Secretele brutăriei care a intrat în clubul milionarilor în euro [GALERIE FOTO]
Dacă începutul a fost unul timid, inspirat parcă din Alice în Țara Minunilor - cum le place antreprenorilor aflați în spatele businessului să spună - anul trecut Pain Plaisir a depășit pragul de 1 milion de euro. Și, odată bifat acest obiectiv, planurile de dezvoltare continuă, pe lista de priorități aflându-se magazinul online, dar și extinderea rețelei de brutării.
Oficial, povestea brutăriilor Pain Plaisir începe în anul 2013, cu doi tineri care învățaseră să facă pâine și produse de patiserie în restaurante din Paris și care, după câțiva ani buni petrecuți în Franța, au ales România pentru a-și dezvolta propriul business. „Toată aventura noastră începe cumva înainte de acest moment. Îmi plăcea să gătesc și am vrut să transform acest hobby într-un job, așa că am plecat la Paris să studiez. M-am angajat la un restaurant și acolo l-am cunoscut pe Tom, partenerul meu, care făcea deserturi și pâine. După mai bine de doi ani în care am lucrat aproape non-stop, am decis să ne orientăm către businessuri mai mici. Astfel, eu m-am angajat într-o patiserie, iar Tom a luat-o de la zero într-o brutărie la început de drum și a văzut tot ce înseamnă acest proces, ceea ce ne-a dat curaj să încercăm să deschidem propria brutărie”, povestește Irina Stăncescu, unul dintre antreprenorii din spatele Pain Plaisir.
Și cum toată avuția lor era apartamentul Irinei din București, s-au întors în România, au vândut apartamentul și au încercat să pună cap la cap toate ideile pe care le aveau pentru businessul lor. „Ne-am dat seama că nu ne pricepem la detaliile administrative, că știm să facem doar pâine, așa că am cooptat în echipă o prietenă. Împreună, am pus la bătaie tot ce aveam și am început să căutăm locații”, mai spune Irina.
Primul magazin a fost deschis în aprilie 2013, la aproape un an după ce s-au întors în România, în zona Victoriei. „Nu a fost deloc ușor să găsim un spațiu potrivit. De fapt, dacă vorbim despre cum vedeau agenții imobiliari locația pe care am ales-o a fost sinucidere curată, pentru că vorbim despre o stradă cu sens unic, la parterul blocului și care nu ne oferea vizibilitate din stradă. Dar am mers pe feeling și se pare că nu am dat greș”, mai precizează aceasta.
Concept cu accente pariziene. Așa cum era firesc, perioada petrecută în Franța și-a spus cuvântul când a venit vorba despre crearea conceptului de magazin. Însă, dincolo de sursele de inspirație, cei trei antreprenori au pornit la drum cu dorința de a produce și de a vinde pâine proaspătă într-un spațiu prietenos, în care să se regăsească atmosfera și mirosul din boulangeriile pariziene.
„Am lucrat cu un arhitect pentru că ne-am dorit să optimizăm cât mai bine spațiul. În materie de design, am ales materiale calde ca lemnul și lucruri simple, dar care spun ceva despre noi și conferă personalitate spațiului”, explică Irina. Astfel, sacii de făină au luat locul tablourilor, iar platourile de colecție ale Irinei au fost folosite pentru a expune produsele.
Cât despre sortimentație, la început Irina și Tom au încercat să aducă pe piață produse avangardiste, care să-i atragă pe consumatori. Au realizat, însă, destul de repede, că oamenii își doresc produse clasice și că a fi creativ nu funcționează de fiecare dată așa că s-au adaptat din mers. „Am pornit cu 20-25 de produse. Trebuie să recunosc că am testat însă multe alte sortimente care nu au performat și pe care am fost nevoiți să le retragem. Aveam, de exemplu, o pâine cu cacao și ciocolată, care era delicioasă, dar pe care am pus-o mult prea repede la raft. Tot din seria lucrurilor out-of-the box am creat bagheta Brâncuși, o pâine în forma coloanei infinitului, cu curry și semințe de negrilică”, mai spune Irina.
Sunt însă și produse care au ajuns repede la inima consumatorilor, cum ar fi pâinea integrală cu semințe de dovleac, pâinea intermediară cu făină bio măcinată la o moară de piatră, dar și sortimente de patiserie precum anemonele (Kouign Amann n.r.) sau tarta cu lâmâie.
În plus, treptat, în sortimentație au fost incluse și produsele complementare, de la producători locali sau importuri mai deosebite. „În acest moment avem aproximativ 200 de SKU-uri listate, dintre care 80-100 sunt produsele noastre. Am căutat încă de la început produse care să meargă cu pâinea, astfel încât clientul să-și poată procura minimum pentru o masă. Astfel, am listat diverse sortimente de dulceață, zacuscă, fois grais, dar și o gamă extinsă de vinuri, majoritatea provenind de la un importator francez pasionat de vinuri”, completează aceasta.
Pasul doi în dezvoltare. Odată ce primul magazin s-a stabilizat, în 2015, cei trei antreprenori au decis să investească într-o nouă unitate comercială, care a venit cumva la pachet și cu un spațiu de producție. „Pentru cel de-al doilea magazin am mers pe mâna clienților și am ales Dorobanți. Dar cum suprafața nu ne permitea să avem și spațiu de producție, am investit într-un laborator de unde ne aprovizionăm zilnic. Valoarea investiției? Circa 200.000 de euro, din care 50.000 de euro doar în amenajarea magazinului”, mai spune antreprenoarea.
Și în ciuda faptului că vorbim despre o zonă bună, locația a avut nevoie de o perioadă mai mare ca să câștige încrederea consumatorilor. „A trebuit să avem răbdare pentru că lucrurile s-au mișcat mai greu prin comparație cu prima locație. Din punctul de vedere al traficului de clienți diferențe sunt și acum, locația din Victoriei având cam 450-500 de clienți, în timp ce în magazinul din Dorobanți avem în medie 200-250 de clienți zilnic. Dar compensează valoarea bonului de cumpărături care e de circa 35 de lei versus 28 de lei”, completează Irina.
Mai mult decât atât, anul trecut Pain Plaisir a depășit pragul de 1 milion de euro, vânzările fiind în creștere cu circa 40% față de 2016, iar pentru 2018 ținta este un avans de 50%. Cum vor atinge acest target? În primul rând prin atragerea de noi cumpărători, prin reducerea out-of-stock-urilor dar și prin extinderea programului de funcționare la șapte zile pe săptămână. În plus, se mai adaugă și magazinul online care a fost lansat recent și care urmează să fie dezvoltat în următoarea perioadă, dar și un parteneriat cu Uber Eats.
„Acum, când nu mai suntem implicați 100% în producție și am reușit că construim o echipă, avem timp să ne gândim mai mult la viitor. Și dacă până acum ne-am dus în întuneric, fără să știm exact unde vom ajunge, ca în Alice în Țara Minunilor, acum vreau să avem un plan bine pus la punct. Astfel, pentru anul viitor luăm în calcul să deschidem cea de-a treia locație, iar planurile de extindere nu se opresc aici”, conchide Irina Stăncescu.