Consumatorii aleg experiențele și cheltuielile esențiale, în ciuda presiunii economice

În mijlocul unei economii globale fără precedent, aflată în continuă schimbare, alegerile pe care consumatorii le fac cu privire la ce, unde și când cheltuiesc azi pot fi indicii pentru direcția în care ne îndreptăm. Raportul „Portofele în schimbare”, lansat de Institutul Mastercard Economics, analizează preferința consumatorilor din întreaga lume pentru obiceiurile care oferă comoditate, experiențe sau ambele. Consumatorii aleg experiențele și cheltuielile esențiale, în ciuda presiunii economice

Cel mai recent raport al Institutului Mastercard Economics aplică măsurători economice unice și de mare frecvență pentru a răspunde la trei întrebări cheie: ce, unde și când își schimbă consumatorii preferințele când vine vorba de cumpărături. Cele mai importante concluzii sunt:

Ce: Cu prețuri mai mari, care forțează consumatorii să-și reconsidere cheltuielile discreționate și esențiale, călătoriile și produsele alimentare au dominat în ultimii ani.

Ușurința de a mânca în oraș atrage clienții în restaurant. Cheltuielile la restaurant au crescut cu 25% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce cheltuielile alimentare – influențate de inflația alimentară – au crescut cu 14%. În ceea ce privește tendințele pe termen lung, cheltuielile pentru cumpărăturile online de alimente au crescut cu 70% față de perioada de dinainte de pandemie (2019), în timp ce cheltuielile pentru cumpărăturile de alimente realizate în magazinele fizice au crescut cu 25%. Aceste date reflectă tranziția la digital, favorizată de pandemie,și preferința pentru cumpărături mai comode.

Unde: Micile afaceri au suportat consecințele închiderilor determinate de pandemie și au încercat să facă rapid tranziția în online.

Micile afaceri înregistrează creșteri în serviciile online. Businessurile mici (cu activitate în zone precum pregătire fiscală, traininguri și servicii de îngrijire personală) cresc de 1,5 – 2 ori mai rapid decât marile companii online de servicii. Acest lucru este valabil în special pentru Belgia, Brazilia, Canada, Italia și Singapore.

Marii comercianți depășesc detașat micile companii în tranziția la digital. În sectorul retail, vânzările e-commerce ale marilor companii au crescut cu 66% comparativ cu creșterea de 27% înregistrată de micile companii, în luna august 2022 comparativ cu 2019. Decalajul este evident, în mod special, în economiile mai dezvoltate precum Australia, Germania, Hong Kong și Singapore.

Când: Vremurile în care consumatorii își programau cheltuielile în anumite zile au devenit istorie. Munca de acasă și tranziția către mediul digital au șters granițele, iar ziua de ieșit în oraș este, acum, aparent, în fiecare zi. Acest lucru are implicații semnificative la nivel de angajați și aprovizionare, pentru retaileri, restaurante și alte afaceri.

Vezi și: România, a treia economie digitală din CEE și a doua piață de eCommerce. Online-ul, 14% din total retail

Obiceiurile de consum ale românilor nu s-au schimbat semnificativ comparativ cu 2019

Atât cheltuielile asociate achiziției de produse, cât și cele dedicate experiențelor s-au mutat în cursul săptămânii.
• La nivel global, aproximativ 5% din totalul cheltuielilor realizate anterior în marile magazine, în weekend, se realizează, acum, în timpul săptămânii. Acest procent reprezintă aproximativ 22,3 miliarde de dolari din vânzările marilor magazine la nivel global.
• În SUA, se observă o tranziție clară a cheltuielilor din weekend în timpul săptămânii în cazul cinematografelor, unde 3% din vânzările înregistrate până acum sâmbăta și duminica s-au mutat în timpul săptămânii – în special în zilele de joi, și, într-o mai mică măsură, de luni.

„Schimbarea preferințelor în materie de cheltuieli se produce pe măsură ce consumatorii se adaptează noului ritm de viață”, a declarat Bricklin Dwyer, economist-şef Mastercard şi Directorul Institutului  Mastercard Economics. „Deși se confruntă cu creșterea prețurilor și a ratelor și o incertitudine economică tot mai mare, consumatorii continuă să își evalueze obiceiurile de cheltuieli, în funcție de stilul lor de viață.”

Datele disponibile pentru România reflectă mici creșteri față de anul 2019, indicând faptul că obiceiurile de consum nu s-au schimbat substanțial față de perioada de dinainte de pandemie, și, totodată, o uniformitate în ceea ce privește distribuția cheltuielilor de-a lungul săptămânii, cu diferențe mici între zilele de lucru și cele de weekend.

Segmentele care au înregistrat o tranziție a cheltuielilor din weekend în timpul săptămânii sunt shopping-ul în marile magazine (2,33%), serviciile de cosmetică și înfrumusețare (1,57%) și serviciile oferite de cabinetele veterinare (2,61%). Weekendul rămâne în continuare intervalul preferat pentru cheltuielile ce țin de cumpărături alimentare (2,04%), mers la cinematograf și teatru (3.52%) sau servit masa în oraș (1,77%).

Fondat în 2020, Institutul Mastercard Economics realizează măsurători unice, recurente și acționabile asupra economiei, pentru a oferi liderilor din mediul de afaceri și din guvern informațiile necesare pentru a lua decizii informate, cu rezultate mai bune. Mastercard este o companie de tehnologie în industria globală de plăți.

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Statistic, România este țara cu cele mai ieftine alimente la nivel european. Doar că tot statistic, România este țara cu una dintre cele mai...
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Deși rata inflației este în scădere în România, prețurile alimentelor continuă să fie peste nivelul din vara anului 2022, în ciuda...
Studiu: Cheltuielile de sărbători se mențin la nivelul din 2021
Studiu: Cheltuielile de sărbători se mențin la nivelul din 2021
Cheltuielile de sărbători se mențin, anul acesta, la nivelul din 2021, chiar dacă 37% dintre consumatori spun că situația lor financiară s-a...