Onur Barim, Lactalis România: ”Vedem o reașezare a consumului în toate categoriile de lactate”
Reducerea cumpărăturilor și a bugetului pentru produse neesențiale în favoarea produselor de bază sau creșterea frecvenței de cumpărare sunt câteva din schimbările în comportamentul de achiziție din acest an care au generat o reașezare a consumului în toate categoriile de lactate. Perspectivele se îmbunătățesc însă de la o lună la alta, scenariul fiind de creștere a volumelor în următoarele luni, consideră Onur Barim, Director General Grup Lactalis România.
Dacă în ultimul an producătorii de lactate au cunoscut fluctuații în consum și volume de vânzări, sub impactul inflației, ceea ce a dus la o scădere ușoară la nivelul volumelor față de 2022, în prezent poate fi observată o revenire a consumului, în special în categoria lapte, acolo unde Lactalis, principalul jucător din piața lactatelor, înregistrează o creștere a vânzărilor. „Disponibilitatea laptelui materie primă este în creștere și am făcut tot ce ne-a stat în putință pentru a ajusta prețurile într-un efort comun la nivelul colaborării Guvern – mediu privat, în beneficiul consumatorilor. Ne așteptăm la volume în creștere în următoarele luni, în special pentru categorii de bază precum lapte, iaurt, nu doar ca o consecință a inițiativelor legislative la care am aderat, dar și ca urmare a investițiilor continue pe care le facem în brandurile noastre și în industrie. De asemenea, vedem o tendință stabilă de creștere pentru zona food service și HoReCa”, explică Onur Barim.
Acesta vorbește despre un consumator mai precaut decât în anii anteriori, mai selectiv și orientat către o alimentație mai echilibrată. „Sigur că în această perioadă e mai atent la bugetul familiei, la coșul de cumpărături și la promoții. Un lucru pozitiv este că atitudinea lui mai cumpătată contribuie esențial la diminuarea risipei alimentare. Consumatorul nu a renunțat la brandurile sau la produsele preferate, așa cum s-a întâmplat în alte perioade mai dificile”, crede executivul Grup Lactalis România.
În acest context, brandurile din portofoliul companiei au evoluat peste performanța din 2022, din punct de vedere valoric. „Anul acesta, Zuzu și President au fost vedetele, pentru că au performat cel mai bine, prin creșterea cotei de piață, dar evoluții foarte bune, din punctul de vedere al notorietății, au și brandurile Covalact și LaDorna. President evoluează bine ca urmare a inovațiilor – am relansat crema de brânză President într-un nou ambalaj și am completat portofoliul cu crema de unt. La această evoluție au mai contribuit și dezvoltarea categoriei de brânzeturi internaționale – emmental, gouda, maasdam – și diversificarea gamei de brânzeturi tartinabile. Zuzu a crescut prin extinderea distribuției, prin diversificarea portofoliului de produse și ca urmare a evoluției în creștere în categoria iaurt, în tendință cu reorientarea consumatorilor către produsele simple, de bază. La creșterea brandului Zuzu a mai contribuit și extinderea portofoliilor importante de iaurt pentru brandurile Zuzu Divin și Zuzu Bifidus”, detaliază Onur Barim.
Diversificarea portofoliului, în continuare relevantă
Chiar și în perioade cu un climat economic mai vitreg, pentru Grup Lactalis diversificarea portofoliului rămâne o strategie relevantă, producătorul investind în continuare în inovații la nivel de rețete și ambalaje și lansări de noi produse. Astfel, în ultimii doi ani compania și-a extins gama de produse cu urda Covalact, o rețetă nouă pentru brânza proaspătă de vaci Covalact, lansarea laptelui covăsit tot sub umbrela Covalact.
În plus, producătorul a lansat o nouă gamă de budinci dulci sub brandul Zuzu Dolce, produse exclusiv în România, și a extins portofoliul de lapte pentru cafea prin lansarea produsului Zuzu Barista, care se adresează consumatorilor finali. „Am diversificat portofoliul lactatelor funcționale LaDorna cu gama de iaurt fără lactoză. De asemenea, pregătim dezvoltarea portofoliului de lapte cu arome LaDorna prin lansarea unor sortimente noi. Încheiem anul cu un eveniment de referință pentru brandul Covalact De Țară. Din octombrie, vom avea pe rafturi noul Covalact de Țară, cu o nouă identitate vizuală și o campanie de comunicare proaspătă”, completează Onur Barim. În ceea ce privește evoluția produselor la nivel de canale de vânzare, oficialul Grup Lactalis România afirmă că asistăm la o revenire a canalului tradițional, „care a înțeles că e important să aplice o strategie comercială mai flexibilă, diferită de la o categorie la alta, cu poziționări de preț diferite și o mai mare atenție la sortimentația oferită consumatorilor”. O performanță bună înregistrează și comerțul de proximitate, care experimentează o creștere a vânzărilor pe articole cu gramaj mai mic.
La rândul lor, retailerii de tip supermarket și discount au devenit din ce în ce mai competitivi, s-au dezvoltat extensiv, ca urmare a unei acoperiri bune și a reputației construite, dar și intensiv, prin disponibilitate și prețuri mici. „Astfel, și marii retailerii au început să fie tot mai prezenți în acest canal și să deschidă tot mai multe magazine de proximitate. Transformările economice din ultimii ani au impactat și au modelat obiceiurile de consum, iar proximitatea și disponibilitatea și-au făcut mai mult loc în preferințele consumatorilor”, mai spune Onur Barim.
Inovațiile și noile investiții alimentează creșterea viitoare
Prioritare sunt în acest moment investițiile în extinderea capacităților de productie și în managementul calității, cu obiectivul de a dezvolta și extinde brandurile și portofoliile românești, dar și de a accesa mai multe piețe externe, afirmă executivul companiei. Cumulat, investițiile realizate până acum în România depășesc 60 de milioane de euro în cele cinci fabrici și în divizia de logistică, Lactalis Logistic. „Anul acesta, am încheiat cu succes o etapă de investiții de peste 24 de milioane de euro, care s-au concentrat în aria industrială și au vizat creșterea capacității de stocare, modernizarea liniilor de producție și ambalare și eficientizarea producției, în special pentru facilitățile din Oiejdea – Alba, dar și pentru fabrica din Câmpulung Moldovenesc - Suceava. Vom finaliza curând un proiect de anvergură – un nou depozit, atât ambient, cât și cu temperatură controlată, și spații noi dedicate facilităților pentru producția de iaurt, la Oiejdea. Alte investiții au fost direcționate către înnoirea mai multor linii de producție importante, la fabricile de la Oiejdea și Câmpulung și către îmbunătățirea fluxurilor de producție, mentenanță și infrastructură la toate fabricile Grupului”, detaliază Onur Barim.
În afara acestor investiții, producătorul mizează pentru creștere prin inovații, diversificarea portofoliului și a canalelor de vânzare, respectiv majorarea ponderii exporturilor. „Creșteri vor veni în continuare din categoriile de bază – lapte, iaurt. Deserturile, categoriile on the go au de asemenea perspective bune de creștere. Totodată, explorăm canale noi de vânzare, cum este comerțul online. Am dezvoltat o echipă dedicată acestui canal și extindem capabilitățile digitale interne în acest sens. Strategia noastră urmărește să integreze atât jucătorii specifici (pure players), cât și intermediarii și platformele digitale ale retailerilor tradiționali”, punctează Onur Barim.
În privința exporturilor, obiectivul companiei este de a crește în următorii patru ani de trei ori mai mult volumele exportate și de a atinge astfel o pondere double digit între producția pentru export și producția pentru piața locală. „De câțiva ani producem în România sortimente – cum este crema de brânză – pe care le exportăm în peste 30 de țări, din Caraibe până în Coreea și Japonia. Recent am demarat proiecte noi pentru țările din Europa. Continuăm să îmbunătățim parteneriatul cu Republica Moldova și vrem să creștem exportul de produse tradiționale românești pentru piețele din Germania, Franța, Italia. România este prin excelență o țară a laptelui, un important producător de lactate cu rețete tradiționale care au un potențial internațional imens. De aceea, avem în vedere exportul produselor tradiționale, cum sunt brânza de vaci Făgăraș sau brânza telemea”, conchide Onur Barim.