Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Anul acesta ducem în spate povara lui 2020
După un 2020 cu investiții de peste 2 milioane de euro și intrarea pe un segment nou de vânzare, 2021 va fi un an de consolidare pentru Paco Supermarkets.
Iar moștenirea anului care tocmai s-a încheiat este principalul motiv pentru care Feliciu Paraschiv, antreprenorul din spatele rețelei, este prudent în ceea ce privește investițiile și dezvoltarea. Cu toate acestea, retailerul are mai mulți ași în mânecă ce îi asigură succesul pe termen lung.
Pentru Paco Supermarkets, bilanțul pe 2020 arată foarte bine. „Am încheiat lunile octombrie și noiembrie cu un avans de 20% raportat la anul trecut. Mă aștept să încheiem 2020 cu o creștere de 21-22%”, spune Feliciu Paraschiv, Directorul General al rețelei. Performanța a fost susținută de expansiune, dar și de migrația cumpărătorilor către segmentul de proximitate de la declanșarea pandemiei.
„Trebuie să recunosc că pentru noi pandemia a avut și o parte plină a paharului și trendul de orientare către magazinele de proximitate ne-a ajutat pentru că în ultimii ani creșterea organică a fost tot mai greu de obținut. Astfel, vorbim despre o creștere a frecvenței de cumpărare, mai ales în prima parte a anului când cumpărătorii au ales locațiile noastre în defavoarea magazinelor marilor lanțuri. La începutul pandemiei, avansul de vânzări a fost de 70%, apoi ritmul a încetinit pentru că oamenii își făcuseră deja foarte multe provizii”, explică antreprenorul.
Chiar dacă la nivel de cifre 2020 arată bine, asta nu înseamnă că provocările au lipsit, iar aici factorul care a avut cel mai mare impact este pandemia de COVID-19, care și-a pus amprenta atât la nivel de comportament de cumpărare, cât și în ceea ce privește bugetul de investiții și nevoia de regândire a businessului.
„Marele nostru avantaj la debutul pandemiei a fost relația cu furnizorii și faptul că noi plătim la livrare, ceea ce ne-a asigurat stocurile necesare. Adică, spre deosebire de alți retaileri unde era disponibil câte un SKU dintr-o anumită categorie, la noi clienții au găsit la raft gama întreagă de produse. Iar asta ne-a ajutat și în fidelizarea clienților pentru că au înțeles că își pot acoperi fără probleme coșul de cumpărături în magazinele noastre”, precizează Feliciu Paraschiv.
Și dacă la capitolul stocuri retailerul nu s-a confruntat cu dificultăți, nu putem spune același lucru și despre forța de muncă și costurile de menținere a siguranței. „În prima parte a anului au fost probleme mari cu personalul, angajaților le era teamă de infectare, așa că am avut multe demisii sau situații în care nu voiau să mai stea la casele de marcat”, mai spune antreprenorul.
Aventura segmentului cash&carry
Chiar dacă vorbim despre un an cu multe incertitudini, pentru Paco Supermarkets 2020 a fost unul dintre anii cu cele mai mari investiții. Per total, bugetul de investiții s-a ridicat la peste 2 milioane de euro, o valoare de aproape trei ori mai mare decât media investițiilor anuale. Principalul vinovat? Primul magazin Paco Supermarkets de tip cash&carry.
„Este un proiect pe care l-am demarat înainte de criză și pe care am vrut să-l dezvolt cu mulți ani în urmă, însă nu sunt adeptul canibalizării. Proprietarii rețelei Zanfir, principalul nostru competitor din Focșani, făcuseră pasul acesta cu mult înaintea noastră și atunci nu se justifica să deschidem și noi o unitate. Însă după ce Mega Image a preluat magazinele Zanfir, acest segment a rămas descoperit și am profitat de oportunitate”, punctează antreprenorul.
În plus, deschiderea magazinului joacă un rol esențial și în obținerea unor prețuri bune de la furnizori. „Cu cât reușim să avem vânzări mai mari, cu atât prețurile obținute vor fi mai mici. Și vreau să folosim lucrul acesta pentru a susține retailerii independenți mici, care nu au putere de negociere. Raționamentul a fost foarte simplu: dacă noi dublăm cantitatea pe care o achiziționăm, le putem oferi comercianților produsele la prețul de fabrică, la care adăugăm doar costurile de logistică. Retailerii internaționali își fac tot mai simțită prezența, iar cota comercianților locali a ajuns sub pragul de 40%. Iar acest lucru m-a motivat să le oferim susținere”, explică Feliciu Paraschiv.
Deși a fost deschis la finalul lunii noiembrie, antreprenorul spune că se așteaptă ca magazinul să intre în parametrii setați de funcționare în două-trei luni. „În acest moment, valoarea medie a bonului de cumpărături este de cinci ori mai mare decât media unui supermarket și aproximativ 50% dintre clienți sunt revânzători. Am ales să avem un sistem dual de prețuri pentru că ne dorim să atragem și persoane fizice”, mai punctează acesta.
De altfel, dacă avem în vedere faptul că cele mai apropiate magazine cash&carry operează la Bacău și Buzău, unitatea are toate premisele pentru a avea rezultate foarte bune.
Ce se întrevede la orizont?
Chiar dacă este pentru prima dată în utimii ani când retailul independent nu mai pierde teren în fața jucătorilor internaționali, antreprenorul consideră că pe termen mediu acest trend depinde de cum va evolua criza sanitară.
„Dacă vom rămâne într-un stadiu de semi-lockdown, magazinele de proximitate vor rămâne pe o curbă ascendentă. Dacă dispare complet criza, probabil într-un an ne întoarcem în punctul din care am plecat și vom continua să vedem magazine locale care își închid ușile. Însă un lucru este cert. Proximitatea nu o să dispară indiferent de context”, punctează Feliciu Paraschiv.
Desigur, un rol important în asigurarea unui loc la masa câștigătorilor pentru jucătorii locali îl are puterea de adaptare la nou și perseverența. „Piața și trendurile se schimbă într-un ritm foarte alert, așa că nu putem bate pasul pe loc. Problema este că foarte mulți retaileri nu își permit experimente. Astfel că, din punctul meu de vedere, investițiile trebuie făcute cu prudență maximă”, atrage atenția proprietarul Paco Supermarkets.
Iar în 2021, prudența este mai importantă ca oricând. „Cu siguranță vorbim despre un an greu, în care ducem în spate povara lui 2020. Și chiar dacă am încheiat anul cu rezultate bune, trebuie să ne uităm cu atenție la provocările care vin din exterior. Dacă economia nu se va mișca, nu vom progresa, iar asta se traduce în amenințare pentru întreaga piață”, spune Feliciu Parschiv.
Astfel, dacă inițial pe lista pentru 2021 se aflau câteva deschideri de magazine, retailerul spune că nu se grăbește și dezvoltarea se va concretiza doar dacă va apărea oportunitatea. „Am primit foarte multe cereri pentru extindere în rural, însă prioritatea numărul 1 o reprezintă urbanul. Căutăm zone unde nu avem competitori ca să evităm riscul de canibalizare și locurile acestea sunt din ce în ce mai greu de găsit. De aceea, o soluție pentru dezvoltare în viitor va fi preluarea altor comercianți”, explică antreprenorul.
În ceea ce privește rezultatele financiare, pentru anul acesta proprietarul Paco Supermarkets se așteaptă la o creștere de peste 10%.
„Nu va fi greu să obținem acest rezultat pentru că ne va ajuta magazinul cash&carry. Problemele apar când discutăm despre creșterea organică. Însă vom continua cu remodelările, mai avem patru unități de modernizat și aceasta este una dintre prioritățile pentru anul acesta. 2021 va fi însă un an de consolidare și probabil vom stabili direcțiile de dezvoltare și în funcție de cum va evolua criza. Avem un buget de 600.000 de euro, ceea ce ar fi suficient pentru două locații noi, însă nu ne grăbim, mai ales că pe lista provocărilor a apărut și legea sistemului de garanție-returnare care, dacă va rămâne în forma actuală, necesită investiții considerabile”, concluzionează Feliciu Paraschiv.