Mega Image, într-un nou moment T-zero

O expansiune națională selectivă, în orașe unde se poate atinge poziția de lider de piață, o formulă de parteneriat cu retailerii independenți în zonele de importanță secundară și menținerea ritmului de creștere a businessului la două cifre. Acestea ar fi punctele critice de pe agenda de lucru a noului director general Mega Image, Vassilis Stavrou. Este primul interviu acordat de executiv de la instalarea în funcție, în luna iulie, și prima dată când se vorbește deschis și explicit despre implicațiile pentru piața locală a tranzacției Delhaize - Ahold. Mega Image, într-un nou moment T-zero

Progresiv: Se împlinesc în curând șase luni de când ați preluat conducerea operațiunilor Delhaize în România, însă prea puțină lume vă cunoaște și nici internetul nu abundă de informații despre dumneavoastră. Așadar, cine este Vasillis Stavrou?
Vassilis Stavrou:
Sunt mai degrabă genul de persoană care tace și face, fără prea multă publicitate. Despre mine pot să vă spun că sunt cetățean grec, am 45 de ani, căsătorit și tatăl a două fete. Lucrez în retail de 21 de ani, mai exact din decembrie 1994.

Am început chiar în grupul Delhaize, la departamentul de logistică, după câțiva ani m-am mutat în departamentul de calitate și siguranță alimentară și apoi am activat în zona resurselor umane, în diverse poziții cu responsabilitate regională. Înainte de a prelua funcția de Director General la Mega Image România, am petrecut aproape un an în poziția de director de dezvoltare a businessului pentru Sud-Estul Europei și Indonezia.

Cât despre backgroundul educațional, am absolvit studii de știință alimentară și tehnologie, iar singurul domeniu care a avut legătură cât de cât cu ceea ce am studiat a fost cel al siguranței alimentare. De altfel, când m-am angajat la Delhaize, nu știam mare lucru despre retail și nici despre companie, ci căutam un job, ca orice tânăr, și am acceptat oportunitatea oferită. Am fost fascinat de retail și de ceea ce am învățat în grupul Delhaize, un sentiment comparabil poate cu dragostea la prima vedere, așa că, două decenii mai târziu, iată-mă tot aici.

Progresiv: Ați avut ocazia să vedeți organizația și lumea retailului, în general, în diverse stadii de dezvoltare. Spuneți-ne despre câteva momente cheie din carieră.
Vassilis Stavrou:
La momentul la care m-am angajat, industria de retail era în plină transformare, se făcea trecerea de la un model de business mai degrabă de familie, de la magazine alimentare clasice, către o mai mare profesionalizare, structuri organizaționale și concepte de retail moderne. A fost un proces interesant de urmărit, dar mai ales de făcut parte din el, pentru că era o perioadă cu multe oportunități și experiențe în avanpremieră.

Nu o să uit niciodată când lucram în logistică și am pus pe picioare primul depozit logistic al rețelei din Grecia. Era pentru prima dată când un retailer făcea un pas în această direcție. Apoi, o complexitate interesant de gestionat a venit și din crizele cu care s-a confruntat industria de-a lungul acestor ani – cum a fost, spre exemplu, criza vacii nebune. Provocări suplimentare vin acum și dinspre zona de dezvoltare sustenabilă a businessului, concurența este din ce în ce mai mare, și a devenit critic să identifici cel mai bun model de creștere pentru fiecare piață în parte.

Progresiv: Este pentru prima dată când vă aflați în postura de director general. V-ați confruntat cu ceva neașteptat, nemaiîntâlnit până acum?
Vassilis Stavrou:
Nu am întâmpinat dificultăți pe care nu le anticipasem. Poate singura mare diferență este aceea că acum eu sunt responsabil 100% pentru decizia finală și dacă mă întrebați ce mă ține treaz noaptea, este fix acest lucru: gândul că trebuie să iau deciziile corecte care să nu-i afecteze negativ pe cei 8.500 de angajați ai companiei și familiile lor.

Progresiv: Cât de bine cunoșteați operațiunile locale ale companiei la momentul preluării mandatului de director general?
Vassilis Stavrou:
Destul de bine. Știam și țara – care îmi place pentru că mi se pare că este printre piețele grupului care se aseamănă cel mai mult cu Grecia, din punct de vedere cultural –, precum și businessul, pentru că am făcut vizite destul de frecvente aici, din diverse roluri și din diverse motive.

Organizația s-a schimbat foarte mult de la momentul achiziției businessului local; în primă fază nu s-a investit aproape deloc deoarece am fost foarte moderați, atenți și conservatori. Marele declic a fost în anul 2009, când s-a făcut o propunere curajoasă, dar în același timp bine gândită, către boardul de directori, de a investi masiv în România.

Planul a fost aprobat și este ceea ce executăm, în linii mari, și astăzi. Între timp am ajuns de la 19 la peste 400 de magazine, dar nu este doar o chestiune de număr. Pentru mine, cel mai important este să avem o strategie și concepte clar definite, iar acest lucru a presupus și presupune experimente, majoritatea finalizate cu succes.

Progresiv: În ultimul interviu înainte de plecarea din România, Xavier Piesvaux (fostul Director General Mega Image – n.r.) făcea referire la această strategie și la câțiva dintre pilonii principali. S-a schimbat ceva de atunci?
Vassilis Stavrou:
Cu mici modificări – pentru că mereu încercăm lucruri noi care, dacă nu funcționează, sunt abandonate rapid –, pilonii strategici rămân neschimbați: model de business profitabil și sustenabil, expansiune, selecție foarte bună de produse cu expertiză în „food” cu diversitate și inovație în portofoliu, relații corecte cu furnizorii și partenerii noștri, un customer service ridicat și investiții constante în oameni.

Cred că tocmai această claritate în strategie, în oferta de produse și servicii pentru client, este ceea ce ne diferențiază de competitorii noștri. În definitiv, orice concept de retail poate fi copiat, ceea ce nu poate fi copiat sunt mecanismele din spate și experiența finală de cumpărare.

Progresiv: Vorbeați despre expansiune și nu pot să nu menționez că, pentru moment, aveți încă o amprentă puternic regională. Pe când o expansiune națională?
Vassilis Stavrou:
Am început o călătorie prin care ne dorim să preluăm poziția de lider în regiunile în care operăm, iar București este prima dintre acestea. Aici avem deja o cotă de piață de 28%, iar acum ne uităm care sunt celelalte zone unde putem replica această experiență. Trebuie să ne asigurăm că acolo unde mergem, ne adresăm cu conceptul potrivit și cu numărul corect de magazine, iar nivelul competiției ne va permite să creștem.

Am început să facem acest lucru în Constanța și Brașov, dar România este o țară mare și avem deja o listă de orașe vizate, localități cu caracteristici similare cu cele ale Capitalei în termeni de structură a comerțului, profil de cumpărători și stil de viață. Deci, ca să vă răspund concret la întrebare, cu privire la expansiunea la nivel național, da, aceasta se va întâmpla, dar într-un mod selectiv în anumite orașe. Este un plan care urmează să fie implementat în următorii trei ani.

Progresiv: Știu că lucrați în acest moment la un proiect pilot de transformare a Mega Image într-o franciză. Este aceasta calea prin care veți ajunge în regiunile de importanță secundară?
Vassilis Stavrou:
Pentru acest proiect pilot cred că termenul de franciză nu este cel mai corect. Este vorba, mai degrabă, despre un parteneriat cu retailerii independenți localizați, într-adevăr, mai ales în zonele în care noi nu intenționăm să deschidem propriile magazine, însă nu ne vom pune efectiv bannerul pe aceste magazine.

Beneficiile pentru ei sunt la nivel de know-how și produse, precum și prețuri competitive în piață. În acest moment, există trei magazine pilot, însă, înainte de a face roll-out, vrem să fim 100% siguri că am explorat toate aspectele și că avem soluții la problemele care pot apărea. Primele rezultate sunt încurajatoare și vom lua o decizie până la finalul anului.

Progresiv: În trecut, extinderea Mega Image s-a realizat și prin preluarea unor rețele independente, iar recent s-a scris și despre o posibilă vânzare a lanțului de supermarketuri Billa. Aveți ceva în lucru la acest capitol?
Vassilis Stavrou:
Una este ce ne dorim noi, și alta este ceea ce e disponibil în piață. Bineînțeles că suntem deschiși la oportunități noi de achiziții, noi explorăm toate opțiunile, dar vă spun sincer că nu sunt atât de multe. Cât despre Billa, lăsând la o parte zvonurile din piață care spun că rețeaua ar fi fost deja achiziționată de către Carrefour, acesta este un capitol închis pentru noi.

Progresiv: În acest context, mai este valabil targetul de 100 de magazine noi anunțat pentru 2015? Este deja noiembrie și aveți la activ doar 31 de deschideri.
Vassilis Stavrou:
Dacă nu vor fi 100 de inaugurări, vom ajunge undeva foarte aproape de acest prag. Chiar acum lucrăm la un proiect nou, o combinație de sortimentație și concept de retail, pe care urmează să îl lansăm. Este un cadru propice pentru noi și cred că vom reuși să menținem și anul viitor același ritm de expansiune.

Avem avantajul de a fi identificat din vreme potențialul de dezvoltare al canalului de proximitate. Mega Image a fost dintotdeauna un operator de supermarketuri și, mai nou, de magazine de tip convenience. Totuși, pentru mine miza nu este neapărat ritmul de expansiune, ci cât de mult putem crește cota de piață.

Progresiv: Ce ne puteți spune despre e-commerce: ați optat să intrați pe acest segment printr-un parteneriat și nu printr-o platformă proprie, așa cum ați procedat în alte piețe. Retrospectiv privind, sunteți mulțumiți de această decizie?
Vassilis Stavrou:
A fost un punct de plecare bun. eMag are cea mai mare platformă de e-commerce din țară și pentru noi a fost o oportunitate să nu fim 100% singuri. Ce pot să vă spun este că nu vorbim de o călătorie ușoară, nu doar în România, ci în toate părțile globului retailerii alimentari se luptă cu provocarea de a face businessul de e-commerce profitabil.

Este o zonă care necesită multe resurse și multe încercări. Pentru moment suntem foarte mulțumiți de modul în care a evoluat acest parteneriat și vă pot spune că vom continua în această direcție.

Progresiv: Recent, grupul Delhaize a publicat rezultatele financiare pe trimestrul al treilea din 2015, perioadă în care vânzările din regiunea noastră au crescut cu două cifre. Cum a evoluat businessul în România, în mod particular?
Vassilis Stavrou:
Lucrurile s-au mișcat foarte bine și în România. Am beneficiat de pe urma reducerii TVA-ului, măsură care s-a reflectat într-o creștere a consumului și implicit a vânzărilor. Însă evoluția companiei nu se datorează integral acestei măsuri, ci și inițiativelor interne – cum sunt proiectul „Inovație”, proiectul de susținere a producătorilor locali „Gusturi Românești”, campania de brand „Eu sunt MEGA” sau campania aniversară „Vecini de 20 de ani” – care au dat rezultate bune. Ne-a ajutat și creșterea economică, care mă aștept să continue și în 2016. Proiecțiile macro vorbesc de o creștere a PIB-ului de 3%, un lucru încurajator pentru mediul de business românesc.

Progresiv: Sunt voci care spun că mandatul dvs. este unul limitat, de interimat, și că aveți misiunea de a asigura stabilitate pe perioada fuziunii Delhaize cu Ahold. Cum comentați?
Vassilis Stavrou:
Ce pot să vă spun este că mandatul meu aici nu a fost stabilit pe termen scurt și nu are drept deadline finalizarea fuziunii cu Ahold. De altfel, această tranzacție nu va influența cu nimic planurile pentru România, ba dimpotrivă. La final de zi, combinația Delhaize-Ahold va crea o companie mai mare, cu o balanță financiară sănătoasă, cu mai multe fonduri la care vom putea avea acces. În plus, nu există niciun fel de suprapunere pe România și nici pe Europa, de altfel, iar culturile celor două companii sunt destul de asemănătoare. Deci sunt cu siguranță mai multe oportunități decât pericole.

Progresiv: Nu este niciun secret că miza fuziunii este piața americană. Va mai fi la fel de importantă România în noua ecuație?
Vassilis Stavrou:
Cu siguranță că da, iar importanța nu este dată neapărat de mărimea businessului, ci de ceea ce reprezintă astăzi România pentru companie – și anume piața pe care se înregistrează cel mai mare ritm de creștere, de 20% în 2014, cu cele mai multe planuri și cu indicatorii de performanță „best in class”. De altfel, pentru anul acesta sunt șanse să depășim procentul din 2014.

Progresiv: Stați bine și la capitolul profitabilitate? Vă întreb pentru că majoritatea retailerilor au ieșit slăbiți din criză la acest capitol.
Vassilis Stavrou:
Profitabilitatea este și ea bună, având în vedere industria în care lucrăm, iar grupul în general stă bine din punctul de vedere al balanței financiare. Un avantaj al nostru în toată această perioadă a fost flexibilitatea în modul în care am abordat businessul și rapiditatea de reacție. În momentul în care lucrurile nu au mai funcționat într-o piață, ne-am regrupat. Am considerat că este mai bine să luăm resursele pe care le-am investi acolo ca să ajungem la un nivel satisfăcător și să le investim în piețe unde am putea face cu adevărat diferența.

Progresiv: Din tot ce povestiți, Mega Image sună ca o companie aproape perfectă. Aveți și un „călcâi al lui Ahile”?
Vassilis Stavrou:
Suntem departe de fi perfecți, dar mie îmi place să capitalizez punctele forte decât să critic. Sunt arii unde lucrăm, mici lucruri pe care le adresăm și încercăm să le corectăm. De altfel, și când crezi că ți-ai atins targetul poți mereu să muți ștacheta mai sus, să înfrunți noi provocări. Aceasta cred că este atitudinea corectă a unui manager: să fie pozitiv, calm, deschis, să încurajeze dialogul. Doar așa vom putea să monetizăm rapid oportunitățile și să nu pierdem timp cu birocrația.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...