Strategia Kaufland privind expansiunea: diversificarea și optimizarea formatelor de magazine
Dacă ar fi să descrie anul 2022, Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova, spune că a fost cu certitudine unul provocator, dar cu oportunități bune pentru dezvoltarea businessului. Drept dovadă, compania a deschis 16 hipermarketuri noi în anul financiar 2022, fiind un record pentru Kaufland. Cât despre acest an, planul privind expansiunea rețelei de magazine continuă, ba mai mult, strategia companiei se va axa și pe diversificarea și optimizarea formatelor de magazine, pentru a se adapta mai bine necesităților comunităților locale. Potrivit directorului general, este loc pentru aproximativ 200 de magazine Kaufland pe piața locală și din Republica Moldova, până în anul 2025.
#Bilanț2022
Deși premisele erau optimiste, războiul a adus o mulțime de provocări pe lanțul de aprovizionare și o creștere a inflației, ce s-au resimțit la nivel economic și social. Anul 2022 ne-a pus, încă o dată, la încercare viteza de reacție, adaptabilitatea și chiar reziliența. Performanța noastră s-a situat în linie cu obiectivele stabilite, însă mixul care a susținut evoluția a fost diferit. În anul financiar 2022, am inaugurat 16 unități noi și am ajuns la o rețea națională de 167 de hipermarketuri. Acesta a fost un record pentru noi, fiind anul cu cel mai accelerat ritm de expansiune încă de la intrarea pe piața din România, dar am considerat oportună această direcție strategică, pentru a fi mai aproape de clienți, în ciuda majorării cheltuielilor asociate procesului de expansiune. Iar rezultatele nu au întârziat să apară. Proximitatea este un factor foarte important pentru clienți în alegerea magazinului din care își fac cumpărăturile. Studiile arată că 80% dintre ei evită hipermarketurile din cauza distanței, însă acest procent scade la 60% în cazul magazinelor Kaufland, datorită eforturilor noastre de a veni cât mai aproape de cumpărători.
#StrategieDeBusiness
Am făcut un efort comun cu producătorii și furnizorii noștri pentru a menține ofertele noastre la fel de avantajoase. Împreună, am derulat campanii de staționare a prețurilor pentru peste o mie de produse, atât marcă proprie, cât și de brand. Acest efort a fost apreciat de clienții noștri și ne-a ajutat să menținem poziția competitivă într-o piață volatilă. Cu ocazia deschiderii celui de-al 1.500-lea magazin Kaufland din Europa, am lansat o campanie amplă, cu numeroase promoții și o acțiune specială de returnare a 15% din valoarea cumpărăturilor, ca gest de recunoștință pentru clienții care au ales să fie parte din povestea Kaufland. Toate aceste inițiative au contribuit la evoluția pozitivă a indicatorilor noștri de business.
#PiloniDeCreștere
În 2023, Kaufland se va concentra pe patru piloni strategici esențiali, care reflectă atât angajamentul nostru față de clienți, cât și responsabilitatea socială pe care o avem în calitate de retailer. În primul rând, rămânem implicați în lupta pentru reducerea risipei alimentare, prin gestionarea eficientă a stocurilor și promovarea unui consum responsabil. În al doilea rând, vom continua să ne implicăm activ în comunitățile în care operăm, prin proiecte care aduc beneficii concrete și susțin dezvoltarea unor societăți durabile. Susținerea producătorilor locali este o altă direcție pe care vom continua să construim. Și, desigur, rămânem dedicați viziunii noastre de a contribui la o lume cu mai puțin plastic și mai puțină poluare. Concret, vom promova reciclarea și consumul responsabil de resurse, prin extinderea infrastructurilor de reciclare și finanțarea campaniilor de sensibilizare pe teme de mediu. Estimăm că aceste inițiative vor genera o creștere solidă și durabilă pentru Kaufland în 2023, în concordanță cu valorile noastre și cu așteptările consumatorilor.
#Planuri
Pentru anul în curs ne-am propus inaugurarea a cel puțin 10 unități, în linie cu strategia existentă. Considerăm că este loc pentru aproximativ 200 de magazine Kaufland pe piața locală și din Republica Moldova, până în anul 2025. Anul acesta, strategia noastră de expansiune se va focaliza pe diversificarea și optimizarea formatelor de magazine, pentru a ne adapta mai bine la particularitățile locației și necesităților comunităților locale. Ne propunem să dezvoltăm proiecte de magazine mixed use, să deschidem magazine în spații închiriate și chiar în galerii comerciale. Indiferent de format, toate aceste magazine vor urma conceptul nostru de one-stop shop, în cadrul căruia punem la dispoziția clienților o gamă largă de produse și servicii sub același acoperiș.
În paralel cu expansiunea, Kaufland investește în remodelarea magazinelor existente, digitalizare și sustenabilitate. Ne propunem extinderea implementării caselor de marcat express și a serviciului K-Scan, care s-a bucurat de un grad înalt de utilizare în rândul clienților noștri – 80% dintre cei care au testat acest serviciu l-au refolosit. Totodată, avem în plan instalarea de panouri fotovoltaice și vom continua investițiile în facilitățile de colectare separată. Kaufland este singurul retailer din România cu două sisteme diferite de colectare a deșeurilor reciclabile, disponibile în fiecare magazin din țară. Obiectivul nostru este ca, prin toate eforturile noastre, Kaufland să devină, în percepția consumatorilor, principala destinație pentru colectarea separată.
#Sustenabilitate
Am implementat soluții interne de gestionare a deșeurilor operaționale, care ne-au adus certificarea Zero Waste, din partea TÜV SÜD Management Service GmbH, în conformitate cu standardul DIN SPEC 91436. În plus, am continuat investițiile în panourile fotovoltaice și în infrastructurile de reciclare din magazine, iar prin parteneriatele cu ONG-urile, am derulat campanii de conștientizare și de ecologizare a spațiilor verzi. Toate aceste performanțe au fost posibile doar cu ajutorul unei echipe solide și dedicate, care numără astăzi peste 17.000 de angajați. În 2022, ne-am intensificat implicarea în societate, direcționând un buget de 9 milioane de euro către proiecte comunitare cu impact semnificativ și pe termen lung. În plus, am rămas dedicați angajamentului nostru față de mediu, investind resurse, energie și creativitate în sustenabilitate.
Interviul face parte din proiectul Industry Overview, pe care îl puteți accesaAICI.