Piața de food & groceries, Prâslea comerțului online românesc

La fiecare început de an publicăm pe blogul GPeC raportul pieței de e-commerce din România pentru anul recent încheiat, urmărind evoluția și dinamica întregului sector cu focus pe principalele verticale (categoriile de produse frecvent achiziționate online de către consumatorii români). Verticala de Food & Groceries online, atât de mică înainte de pandemie încât nici măcar nu intra în clasamentul principalelor produse vândute online în România, prinde aripi și are un potențial de creștere semnificativ în viitorul apropiat.  Piața de food & groceries, Prâslea comerțului online românesc

Articol scris de Andrei Radu CEO & Founder GPeC și Co-Founder TRUSTED.ro

Să ne înțelegem: nici acum piața de Food & Groceries Online nu este în topul celor mai achiziționate produse prin internet, iar drumul până la a vorbi de o piață matură pe această verticală este încă lung. Însă, importanța dezvoltării acestei verticale trebuie văzută – în opinia mea – la nivel de percepție a consumatorului și a creșterii încrederii acestuia în a comanda online.

Cred că piața de Food & Groceries este ultima redută în „lupta” magazinelor online de orice fel în a le arăta consumatorilor un fapt aparent banal, dar care este încă o problemă serioasă în cazul persoanelor fără abilități digitale sau cu un minim de educație în acest sens: acela că este simplu, comod și sigur să comanzi produse online și că nu ai niciun motiv de îngrijorare.

Zona de Food & Groceries ar putea sparge bariera de neîncredere în cumpărăturile online. Pentru că dacă un consumator vede – pe pielea lui – cât de ușor și comod este să îți faci obișnuitele cumpărături săptămânale dintr-un hipermarket online în detrimentul cozilor și aglomerației din hipermarketul tradițional, probabil că ar fi dispus să treacă mult mai ușor la următoarele achiziții online pentru produse de orice fel.
Consumatorul este mai ușor de „convins” să facă prima lui cumpărătură online pentru produse cu care este familiar, la care nu are incertitudini despre cum arată sau ce specificații tehnice au și al căror preț nu este mare încât să reprezinte un obstacol în luarea deciziei de cumpărare. De aceea, produsele din gama Food & Groceries sunt printre cele mai potrivite în a face educare de piață și a impulsiona comerțul online, conducând astfel la creșterea per ansamblu a întregului sector e-commerce.

Este o carte care trebuie jucată foarte bine de către retailerii online pentru că altfel ar putea produce efectul contrar, cu un impact negativ asupra ecosistemului e-commerce. Iar aici văd câteva lucruri esențiale la care retailerii online din zona de Food & Groceries trebuie să fie extrem de atenți:

  • Asigurarea unei experiențe intuitive și facile de navigare și plasare a comenzilor online de către consumatori – este crucial să te asiguri de un UX (User Experience) bine pus la punct pe întreg flow-ul utilizatorului în site sau în aplicația mobilă pentru a identifica produsele ușor, pentru a folosi filtrări intuitive, pentru a găsi toate detaliile necesare despre produs și, în general, pentru a plasa comanda online cât mai simplu, fără o mulțime de câmpuri inutile sau – mai grav - erori în procesul de checkout.
  • Asigurarea unei game largi de produse în ofertă și a stocului acestora și, bineînțeles, prețul competitiv al produselor
  • Extrem de important: asigurarea unui client - service fără cusur – de la plasarea comenzii de către utilizator, până la livrarea produselor la ușă: amabilitatea consultanților de vânzări, notificări în timp real asupra statusului comenzii, respectarea termenelor de livrare, posibilitatea selectării intervalului de livrare, livrarea la temperaturi controlate, actualizarea stocului în timp real, modalitatea de ambalare a produselor, imaginea și amabilitatea livratorilor / curierilor, opțiunile multiple de plată etc. – toate au un impact major asupra transformării consumatorului într-un client recurent sau determinării acestuia de a nu mai cumpăra online a doua oară.

Un alt aspect de care trebuie ținut cont este timpul de livrare cât mai scurt și acest trend care capătă amploare în România în ceea ce privește livrarea ultra-rapidă (1-2 ore de la plasarea comenzii pe raza localității de unde a fost plasată comanda).

Departe de a fi matură încă, piața de Food & Groceries a luat avânt odată cu lockdown-ul din martie/aprilie 2020. Per ansamblu, întregul sector e-commerce a fost privilegiat de pandemie, lăsând la o parte cinismul - nimeni nu și-a dorit pandemie, bolnavi și decese, dar istoria ne învață că în orice criză, de orice tip, există întotdeauna oportunități, iar pentru comerțul online pandemia a reprezentat o oportunitate de
creștere accelerată.

În cifre, piața de Food & Groceries Online reprezintă undeva la 2-3% din totalul produselor vândute offline de hipermarket-urile tradiționale, iar asta după izbucnirea pandemiei, deci ne putem face idee cât de mic / nesemnificativ era acest segment în 2019. Dar dacă vedem jumătatea plină a paharului, există un potențial de creștere uriaș pe acest segment, așa cum s-a întâmplat în trecut cu zona de Fashion Online pe care puțini au pariat la început, dar care astăzi reprezintă a doua cea mai importantă verticală după Electro-IT&C din punct de vedere al volumelor generate în comerțul online românesc. Tot așa s-a întâmplat și cu produsele din categoria Home & Deco – verticală aproape inexistentă acum 10 ani, dar aflată în top 5 verticale astăzi.

Însă, poate cel mai important aspect, este rolul psihologic al verticalei de Food & Groceries Online în creșterea comerțului electronic per ansamblu: Crescut by the book, acest Prâslea al comerțului online are potențialul de a deveni tractor pentru întreaga industrie. 


 

 

Doina Vîlceanu, ContentSpeed: Piața de retail și FMCG online, într-un punct de tranziție
Doina Vîlceanu, ContentSpeed: Piața de retail și FMCG online, într-un punct de tranziție
Deși ritmul de creștere al pieței de e-commerce din România a scăzut raportat la anii de pandemie, 2023 s-a încheiat cu un plus de 8–9% pe...
eCommerce în România, de la sprint la jogging spre o maturizare așteptată
eCommerce în România, de la sprint la jogging spre o maturizare așteptată
Industria locală de eCommerce a ajuns în 2022 la o valoare de cca 6,3 miliarde de euro, ușor peste cea înregistrată în 2021 (6,2 miliarde de...
Piața locală de e-commerce stagnează în 2022. Cum s-a modificat comportamentul de cumpărare
Piața locală de e-commerce stagnează în 2022. Cum s-a modificat comportamentul de cumpărare
Sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la finalul anului 2022, valoarea fiind ușor peste cea înregistrată în 2021...
Comerțul online românesc, creștere de circa 10% în 2022
Comerțul online românesc, creștere de circa 10% în 2022
Sectorul de e-commerce românesc ar putea crește cu aproximativ 10% în 2022 comparativ cu 2021 în ceea ce privește numărul de comenzi livrate...