crească competiția în piață. Ni s-a spus de multe ori că produsele noastre sunt geniale, pentru că ocupă spațiu puțin și au valoare mare. În afara țării, buyerii caută în mod activ produse care să facă diferența la raft”, a adăugat Cristian Andronie.

Potrivit acestuia, Cloud Nine Factory nu are competiție la raft și, de multe ori, s-a întrebat care este motivul pentru care niciun alt antreprenor nu a vrut să încerce această idee de business. „Pentru noi, esențele nu reprezintă concurență, poate doar păstăile de vanilie. Iar în acest caz, prețul nostru, care poate ajunge și la 40 de lei per sticluță, este unul avantajos. 70% din vânzările noastre vin din extractul de vanilie, urmează lămâia și portocala, care dețin undeva la 20%. Extractul de cafea a venit ultimul în portofoliu, alături de mentă, fiind arome nișate. Cafeaua este undeva la 5-6% din vânzări. Am încercat să scoatem un extract de ciocolată, însă am vândut doar 3 sticle și am renunțat. Era supernișat. Încercăm să găsim soluții pentru un extract din migdale amare”, a precizat Mihaela Andronie.

Citește și: Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat

Exit-ul, următorul pas pe lista Cloud Nine Factory 

În cifre, businessul Cloud Nine Factory însemna la nivelul anului 2021 afaceri de 630.000 de lei, ținta pentru acest an fiind atingerea pragului de un milion de lei. O posibilă intrare într-un lanț de magazine din Ungaria ar putea duce la o triplare a afacerilor.

Și, pentru că cele trei elemente de care aveau nevoie au fost bifate – produs, brand și piață de desfacere - următorul pas pe lista celor doi antreprenori este exitul și vânzarea afacerii, planificată pentru anul viitor. „Așa ne-am planificat businessul, cu o strategie de exit. Pentru că acum vorbim de o chestie palpabilă – vedem cum vânzările cresc de la o săptămână la alta – considerăm că aceasta este mișcarea naturală pentru noi. Anul viitor intenționăm să ieșim din afacere, vom discuta și cu partenerul nostru care sunt opțiunile. Am realizat că sunt multe lucruri care nu depind de noi. Ai nevoie de mulți bani la dispoziție pentru a-ți asigura materiile prime. Pentru noi, cash flow-ul a fost și a rămas o problemă. Noi suntem plătiți de distribuitori la 75 de zile, timp în care noi trebuie să continuăm să le dăm marfa pe care o cer. Dacă ar fi să evaluez businessul, cred că se află undeva între 600.000 și 800.000 de euro”, a spus Cristian.

În ceea ce privește lecțiile învățate în urma acestei experiențe de business, Cristian a punctat faptul că este nevoie de astfel de afaceri pentru a schimba mediul în care trăim, iar experiența internațională poate fi de ajutor. „Sunt născut în comunism, 19 ani i-am trait în comunism, dar interacțiunea cu alte lumi, care a făcut un clic la un moment dat, m-a făcut să realizez că putem face altfel lucrurile. Le recomand tuturor tinerilor să viziteze alte țări, să își schimbe mentalitatea, să muncească în afară și apoi să se reîntoarcă în țară. Pentru că diferența de viziune, de mentalitate poate reprezenta linia dintre a reuși și a supraviețui sau de a închide afacerea. Și am înțeles că a-ți cumpăra o scurtătură pentru a face business nu este o decizie inteligentă, lucrurile pot fi făcute așa cum trebuie și fără a cotiza în stânga sau în dreapta”, a considerat antreprenorul.

La rândul său, Mihaela a conștientizat importanța unei surse solide de finanțare a businessului pentru confortul psihic al antreprenorului și pentru dezvoltarea constantă a afacerii. „Nu aș mai începe o afacere fără să am suficienți bani. A fost atât de greu și a durat atât de mult pentru a reuși. Este nevoie de resurse pentru a face lucrurile să se întâmple. Sunt foarte multe costuri, emoționale, de timp. Dacă nu aveam investitor ar fi trebuit să închidem. Noi am făcut un produs de pionierat. Și nu mulți au răbdare ca businessul să crească”, a adăugat Mihaela.

Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Peste 360 de afaceri romanești finanțate cu 14 milioane de euro prin factory by Raiffeisen Bank
Peste 360 de afaceri romanești finanțate cu 14 milioane de euro prin factory by Raiffeisen Bank
Programul factory by Raiffeisen Bank, lansat în urmă cu cinci ani pentru a sprijini antreprenorii aflați la început de drum sau pe cei care vor...