Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
186 de magazine noi au apărut pe harta retailului local în prima jumătate a acestui an, proximitatea fiind punctul central al retailerilor internaționali activi în România. Numai Auchan a extins rețeaua MyAuchan cu 76 de locații din ianuarie până la finalul lunii iunie. Dacă vorbim despre viitor, a doua parte a anului ar trebui să vină cu noi deschideri, proximitatea fiind în continuare în centrul strategiilor de expansiune.
După un an ca 2021, considerat „de revenire” pentru retailul modern, principalii jucători de pe piața locală și-au menținut planurile privind atât extinderea rețelelor de magazine, cât și regândirea locațiilor deja existente. De la remodelarea spațiilor de vânzare până la relocarea unor magazine mai vechi, marii retaileri internaționali investesc în concepte moderne care să vină în întâmpinarea noilor comportamente de consum.
Auchan și Profi, lideri la capitolul expansiune
După primele șase luni ale acestui an, Auchan a reușit să bifeze 200 de locații MyAuchan, ceea ce înseamnă că a ajuns la jumătatea proiectului cu OMV Petrom privind deschiderile, mai bine de o treime dintre ele fiind inaugurate doar în perioada ianuarie – iunie 2022. Până la finalul acestui an, alte 80 de locații MyAuchan ar urma să fie inaugurate, semn că focusul retailerului este tot mai mult pe proximitate, dacă vorbim în termeni de expansiune. De altfel, tot în prima parte a acestui an, Auchan a deschis primul darkstore în București, Auchan Express - un centru de micro-fulfillment dedicat exclusiv pregătirii comenzilor online, mai multe astfel de unități fiind în stadiu de pregătire.
Topul celor mai expansivi retaileri este completat de Profi. 35 de locații Profi au fost inaugurate în prima jumătate a acestui an sub cele patru formate: Profi Go, Profi Loco, Profi Super și Profi City. Retailerul a depășit astfel pragul de 1.600 de magazine la nivel național timp în care și-a îndreptat atenția și spre remodelarea celor existente deja în rețea.
„Deschidem noi magazine și le remodelăm pe cele existente. Această strategie s-a dovedit corectă în 2022. Ne vom extinde rețeaua cu cel puțin 100 de noi magazine, în toate formatele Profi. Simultan, vom aduce la noul standard un număr similar de magazine aflate deja în funcțiune, răspunzând astfel așteptărilor publicului nostru, în special ale celui tânăr. Costul unei remodelări este comparabil cu cel al deschiderii unui magazin nou, dar clienții apreciază un magazin superior, iar noi dorim să li-l oferim”, explică Pawel Musial, CEO Profi Rom Food.
În cazul Mega Image, prima jumătate a acestui an s-a încheiat cu un număr de 29 de locații noi, atât în formatul clasic de supermarket, cât și pe zona de proximitate, sub brandul Shop&Go, locații adăugate celor 900 deja existente. Recunoscut pentru focusul său pe proximitate, Mega Image nu investește doar în noi deschideri de magazine, ci va începe și un amplu proces de reamenajare pentru a răspunde cât mai bine cerințelor clientului modern.
„Pentru anul în curs, ne-am propus să ne consolidăm poziția în piața de retail, prin continuarea ritmului de expansiune, cu obiectivul de a ajunge la peste 70 de noi magazine deschise. Ne continuăm dezvoltarea accelerată și responsabilă și dorim să facem o diferență în modul în care oamenii își fac cumpărăturile, prin tot ce avem la Mega – specificul și formatul magazinelor noastre, prin mărcile proprii și produsele locale”, spune Mircea Moga, CEO Mega Image.
Proximitatea a reprezentat punctul central și pentru Carrefour România în prima jumătate a anului, iar investițiile recente au dus la inaugurarea a 12 magazine Express în șapte orașe. Retailerul francez a ajuns astfel la o rețea de 120 de locații Express la nivel național.
„Planul de extindere pentru magazinele Carrefour Express rămâne o prioritate pentru noi, fiind o parte esențială din strategia noastră de expansiune, astfel încât să ne susțină modelul omnichannel. Scopul nostru este de a ne consolida poziția atât în București, cât și în restul țării, prin securizarea de noi locații în orașele cu o populație de peste 10.000 de locuitori”, adăugă Bogdan Jigman, Director Property & Expansiune pentru formatele Market, Express, Supeco.
Pe lângă proximitate, investițiile Carrefour au mers și în zona de discount, iar la jumătatea anului retailerul francez a mai pus o locație Supeco pe harta expansiunii. Cu această deschidere, retailerul a ajuns la o rețea de 27 de magazine pe acest format. Drept urmare, la finalul primului semestru, Carrefour deținea pe piața locală 377 de magazine, dintre care 43 hypermarketuri, 188 de supermarketuri, 119 magazine de proximitate în format Express și cele 27 de magazine Supeco.
Liderul pieței, extindere liniară
Lidl România și-a păstrat ritmul binecunoscut al expansiunii. Cu excepția lunii ianuarie, când nu a bifat nicio inaugurare și a lunii martie când a deschis două magazine noi, Lidl a inaugurat câte patru locații noi în lunile februarie și aprilie, trei în mai și cinci în iunie. Dintre acestea, trei au fost redeschideri. Referindu-ne strict la magazinele noi, retailerul german a deschis 15 magazine noi în prima jumătate a acestui an și a ajuns la 333 de unități comerciale la nivel național.
Și discounterul Penny și-a extins prezența pe teritoriul României în acest an prin inaugurarea a 11 noi locații în prima jumătatea a lui 2022.
Articolul complet poate fi citit aici.