Tăt Normal, afacerea de 400.000 lei cu salate basarabene reinterpretate

Produse inedite după rețete basarabene, dorința de a realiza ceva pe cont propriu și o investiție inițială de 15.000 de euro din banii de nuntă. Acestea sunt ingredientele cheie pentru Tăt Normal, un business cu salate artizanale din legume care a ajuns la rulaje de 400.000 lei. Pentru anul în curs, Gicu Roșca, fondatorul producătorului local, mizează pe dublarea afacerilor, deschiderea unui punct de lucru în București și lansarea unor noi salate în portofoliu. Tăt Normal, afacerea de 400.000 lei cu salate basarabene reinterpretate

Gicu și Iuliana Roșca au intrat în antreprenoriat în 2016, când au decis să facă ceva pe cont propriu cu banii obținuți ca dar de nuntă. Gicu terminase studiile de master, Iuliana facultatea și se angajaseră la Ministerul de Interne, respectiv Ministerul de Finanțe din Republica Moldova. „Ideea ne-a venit în urma nunții, care a avut loc în Chișinău, unde prietenii și invitații noștri au fost plăcut surprinși de salatele bune din meniu. Erau practic salate tradiționale moldovenești. Noi voiam să ne facem o carieră în Moldova, dar văzând feedbackul am prins curaj să începem o afacere aici. Așa a apărut Ograda cu Legume”, povestește Gicu Roșca.

Cu o investiție inițială de 15.000 de euro, Ograda cu Legume a fost prima denumire a afacerii celor doi antreprenori, pornind de la termenul „ogradă”, foarte utilizat în Basarabia. „Mi-a fost ușor să renunț la tot ce plănuisem în Moldova pentru că știam că nu e ceea ce vreau să fac, voiam să mă întorc în Iași. La început a fost frumos, deși nu știam multe aspecte de business, în ce să ambalăm produsele, cum să facem etichetele, dar feedbackul pentru produse era foarte bun și ne-a încurajat să nu renunțăm, să mergem mai departe”, își aduce aminte Gicu.

Au început cu târgurile locale din Iași, apoi au continuat să vândă într-o piață locală. După un scurt timp petrecut acolo și-au dat însă seama că acela nu este locul lor și au ajuns în Palas Mall Iași, unde au avut un stand de vânzare timp de un an. Ulterior, a urmat listarea produselor în băcăniile din Iași, iar în următorii trei ani de activitate acestea au fost principala piață de desfacere pentru salatele Tăt Normal. Și cum businessul trebuie să evolueze constant, producătorul s-a extins către zona HoReCa, furnizând restaurantelor salatele moldovenești ce puteau fi inserate în meniuri. „Acum suntem prezenți în aproape toate restaurantele mari din regiunea Moldovei. Este zona pe care ne axăm cel mai mult acum. De fapt, 75% din businessul Tăt Normal provine din industria HoReCa”, explică Gicu Roșca.

Tăt Normal, rebranding de 10.000 de euro

În 2020, în primul an al pandemiei de COVID-19, cei doi antreprenori au simțit că este momentul să ducă businessul la alt nivel și au decis să schimbe atât ambalajele produselor, cât și denumirea brandului de salate care i-a consacrat pe piața locală. Mișcarea a venit după listarea în mai multe băcănii din București și alte orașe, precum și în magazinele online ale acestora. Au lucrat cu specialiști în design și branding care s-au ocupat de tot ce a ținut de identitatea vizuală și packaging, mai puțin însă de denumire.

„Tăt Normal ni s-a părut caracteristic nouă. Este o expresie foarte folosită peste Prut și amuzantă. Exprimă emoție și optimism, practic recunoaște că ceea ce se întâmplă în jur nu este bine sau rău, este așa cum este și important e să mergem înainte. Ni s-a părut potrivit vremurilor de atunci”, explică Gicu Roșca.

272-antrep-02

Investiția în rebranding s-a ridicat la 10.000 de euro, iar trecerea de la ambalaje din plastic la borcane de sticlă a prelungit valabilitatea salatelor cu o săptămână, între 15 și 30 de zile, ceea ce a ajutat în vânzări. Însă termenul de valabilitate restrâns rămâne în continuare una dintre provocările Tăt Normal în a accesa marile lanțuri de retail.

„Cereri pentru produsele noastre din partea rețelelor mari de retail avem. Ne-au contactat Carrefour, Kaufland, Mega Image, însă nu ne putem lista până nu vom putea oferi un produs de mai lungă durată, încă au un termen scurt de valabilitate și suntem conștienți că nu s-ar vinde toate din această cauză. Lucrăm la acest aspect, ar trebui să aibă un termen de măcar trei luni și sperăm ca în toamnă să avem mai multe rezultate în acest sens și să putem lua în considerare și o extindere în zona retailului modern”, spune Gicu Roșca.

Acest proiect nu ar implica schimbarea rețetelor, ci efectiv procesul de preparare și procesare s-ar realiza cu ajutorul unei tehnologii speciale pentru producția artizanală care să permită un termen de valabilitate mult mai mare. Însă fondatorul Tăt Normal recunoaște că nu se grăbește cu acest plan, deoarece crede într-o creștere organică, susținută, de la an la an. În fabrica de producție din Valea Adâncă, Iași, se produce săptămânal aproximativ o tonă de mixuri de salate. Gama Tăt Normal cuprinde în momentul de față salată de morcov în marinadă, de dovlecei, de țelină, de ciupercuțe, de sfeclă roșie cu nucă și usturoi, de alge cu somon, de urechi de lemn albe, urechi de lemn negre sau de varză albă picantă.

Tăt Normal, vânzări duble și extindere regională

În ultimii doi ani, producătorul ieșean a reușit să-și dubleze vânzările, în 2021 acestea fiind de 400.000 de lei, iar pentru anul în curs fiind vizate afaceri de până la un milion de lei. Băcăniile reprezintă al doilea mare segment de vânzare pentru business, cu o pondere de 25% din vânzările anuale. Salatele basarabene se vând în 30 de băcănii din Iași (care rămâne cea mai mare piață de desfacere), București, Brașov, Cluj, Timișoara, Constanța, Pitești sau Galați.

Pe lângă magazinele fizice, salatele se vând și online, pe website-ul propriu sau pe platformele online ale băcăniilor, însă ponderea comenzilor este relativ mică, din moment ce cantitatea minimă pentru o comandă din magazinul online propriu este de 20 de borcane. Tocmai de aceea, antreprenorul mizează pe experiența degustării produsului din offline. Extinderea în offline are de-a face și cu planul antreprenorului de a deschide un punct de lucru în București, pe lângă fabrica din Iași. Investiția în noua hală de producție din București s-ar ridica la 70.000 de euro, iar planul antreprenorului este să fie finalizată până la sfârșitul anului. Pe lângă București, Cluj este următoarea locație unde Tăt Normal vizează intrarea, însă această extindere nu este fezabilă în acest an.

Și pentru că vorbim de planuri, antreprenorii din spatele Tăt Normal pregătesc și o extindere de gamă pentru toamna acestui an.Pe lângă cele zece mixuri de salată din prezent - sortimentație extinsă gradual de-a lungul timpului, în funcție de cererile și feedbackurile clienților - Gicu și Iuliana Roșca vor să lanseze salată de conopidă și salată de vinete, precum și o serie de sosuri pe bază de legume și de rețete moldovenești reinterpretate. Aceste produse noi ar urma să ajungă la raft în toamna acestui an. Un alt aspect la care fondatorii brandului de salate basarabene lucrează este excluderea completă a zahărului din produse, tocmai pentru a susține alimentația sănătoasă.

„Românii preferă să mănânce din ce în ce mai bine și mai sănătos. Oferta este tot mai variată, timpul devine tot mai puțin, cât timp dai peste un produs bun este greu să te mai lipsești de el. Asta facem noi, asta am adus noi pe piață și cred că va fi tot mai multă mișcare a consumatorilor în această direcție a alimentației sănătoase”, încheie Gicu Roșca.

Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Deschisă în primăvara anului trecut, Băcănia Yama a mizat pe legătura cu gusturile copilăriei pentru a atrage clienți noi într-o perioadă...
Carne și Sare, o măcelărie next level
Carne și Sare, o măcelărie next level
Un business apărut ca răspuns la o necesitate a fondatorilor, Carne și Sare se dezvoltă într-un ritm alert, pe fondul apetitului românilor...
Ograda Verde, antreprenoriatul ca o probă de maraton
Ograda Verde, antreprenoriatul ca o probă de maraton
Aceasta este una dintre sintagmele care descriu cel mai bine Ograda Verde, un business construit în jurul conceptului „from farm to table”....
Fabricat la Noi, conceptul construit în jurul produselor locale
Fabricat la Noi, conceptul construit în jurul produselor locale
Produs local a devenit o forță motrice în comportamentul de achiziție al românilor, iar pe această tendință a mizat și Robert Lungu când a...