Naked Shop, magazinul care promovează un stil de viață zero waste

Într-o nișă în care prea puțini antreprenori au curajul să investească, Paula Amariei a decis să își pună resursele într-un magazin bazat pe conceptul zero waste. Lansat inițial în mediul online, din dorința de a promova stilul de viață sustenabil, cât mai natural și minimalist, cu cât mai puține deșeuri, Naked Shop a fost extins și în retailul fizic.

Paula Amariei a locuit multă vreme în străinătate, în țări pentru care conceptul „zero waste” este comun în retail, nicidecum o nișă cum se întâmplă în România unde poți număra pe degete numărul magazinelor de acest tip.

„Am locuit în Australia puțin peste șapte ani, dar și în Anglia și Olanda. De acolo mi-a venit ideea pentru că businessul reprezintă practic o extensie a stilului de viață. Pe când locuiam acolo, în România nu exista nici măcar un singur astfel de magazin. Nici acum nu sunt foarte multe, această nișă ne este acoperită aproape deloc. Din contră, consumul de plastic în România este la cote mari. E de ajuns să faci un singur drum la piață să vezi cam cât plastic poți lua acasă pentru fiecare lucru cumpărat”, povestește Paula.

Așadar, ideea de afacere i-a venit când încă locuia în Australia, unde și-ar fi dorit să deschidă acest tip de magazin. Drumurile au purtat-o însă înapoi acasă. S-a întors în România în 2019 și primul pas spre lumea retailului s-a limitat la mediul online. Jumătate de an mai târziu era deschis însă și magazinul fizic, pe strada Alexandru Odobescu nr. 1 din Sibiu, adică la nici măcar trei sute de metri distanță de Piața Mare.

„Amenajarea magazinului fizic a durat câteva luni, iar Naked Shop a fost inaugurat la doar două luni după debutul pandemiei. Vorbim despre un spațiu de 30 de metri pătrați pe care l-am pregătit singuri, am cons­truit totul în familie. Rafturile sunt din lemn, luminile sunt led pentru eficiență energetică. Am păstrat principiul anti-risipă în absolut toate detaliile. Totul a trebuit să fie prietenos cu mediul și minimalist”, explică antreprenoarea.

Investiția inițială, care a inclus amenajarea spațiului, cât și stocul pentru deschidere, s-a ridicat la aproape 20.000 euro. Totul a fost asigurat din fonduri proprii și, spune Paula, până la acest moment investiția nu a fost amortizată. Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afaceri de puțin peste 222.000 de lei, în creștere față de 115.700 lei în 2020.

Rulajele mai mari nu asigură însă și profitabilitatea. „Magazinul încă nu operează pe profit. Am deschis în plină pandemie, Sibiul nu a mai avut atât de mulți turiști ca de obicei, în special dintre cei străini. Și spun despre turiștii străini pentru că aceștia sunt mult mai familiarizați cu acest concept de magazin decât localnicii. În acest moment, magazinul online susține magazinul fizic”, explică fondatoarea Naked Shop.

Sortimentație gândită în acord cu stilul de viață

Când a gândit sortimentația, s-a uitat în primul rând în jurul său să vadă ce anume consumă zilnic. „De la produsul pe care îl folosesc să mă spăl pe dinți la produsele pe care le folosesc pentru ten și pentru corp, până la cele pentru îngrijirea locuinței, pe toate mi le doream din ingrediente naturale, fără chimicale și, nu în ultimul rând, cu ambalaje sustenabile și reutilizabile”, spune Paula.

Cu aceste cerințe la bază, găsirea furnizorilor s-a transformat într-o muncă aproape imposibilă pe plan local. Și-a dorit să asigure cât mai mult din producție locală, dar în România abia există câțiva producători care îndeplinesc cerințele ei și aceștia sunt concentrați mai mult pe zona de cosmetică. Așa că, pentru majoritatea produselor din magazin proveniența este una străină.

În plus, dincolo de produse de makeup, șampoane, creme, produse pentru îngrijire dentară, Naked Shop alocă spațiu important produselor vrac care pot fi de la nuci și semințe, musli, făină, ulei și sirop de agave, până la detergenți ecologici.

„A fost nevoie să apelez la importuri din țări în care acest concept este mult mai cunoscut. Drept urmare, multe dintre produsele disponibile în magazin sunt din Germania. Un alt avantaj este și cel legat de preț. Producătorii străini au un preț pentru distribuitori și unul pentru clienți, astfel încât toată lumea să aibă de câștigat. Ei au cultura colaborării B2B, nu totul se rezumă la B2C”, declară fondatoarea Naked Shop.

Deodorantele se numără printre produsele cu cea mai mare cerere. Pe lista celor mai vândute produse intră și detergenții și săpunurile pentru vase, la fel și periile pentru vase. În total, la Naked Shop sunt listate aproximativ 400 de produse unice.

„Aducem mereu produse noi ca răspuns la feedbackul clienților și sunt și situații în care furnizorii ne propun produse noi și acceptăm să le listăm. Totodată, există și produse pentru care n-am avut o cerere prea bună, așa că am ajuns să le vindem la prețul de achiziție și tot nu am lichidat stocul”, explică Paula.

Profilul clientului și comportamentul de achiziție

Fondatoarea Naked Shop povestește că oamenii care intră în magazin se împart în două categorii. Sunt cei care înțeleg perfect acest concept de „zero waste” și, prin urmare, plătesc un preț considerat a fi mai mare decât în cazul produselor mass market doar pentru că este un produs sustenabil.

„Acești clienți înțeleg că este o investiție care merge dincolo de produsul în sine și care are legătură cu mediul înconjurător. Sunt însă și persoane care spun de la bun început că produsul este prea scump pentru ei și prețul este cel mai important în acest caz”, adaugă Paula Amariei.

Dacă ar fi să facem o medie referitoare la numărul persoanelor care cumpără de la Naked Shop, media zilnică este de circa cinci clienți, cu o valoare medie a bonului de 150 de lei. Dacă ne referim la comenzile online, cifrele sunt mai mari. Naked Shop bifează lunar cam 30 de comenzi, iar valoarea medie a uneia este de 250 de lei, aceasta fiind totodată și un prag pentru livrare gratuită.

Fondatoarea Naked Shop își dorește să extindă magazinul, lucru care va implica și relocarea sa. În acest moment, fiind într-o zonă istorică a Sibiului, orice acțiune devine complicată din punct de vedere birocratic. Pentru a extinde businessul, Paula ia în calcul atragerea unor fonduri europene sau aplicarea pentru scheme de ajutor guvernamentale, dedicate antreprenorilor locali.

„Încă de la lansare am fost hotărâți să aducem conștientizare în rândul oamenilor cu privire la nevoia de a face o schimbare, atât pentru noi ca persoană, cât și pentru natura care ne înconjoară. Este atât de necesar. Misiunea noastră a rămas aceeași”, concluzionează Paula.

Instrumentele care vor face din creștere un scenariu realist pentru eMAG și în 2024
Instrumentele care vor face din creștere un scenariu realist pentru eMAG și în 2024
Pentru eMAG, 2023 a fost un an mult mai bun decât estimase, în care investițiile și proiectele din ultimii trei ani au dat roade. Previziunile...
Zero Waste, conceptul în care sustenabilitatea se „vinde” vrac
Zero Waste, conceptul în care sustenabilitatea se „vinde” vrac
Pe 21 iunie, omenirea își consumase deja resursele naturale pentru acest an, poluarea și risipa alimentară contribuind major la acest declin....