Viitorul sustenabilității, influențat de schimbarea comportamentelor și inițiativele companiilor
Caracterul sustenabil al unui produs (68%) este mai important decât confortul oferit de proximitatea față de acesta (65%), arată un studiu Reveal Marketing Research despre inițiativele companiilor care pot contura viitorul sustenabilității. Astfel, românii își doresc mai multă implicare din partea companiilor în inițiative sustenabile, îndeosebi prin încurajarea reciclării (18%), educarea populației înspre un stil de viață sustenabil (11%) și prin utilizarea de materiale/ambalaje reciclabile (10%).
Alegerea unui produs care corespunde atât nevoilor personale, cât și de mediu nu este una ușoară pentru consumatori. Conform rezultatelor studiului, prețul accesibil (79%), completat de caracterul sănătos (ingrediente naturale – 72%) și sustenabil (producție în mod responsabil – 69%, grija față de mediul înconjurător – 67%) al produsului sunt cele mai importante atribute în alegerea unui produs.
Valori crescute ale acestor atribute sunt prezente în particular în cazul familiilor moderne și a celor tradiționale, segmente de consumatori cunoscute ca fiind ghidate în viața de zi cu zi de valori precum sănătate, siguranță, grijă și protecție. Totodată, se observă poziția medie ocupată de confortul oferit de proximitatea față de un produs (65%). Un scor semnificativ mai mare al atributului a fost înregistrat doar în cazul persoanelor mai în vârstă, respectiv a segmentelor maturilor fără partener și seniorilor pensionari (70%).
Responsabilizarea individuală, pilonul de bază al unui prezent și viitor sustenabil
Românii consideră că problemele de sustenabilitate actuale pot fi combătute în principal prin responsabilizarea cetățenilor, reglementările guvernelor și inițiativele companiilor.
La o privire mai atentă, observăm că schimbarea comportamentului oamenilor (76%) este percepută ca fiind cea mai importantă soluție pentru a construi o societate sustenabilă, urmată de schimbarea atitudinii guvernelor (74%) și de schimbarea mentalității companiilor (74%). Dacă ne referim la profilele consumatorilor, tinerii (Generația Z și tinerii profesioniști) sunt cei mai sceptici, iar senorii pensionari, cei mai optimiști referitor la viabilitatea pe termen lung a soluțiilor măsurate, între cele două categorii înregistrându-se o diferență de aproximativ 20 procente.
Dacă ne referim la problemele de sustenabilitate din prezent, românii consideră distrugerea zonelor naturale ca fiind cea mai mare problemă cu care se confruntă țara noastră (50%), și a doua cea mai mare problemă la nivel global (38%), după poluarea aerului (42%). Teama generalizată legată de distrugerea constantă a zonelor naturale și de consecințele acesteia asupra mediului și calității vieții îi determină pe 6 din 10 români să declare că în maximum 5 ani ar trebui dublate ca volum suprafețele împădurite.
Vezi și: 1 din 2 români, dispus să plătească mai mult pentru produse sustenabile
În ceea ce privește acțiunile companiilor care au cel mai mare potențial să determine un comportament de consum mai responsabil în rândul cetățenilor, se numără încurajarea reciclării (18%), practicarea unor prețuri accesibile pentru produsele sustenabile (12%) și educarea populației prin promovarea sustenabilității (11%). În aceeași ordine de idei, 6 din 10 români sunt de părere că dublarea suprafețelor împădurite este o acțiune cu caracter sustenabil ce ar trebui implementată cu prioritate în următorii 5 ani.
”Având în vedere că încrederea românilor în stat este una redusă și în continuă derivă, aceștia se îndreaptă din ce în ce mai mult către sectorul privat, cerând răspunsuri din partea companiilor și în cazul provocărilor societale mai largi cum ar fi sustenabilitatea. Dacă analizăm atitudinile consumatorilor observăm că aceștia sunt din ce în ce mai conștienți de nevoia de a salva resursele planetei și că își doresc o schimbare la nivelul mentalității și comportamentului populației. În acest context, o companie cu obiective sustenabile clar stabilite și care deservește acestui scop social într-o manieră credibilă și activă este tipologia de companie care va prospera pe viitor”, spune Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Citește și: Studiu: Brandurile ar trebui să se implice în subiecte de natură socială
Studiul Reveal Marketing Research este la a doua ediție, realizată cu susținerea Kaufland România, OMV Petrom, OTP Bank România și Rogalski Damaschin, prin intermediul Reveal Sustainability Panel Proprietary. Studiul a fost realizat în perioada 26.08-04.09.2022 prin crearea Sustainability Panel Proprietary Reveal Marketing Research, un instrument “agile”, foarte puternic pentru cercetarea de piață, ce combină beneficiile studiilor online cu beneficii de dinamică/ interacțiune socială continuă între participanți. Pentru acest val a fost creat un eşantion de 1.005 respondenți, eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet. Eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 14 ani companii din România și Europa.