Bonas, un business crescut ardelenește

Povestea Bonas este legată de începutul anilor `90, când frații Vasile și Emil Naș, alături de cumnatul lor Petru Brad, au pus temelia unei firme mici de produse lactate în satul Dezmir, comuna Apahida. Primul pas a fost colectarea de laptele proaspăt de la fermierii cu tradiție din Ardeal, pentru ca apoi, ca atelier de prelucrare a laptelui, să proceseze 200-400 de litri de lapte. Astăzi, capacitatea de producție se ridică la 15.000 de litri de lapte, iar brandul Bonas se regăsește atât în rețeaua proprie de magazine a companiei, cât și în marile lanțuri de retail. Bonas, un business crescut ardelenește

Cu o prezență de peste trei decenii în industria lactatelor din România, Bonas a reușit să cunoască o dezvoltare solidă, făcută pas cu pas, datorită modului în care fondatorii au înțeles că trebuie să abordeze etapele de creștere. „La început, am vrut să facem înghețată și am reușit să cumpărăm un separator de grăsimi pentru lapte. Când am primit autorizația pentru această activitate, am primit și sugestia să producem mai degrabă smântână. Se întâmpla în 1991 și acela a fost primul utilaj cumpărat, și primul pas spre producție proprie”, povestește Vasile Naș, unul dintre fondatorii companiei. Astăzi, Bonas are în portofoliu peste 70 de SKU, de la smântână, iaurt, iaurt de băut, sana, chefir, ayran până la mozzarella și înghețată, pe care le vinde prin intermediul celor 23 de magazine (21 în Cluj și două în București), dar și al marilor rețele de retail (Selgros, Kaufland, Auchan), inclusiv în HoReCa.

Dezvoltarea portofoliului

„Am creat câteva produse noi pe care le vom lansa pe piață în această toamnă. Unul dintre acestea este mozzarella vrac, recent listată în rețeaua Kaufland. Pe lângă aceste produse, am achiziționat un utilaj performant pentru ambalarea untului în forma clasică, până în acest moment untul Bonas fiind la tub. Acest nou tip de ambalare ne va permite listarea acestui produs în rețelele mari de retail și la toți partenerii noștri. Investiția realizată în acest utilaj este de circa 55.000 euro”, explică Lucian Naș, directorul general al companiei.

Bonas a reușit în cei 32 de ani de funcționare să consolideze o bază fidelă de clienți având o strategie solidă de business. Însă atenția companiei nu s-a îndreptat exclusiv asupra clienților, ci și asupra partenerilor de business cu ajutorul cărora a creat legături pe termen lung, bazate pe consecvență. Acesta a fost și unul dintre motivele care au dus la inaugurarea primei băcănii sub brandul Bonas în vara acestui an.

„Credem foarte tare în conceptul acesta de producător local. Noi ne poziționăm pe piață ca producător local și conștientizăm în același timp că sunt foarte mulți alți producători în zona noastră pentru care este foarte dificil să facă investiții în magazine proprii. Noi avem capacitatea financiară și logistică să deschidem magazine, dar sunt mulți care nu pot. Și atunci le oferim acest parteneriat, listându-i la raft”, explică directorul general al companiei.

Investițiile au stat la baza fiecărei etape de dezvoltare bifată de Bonas. Multe dintre ele au fost făcute din fonduri proprii, unele cu ajutorul banilor europeni. În perioada 2004–2006, compania a trecut printr-un proces de retehnologizare, accesând fonduri SAPARD în valoare de 400.000 de euro. Profitul obținut ulterior ca urmare a acestei retehnologizări a fost reinvestit pentru a asigura o creștere organică și sustenabilă, iar investițiile ulterioare au fost finanțate cu resurse proprii.

Finanțare de pe piața de capital

Când fondatorii au considerat că e nevoie de sume mult mai mari pe care nu le mai puteau acoperi singuri, au decis listarea pe piața de capital. În anul în care compania Bonas Import Export a împlinit 30 de ani de activitatea, acțiunile au intrat la tranzacționare pe piața AeRO, segmentul de acțiuni al Sistemului Multilateral de Tranzacționare al Bursei de Valori București.

„Pentru a reuși să obțină o finanțare suplimentară necesară pentru niște achiziții și pentru dezvoltări ulterioare, fondatorii au decis inițial să vândă 40% din companie. A avut loc listarea și a fost un succes pentru că vorbim despre o companie cu o fundație foarte bună, un business solid, făcut ardelenește. Acest lucru se pare că a fost foarte apreciat pentru că, în prezent, Bonas are undeva la 400 de acționari”, detaliază Lucian Naș.

Cu o parte consistentă din banii proveniți din vânzarea acțiunilor, adică șapte milioane de lei, au fost achiziționate o clădire și un teren de 6.000 mp vizavi de fabrica existentă. Producătorul de lactate a amenajat acolo depozite de refrigerare și de congelare, birourile și a securizat și spațiul necesar pentru viitoare capacități de producție. Totodată, după listarea la BVB, a reamenajat toate magazinele din rețeaua proprie și a inaugurat cele două locații în București. O altă parte din suma obținută în urma listării va fi folosită drept cofinanțare a unui proiect cu fonduri europene.

„Este vorba despre o cofinanțare în valoare de două milioane de lei. Proiectul total se ridică la 7,6 milioane de lei plus TVA și vizează retehnologizarea producției. Ca principale achiziții prin proiect, avem o nouă linie de ambalare a laptelui, o linie de feliere și ambalare a brânzeturilor, schimbarea flotei auto pentru distribuție, achiziția și implementarea unui sistem ERP, o cisternă nouă de lapte și dotarea laboratorului de analizare a laptelui”, explică Lucian Naș.

Performanța financiară

Deși în anul 2023 a redus prețurile la anumite categorii de produse și a participat voluntar la campania de diminuare a prețurilor cu 20%, compania Bonas a înregistrat un plus de 42% al vânzărilor, datorat exclusiv volumelor, reușind creșteri pe toate segmentele: magazine proprii (+39%), IKA (+99%) și terți (+49%). „Vânzările au crescut cu 42%, iar profitul a urcat de la 831 lei la 492.972 lei. Față de acum un an, procesam suplimentar câteva tone de lapte pe zi, dar încă suntem departe de capacitatea maximă care poate fi atinsă cu dotările existente. În 2023 ar trebui să avem venituri totale de cel puțin 26 de milioane lei”, spune reprezentantul producătorului de lactate.

Cum va arăta viitorul apropiat? Executivul se ferește să facă estimări din cauza impredictibilității fiscale. Niciun business plan realizat acum nu se va mai putea menține anul următor dacă toate costurile vor fi mai mari, din impactul taxelor sau al salariilor mărite prin decizii politice. În cazul Bonas, după o minimă estimare, costurile de producție ar crește cu 7% dacă măsurile fiscale pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament rămân la forma anunțată.

„Instabilitatea fiscală te împiedică să-ți faci planuri mai mari. Mai mult, duce la o lipsă de încredere și de apetit din partea consumatorilor, oamenii sunt reticenți. Se gândesc de trei ori să cumpere un produs sau nu. Scade, evident, și consumul. Noi nu cerem facilități fiscale. Vrem un mediu fiscal stabil, condiții clare, pe baza cărora să îți poți construi un plan de viitor”, concluzionează directorul general al Bonas.

O luptă pentru readucerea volumelor pe trend pozitiv în piața laptelui
O luptă pentru readucerea volumelor pe trend pozitiv în piața laptelui
2023 a venit cu o premieră în industria lactatelor, categoria lapte fiind beneficiarul principal. În luna mai a fost parafat acordul voluntar...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Bonas investește în dezvoltarea producției și în extinderea rețelei de magazine
Bonas investește în dezvoltarea producției și în extinderea rețelei de magazine
Producătorul clujean de lactate Bonas extinde aria de acoperire și a finalizat investiția într-o linie de îngheţată prin care își dorește...
Acțiunile Bonas Import Export au intrat la tranzacționare pe piața AeRO
Acțiunile Bonas Import Export au intrat la tranzacționare pe piața AeRO
Bonas Import Export, producător clujean de lactate, a început tranzacționarea acțiunilor pe piața AeRO, segmentul de acțiuni al Sistemului...