Marco Höβl, Kaufland: „Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Sustenabilitatea joacă un rol esențial pentru Kaufland și, pentru că orice viziune necesită consecvență, anul 2023 a consolidat direcțiile trasate anterior. Astfel, pe lista scurtă a investițiilor s-au regăsit infrastructurile de colectare, energia verde și extinderea rețelei de încărcare a mașinilor electrice. Ce se află pe lista lui 2024 în materie de investiții? „Expansiunea rețelei de magazine și a soluțiilor pentru a proteja mediul, dezvoltarea sortimentului local și regional și investițiile în oameni”, spune Marco Höβl, CEO Kaufland România și Republica Moldova.
Declarați anterior că sustenabilitatea este o prioritate strategică pentru Kaufland România. Cum arată bilanțul anului 2023, din această perspectivă?
La Kaufland, sustenabilitatea joacă un rol esențial. Scopul nostru este să construim pentru generațiile ce vin. Vrem să fim un pilon de bază al comunității și investim major în soluții sustenabile, de la resurse la energie și creativitate. Sustenabilitatea este ingredientul-cheie al rețetei de business Kaufland, care ne diferențiază și ne ghidează către o economie circulară, singura eficientă pe termen lung. Strategiile noastre sunt gândite pe termen lung, pe decade, nu pe ani. Ne adaptăm permanent la context, dar avem o traiectorie clară. Pentru că orice viziune necesită consecvență și continuitate, anul 2023 a consolidat direcțiile trasate anterior. Am promovat activ colectarea separată și am mobilizat românii să colecteze PET-uri pentru a crea cel mai mare tricou din lume, exclusiv din plastic reciclat. Am testat timp de o săptămână Sistemul Garanție-Returnare și am reușit să colectăm peste 12 milioane de recipiente, în urma unei investiții de 500.000 de euro. Suntem mândri de progresele obținute în 2023, dar știm că drumul spre sustenabilitate este unul lung și continuu.
În ultimii ani Kaufland a accelerat investițiile în sustenabilitate. La ce valoare s-a ridicat bugetul pentru anul trecut? Care au fost direcțiile prioritizate?
În anul 2023, am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare: infrastructurile de colectare a recipientelor, energie verde și extinderea rețelei de încărcare a mașinilor electrice. Colectarea separată este de mulți ani în topul priorităților noastre. Am fost primul retailer din România care și-a dotat toate magazinele din rețeaua națională cu automate pentru colectarea ambalajelor reciclabile, încă din 2021. În ultimii ani, am accelerat investițiile în extinderea și modernizarea infrastructurii de reciclare și în eficientizarea energetică în magazinele noastre, dar și în mobilitatea electrică durabilă. Investițiile în automatele de colectare au depășit suma de 18,8 milioane de euro în ultimii trei ani. Rețeaua noastră națională cuprinde 177 de hipermarketuri echipate cu peste 486 guri de colectare. Doar anul trecut, am anunțat investiții de șapte milioane de euro pentru extinderea capacității infrastructurii din magazine. În plus, am derulat campanii de conștientizare pentru a informa clienții despre soluțiile puse la dispoziție de Kaufland.
Totodată, am accelerat și investițiile din zona energetică – de la instalații fotovoltaice și măsuri de eficientizare a consumului de energie electrică în toate magazinele noastre până la extinderea rețelei de stații de încărcat pentru mașinile electrice. În total, în anul financiar 2022, investițiile în stațiile de încărcare pentru mașinile electrice au depășit suma de 2,6 milioane euro.
De asemenea, am mărit ritmul investițiilor și am alocat un buget de 15 milioane de euro pentru dotarea a 62 de magazine și două centre logistice cu aproape 40.000 de panouri fotovoltaice. În perioada martie 2022 – februarie 2023 am investit deja 6,4 milioane de euro pentru a echipa 31 de magazine cu panouri fotovoltaice.
Unul dintre pilonii Kaufland în termeni de sustenabilitate este cel al producătorilor locali. Cum a arătat lista de priorități, din această perspectivă?
Din cheltuielile totale cu furnizorii, vorbim de peste 80% cheltuieli cu furnizorii din România. Peste 80% din alimentele comercializate în magazinele Kaufland sunt de origine locală, procentaj pe care ne străduim să îl creștem de la an la an. Mai mult, ca dovadă a angajamentului Kaufland față de producția locală, în plin sezon, proporţia de legume și fructe românești pe care le comercializăm ajunge și până la 90%. Vrem să demonstrăm că putem avea pe rafturile hipermarketurilor produse locale, proaspete, gustoase, pe parcursul întregului an. Așa reușim să ne respectăm promisiunile față de clienți: prospețime absolută prin lanțul scurt de aprovizionare, calitate și preț avantajos.
Ați precizat că peste 80% din cheltuielile companiei cu furnizorii au fost direcționate către furnizorii români. Cu câți producători locali lucrează Kaufland pe plan local și cum arată planurile pentru anii viitori?
În prezent, din totalul de 3.300 de furnizori parteneri Kaufland România, peste 2.600 sunt locali. Pe viitor, ne dorim să consolidăm parteneriatele existente, dar și să punem bazele altora noi. Astfel, susținem economia țării și scurtăm lanțul de aprovizionare, pentru a utiliza mai puțin combustibil, mai puține ambalaje.
Avem parteneriate cu furnizori regionali, iar anumite produse sunt listate exclusiv în magazinele Kaufland din orașele respective. În acest fel, ajutăm afacerile locale mici să se dezvolte și asigurăm prospețimea produselor.
Cum arată portofoliul de produse Kaufland dacă ne raportăm la produse bio/produse pentru nevoi speciale și ce v-ați setat pentru perioada următoare?
Peste 500.000 de clienți ne trec zilnic pragul, cu nevoi tot mai diverse, și e important pentru noi să acoperim cât mai multe dintre ele. Cu peste 1.500 de produse specializate, precum opțiuni fără lactoză, fără gluten, vegane sau bio, ne asigurăm că fiecare client găsește ceva potrivit dietei și stilului său de viață. În plus, peste 1.200 de produse din oferta curentă sunt certificate pentru sustenabilitate, în linie cu eforturile noastre continue de a promova un comportament responsabil și conștient. Pe viitor, vom continua diversificarea portofoliului de produse. Rămânem conectați la tendințele pieței și vom asculta cu atenție nevoile clienților noștri, pentru a le oferi soluții personalizate și relevante.
Cum se împacă totuși interesul consumatorilor pentru sustenabilitate și produse sustenabile cu costurile în creștere?
Există într-adevăr acest val de inflație și acum prețul cântărește mai mult în decizia de achiziție. Tocmai de aceea am investit în prețuri și continuăm să investim și anul acesta. Avem „eticheta galbenă”, prin care garantăm că 3.500 de articole au cel mai mic preț din piață. Investim mult și în Kaufland Card, unde avem campania „Coșul Albastru”, prin care 600–800 de articole au o reducere de 10%. Dar cred că sustenabilitatea capătă importanță și oamenii vor să recicleze. Am avut încredere că investițiile în aparatele de reciclare vor reprezenta o oportunitate de creștere și pentru noi și rezultatele ne arată că am avut dreptate, pentru că avem un retur de recipiente mai mare decât numărul de recipiente care se cumpără.
Cum arată bilanțul dacă ne oprim la pilonul „magazine și eficientizarea lor”, pentru a avea o amprentă de carbon cât mai redusă?
Bilanțul indică o reducere a consumului de electricitate în magazine cu 3 kWh pe metrul pătrat. Acest lucru vine în urma unei serii de măsuri de eficientizare energetică – de la instalarea de sisteme LED la senzori de mișcare pentru zona scărilor rulante și a docurilor deschise sau setarea iluminării la două treimi din intensitatea inițială în parcare sau depozite. De asemenea, tot necesarul de energie electrică achiziționată de companie provine din surse regenerabile.
În 2022 Kaufland a anunțat investiții de 15 milioane euro pentru dotarea magazinelor cu panouri fotovoltaice. Câte magazine au panouri fotovoltaice și cu ce rezultate au venit aceste investiții?
Până în prezent, am reușit să implementăm 90 de instalații fotovoltaice, dintre care 78 sunt funcționale, momentan. Toate aceste instalații respectă standarde înalte de siguranță și eficiență, cu un coeficient de performanță de minimum 80%. De exemplu, instalația de pe acoperișul magazinului din Iași Păcurari, cu o capacitate de 261 KWp, generează aproximativ 310 MWh de energie pe an. Concret, acoperă 17% din consumul de energie al magazinului și reduce emisiile de CO2 cu 186 de tone pe an. Aceste eforturi fac parte din strategia Kaufland România de a crește capacitatea de producere a energiei verzi, ajungând în prezent la o capacitate totală de peste 20 MWp.
Kaufland este singurul retailer din România ce dispune, în toate magazinele, de două tipuri de infrastructuri de colectare a ambalajelor pentru mai multe tipuri de plastic, sticlă și aluminiu. Cum arată bilanțul, dacă ne raportăm la ambalaje colectate?
Românii vor să recicleze, iar cantitățile-record înregistrate anul trecut confirmă această tendință. Preocuparea clienților față de mediu este tot mai evidentă și indică o schimbare treptată a felului în care ne raportăm la reciclare, la nivel de societate. În 2023, am colectat peste 31,1 milioane de ambalaje din PET, aluminiu și sticlă, în urma a trei milioane de interacțiuni ale clienților cu automatele noastre de colectare. De asemenea, alte 700.000 de recipiente din plastic de la produsele cosmetice sau de igienă sau fost colectate cu ajutorul „broscuțelor“ amplasate în zona de la intrare. Suntem încrezători că această tendință se va menține și se va maturiza în anii următori.
În acest context, ce a presupus intrarea în vigoare a SGR pentru Kaufland și câte ambalaje au fost colectate până acum?
În ultimii trei ani, am alocat peste 16,5 milioane de euro pentru implementarea echipamentelor automate de colectare a ambalajelor, cu planuri de a investi încă șapte milioane de euro. Aceste investiții ne vor permite să dotăm minimum 30 de magazine cu automate noi, echipate cu patru guri de colectare și o capacitate de 40.000 de ambalaje fiecare. Cel mai mare echipament de colectare separată a deșeurilor din România se află în parcarea magazinului Kaufland Barbu Văcărescu din București. Acesta are șase guri de colectare și o capacitate de stocare temporară de 60.000 de ambalaje, de trei ori mai mare decât a celorlalte echipamente. Investiția în acest aparat, inaugurat în 2023, a depășit 260.000 euro. În prezent, avem aproximativ 450 de automate de colectare, la nivelul întregii rețele de magazine. Cu ajutorul acestora, reușim să colectăm săptămânal peste un milion de ambalaje în întreaga țară.
Cum arată planurile pentru anul acesta?
Și în 2024 prioritatea noastră va rămâne sustenabilitatea. În anul financiar 2022–2023 am deschis zece magazine, anul acesta avem pe listă 10 magazine și vom continua să investim în soluții inovatoare pentru a proteja mediul, să promovăm reciclarea și consumul responsabil. În plus, sortimentul local și regional rămâne foarte important. Am lansat anul acesta proiectul „România știe să gătească”, iar în completarea acestui proiect, vrem să anunțăm pe etichetele de preț regiunea de proveniență a produselor locale. Tot la capitolul sortiment de produse, merită amintit că vrem să extindem portofoliul pentru că lucrăm cu grile de sortiment în funcție de suprafața și locația magazinului, ceea ce ne ajută să răspundem mai ușor nevoilor clienților. În plus, fructele, legumele și produsele de patiserie rămân pe primul loc ca importanță pentru noi și lucrăm la un proiect prin care garantăm clienților că vor găsi cele mai importante articole de legume, fructe și produse de patiserie până la zece seara în magazinele noastre.
Totodată, continuăm investițiile în achizițiile de RVM-uri. Avem deja 450 de aparate instalate și vom achiziționa încă 150 și lucrăm la un proiect-pilot pentru dezvoltarea unui corner de reciclare, unde clienții pot recicla textile, electrocasnice mici, becuri, ulei, capsule pentru cafea, tetra pak, folii și pungi.
Cum reușește Kaufland să insufle consumatorilor, dar și partenerilor de business, acest focus spre sustenabilitate?
Cred că este obligatoriu să dăm ceva înapoi comunității. O instituție mare, care are un parcurs și o creștere sănătoasă, trebuie să dea ceva înapoi comunității. Acum doi ani, când am împlinit 46 de ani, am decis să donez 46 de ore din timpul meu pentru niște cauze caritabile. Anul următor am extins proiectul și anul acesta am lansat cea de-a treia ediție a programului „Timp pentru Bine”, prin intermediul căruia ne-am propus să ajungem la 3.400 de ore de voluntariat. Obiectivul este de a lansa o platformă de voluntariat. Practic vrem să generăm o mișcare pentru susținerea voluntariatului. Și noi, intern, plătim două zile de voluntariat pentru orice angajat. Și tot pentru angajați, anul acesta vom majora salariul cu 11%. Prețuim foarte mult responsabilitatea și promovăm transparența de-a lungul întregului nostru lanț de aprovizionare și către clienți, prin strategii adaptate fiecărei categorii de stakeholderi.