1 din 2 români, dispus să plătească mai mult pentru produse sustenabile

Sustenabilitatea nu este un trend, ci efectul unor îngrijorări reale. Astfel, peste 70% dintre români sunt interesați să ducă un stil de viață sustenabil, arată un studiu reprezentativ la nivel național realizat de Reveal Marketing Research în colaborare cu Coca-Cola HBC, Environ, HeidelbergCement România, La Fântâna, Leroy Merlin, Raiffeisen Bank, Transavia și Xella pentru a înțelege cum definesc românii conceptul de „verde” și de a măsura comportamentele sustenabile ale acestora. Înțelegerea acestor percepții este fundamentală în contextul în care sustenabilitatea favorizează apariția anumitor comportamente tipice de consum. 1 din 2 români, dispus să plătească mai mult pentru produse sustenabile

Potrivit cercetării de piață, peste jumătate dintre români (54%) declară că ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produse care sunt promovate ca fiind sustenabile. Totodată, 61% dintre români consideră produsele ecologice de o calitate mai bună decât cele standard.

Rezultatele studiului arată că dimensiunea ecologică a sustenabilității primează într-o măsură semnificativ mai mare în rațiunea românilor comparativ cu implicațiile sociale sau politice ale acesteia. Așadar, în viziunea românilor, sustenabilitatea este înțeleasă prin intermediul a trei piloni ce ocupă în mod repetat poziții fruntașe în „traducerea” semnificației conceptului: protejarea mediului înconjurător, reducerea risipei îndeosebi prin reciclare și sănătatea.

De asemenea, 60% dintre aceștia consideră că dezbaterile frecvente despre sustenabilitate din ultimul timp sunt rezultatul nevoii din ce în ce mai importante de a proteja planeta, și nu strategii ale companiilor de a-și îmbunătăți imaginea (15%).


Citește și RetuRO Sistem Garanție Returnare devine administratorul SGR în România


„În contextul în care sustenabilitatea a devenit un subiect de interes general, am observat că pe lângă așteptările pe care le au de la branduri, românii sunt dispuși să facă eforturi în dezvoltarea unui stil de viață sustenabil, cel puțin la nivel declarativ. În topul criteriilor importante la alegerea unui produs sau serviciu, modul în care acesta afectează mediul înconjurător este al doilea atribut important pentru respondenți, după preț, dar înaintea importanței caracteristicilor produsului sau serviciului sau experienței anterioare”, explică Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

În prezent, peste 70% dintre consumatorii români își manifestă interesul de a avea un stil de viață sustenabil. De exemplu, când vine vorba de alegerea produselor din carne, 77% consideră ca fiind importantă buna reputație a companiei, iar animalele să fie hrănite cu produse naturale. La o privire mai atentă asupra rezultatelor, românii au încredere în produsele ecologice, 61% menționând că acestea sunt mai bune decât cele standard.

În același timp, produsele „verzi” sunt percepute în mică măsură ca fiind accesibile ca preț (37%), beneficiile aduse sănătății influențând în cea mai mare măsură opțiunea de a alege produse din această categorie (79%).

Mai mult decât atât, 65% dintre respondenți consideră costurile ridicate ale produselor sustenabile o barieră în schimbarea stilului de viață, iar 60% cred că lipsa de interes referitor la subiectul sustenabilitate i-ar opri pe indivizi să adopte aceste schimbări.

Românii care și-au întemeiat o familie sunt mai grijulii cu mediul

Diferitele tipuri de comportamente sustenabile sunt mai des întâlnite în cazul persoanelor cu familii, pe când tinerii și cei fără partener adoptă sustenabilitatea mai degrabă la nivel declarativ decât comportamental.

Prin urmare, peste 70% dintre respondenții cu familii declară că obișnuiesc destul de des să colecteze deșeurile în containere diferite, special amenajate și inscripționate pentru diversele categorii, pe când doar 58% dintre tinerii din generația Z declară acest lucru. Aceeași tendință poate fi observată și în cazul folosirii pungilor reutilizabile, peste 75% dintre cei cu familii le utilizează comparativ cu 60% dintre cei tineri și singuri.

Ca răspuns la amenințarea din ce în ce mai mare a epuizării resurselor Pământului, Organizația Națiunilor Unite propunea în 2015 o agendă ambițioasă și universală de transformare a lumii noastre, ce cuprinde 17 obiective pentru dezvoltare durabilă (ODD), cu termen de implementare până în anul 2030. Scopul celor 17 ODD este de a asigura o viață sustenabilă, prosperă și echitabilă pe planetă pentru toată lumea, în prezent și în viitor, iar atingerea acestuia necesită o serie de inițiative ce înglobează sferele ecologice, sociale și politice.

Metodologie: Studiul a fost realizat în perioada 08-17.08.2022 prin crearea Sustainability Panel Proprietary Reveal Marketing Research, pe un eşantion de 1.004 respondenți, eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet. Eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.

 

Consumatorii, mai conștienți de nevoia de a salva resursele planetei, dar doar 28% încearcă să consume cât mai sustenabil posibil
Consumatorii, mai conștienți de nevoia de a salva resursele planetei, dar doar 28% încearcă să consume cât mai sustenabil posibil
Pe fondul evenimentelor socio-economice din ultimul an preocuparea românilor pentru sustenabilitate este în scădere, arată datele celei de-a...
Românii sunt dispuși să-și schimbe stilul de viață pentru a crea obiceiuri sustenabile
Românii sunt dispuși să-și schimbe stilul de viață pentru a crea obiceiuri sustenabile
Sustenabilitatea este considerată de către 67% dintre respondenți ca având un impact benefic asupra calității vieții, 34% declarând că...
Produsele ecologice, mai greu accesibile decât alternativele convenționale
Produsele ecologice, mai greu accesibile decât alternativele convenționale
Produsele și soluțiile ecologice sau „verzi” sunt aspiraționale pentru șapte din zece români, dar percepute ca fiind în continuare mai greu...
Viitorul sustenabilității, influențat de schimbarea comportamentelor și inițiativele companiilor
Viitorul sustenabilității, influențat de schimbarea comportamentelor și inițiativele companiilor
Caracterul sustenabil al unui produs (68%) este mai important decât confortul oferit de proximitatea față de acesta (65%), arată un studiu Reveal...