Ascensiunea produselor BIO și importanța mărcilor private
O categorie dinamică, care a bifat creșteri double digit în valoare în ultimul an, piața produselor BIO se bucură de popularitate în rândul consumatorilor și, implicit, în cadrul lanțurilor de retail. Aceștia din urmă extind gradual sortimentația BIO listată la raft și investesc în propriile mărci, care devin astfel „motorul” de creștere al întregii categorii de produse organice.
Kaufland, 800 de produse alimentare BIO
Cum au evoluat vânzările de produse BIO în 2022 față de anul trecut și care au fost factorii care au contribuit la evoluție?
Dinamica produselor BIO s-a accentuat în ultimul an, odată cu tendința românilor de a introduce în alimentație sau de a consuma mai des produse sigure, sănătoase, BIO sau cât mai aproape de natural, dar și datorită extinderii numărului de articole BIO disponibile la raft. În cadrul Kaufland există o evoluție a vânzărilor, atât ca volum, cât și ca valoare. Cu siguranță, pandemia a jucat aici un rol important, alimentația sănătoasă fiind tot mai des asociată cu o imunitate mai puternică în ultimii ani. Astfel, în perioada pandemiei, consumul de produse BIO a crescut cu până la 50%.
Cum au evoluat categoriile de produse BIO la raft în ultimul an și care bifează cele mai mari vânzări?
Suntem întotdeauna atenți atât la tendințele din piață, cât și la nevoile de consum ale clienților noștri și completăm constant sortimentația din magazine, atât cu produse de brand, cât și marcă proprie. În cadrul segmentului de produse BIO, românii se orientează în special către categoriile de alimente proaspete proaspete, precum mezeluri, lactate, ouă, fructe și legume. În ultimul an, portofoliul de produse BIO s-a dezvoltat în linie cu piața și am listat articole noi, pe toate categoriile. Spre exemplu, pe categoria de mezeluri BIO, am avut o creștere cu 60% a SKU-urilor. O altă categorie care a performat bine este cea de lactate, unde vânzările au crescut cu peste 30% în 2021 față de anii anteriori. Pe categoria de mezeluri, cel mai bine au performat produsele marcă proprie, în timp ce pe segmentul de lactate, produsele care au reprezentat un factor important de creștere sunt iaurtul natural și băuturile – lapte, iaurt de băut, kefir și băuturile vegetale.
Cum se împarte gama de produse BIO listată în magazinele Kaufland când vine vorba de importuri vs producție locală și cum a evoluat marca proprie BIO?
Din păcate, producția locală BIO nu reușește să acopere cererea, însă există în continuare potențial de creștere. Ne dorim să creștem numărul de produse BIO românești de pe rafturile magazinelor Kaufland și mă bucur să văd că tot mai mulți producători locali se orientează către această nișă. Pe segmentul de alimente, avem peste 800 produse BIO în magazine, iar sortimentul crește constant. Pe zona de marcă proprie, sortimentul K-Bio acoperă diverse categorii, precum fructe și legume, lactate, mezeluri, carne de pui, alimente de bază, cafea etc. Listăm anual noi furnizori și noi articole. Marca este în permanentă diversificare, ca răspuns la cererea în creștere. Ca planuri de dezvoltare, obiectivul nostru este să intrăm pe segmentul de dulciuri BIO cu produse marcă proprie.
De unde vine inovația în categoria BIO?
Consumatorii sunt tot mai atenți la schimbările climatice, iar acest lucru se reflectă și în alegerile pe care le fac la cumpărături. Își doresc ambalaje reciclabile sau din plastic reciclat, se orientează către alternativele pe bază de plante, care sunt mai prietenoase cu mediul. Ca răspuns la noile mișcări, sustenabilitatea a devenit pentru Kaufland una dintre principalele direcții după care ne ghidăm în tot ceea ce înseamnă dezvoltarea și comercializarea de produse. Observăm aceste noi criterii de selecție și la nivelul mărcii proprii K-take it veggie, unde băuturile vegetale BIO au fost un important motor de creștere. Potențial de inovație există și în ceea ce privește valoarea nutrițională, alimentele cu un conținut proteic ridicat, precum și cele fără zahăr și grăsimi fiind tot mai populare.
Având în vedere că BIO este echivalent cu un preț mai mare, cât de importante sunt promoțiile în această categorie de produse?
În ceea ce privește promoțiile, și în categoria de produse BIO atractivitatea discountului și campaniile promoționale joacă un rol important în decizia de cumpărare pentru toate tipurile de cumpărători și impulsionează evoluția categoriei. Inflația și creșterile de prețuri îi determină chiar și pe consumatorii cu venituri peste medie să fie precauți cu bugetul personal.
Cum vedeți apetitul consumatorilor pentru astfel de produse în perioada următoare?
Interesul consumatorilor pentru sănătate, bunăstare sau dietă se află pe un trend ascendent și va influența atât evoluția vânzărilor, cât și a sortimentației pe acest segment. Pentru perioada următoare, anticipăm o creștere treptată, în ciuda fluctuațiilor de preț.
Vezi și: Republica BIO, retailerul care a pariat pe puterea produselor organice
Auchan, vânzări cu 5% mai mari în termeni volumici
Cum au evoluat vânzările de produse BIO în acest an în rețeaua Auchan?
În strategia noastră comercială, alimentația sănătoasă ocupă un rol principal. Mai mult, derulăm constant acțiuni menite să încurajeze consumul produselor BIO și eco. Dezvoltăm în permanență acest segment, promovăm un stil de viață sănătos și punem la dispoziția clienților noștri o gamă largă de produse ecologice: de la fructe și legume, produse proaspete, congelate, mezeluri etc.
Anul acesta, într-un context economic caracterizat de instabilitate, am avut și categorii care au performat foarte bine, în top situându-se fructele și legumele eco, dar și lactatele BIO, înregistrând, per total, o creștere de 5% în volum a vânzărilor. Categoriile cu cele mai mari vânzări sunt fructele și legumele, cerealele, biscuiții aperitiv, băuturile calde.
Cum a evoluat categoria la raft și care sunt categoriile de produse BIO cel mai bine acoperite în cadrul magazinelor Auchan?
Comparativ cu 2021, categoria de produse BIO a înregistrat o evoluție mai puțin accelerată din perspectiva dezvoltării gamei, datorată, în principal, lipsei de materie primă a producătorilor. Cu toate acestea, am reușit să acoperim foarte bine toate nevoile clienților noștri și să le punem la dispoziție produsele dorite. Când vine vorba despre cel mai bine acoperite produse din acest segment, putem să menționăm categoriile de băuturi calde (cafea, ceai etc.), urmate de cereale, biscuiți și biscuiți aperitiv.
Cum se împarte gama de produse BIO listată în magazinele Auchan când vine vorba de importuri vs producție locală. Cum evoluează produsele marcă privată BIO?
Avem produse atât din România, cât și din alte țări, ponderea lor variază în funcție de categorie. Din total SKU-uri, marca proprie Auchan reprezintă între 10-15% și este prezentă în aproape 90% din categoriile acoperite de Auchan pe segmentul BIO. Printre articolele marcă proprie cu cea mai bună performanță se numară Auchan Eco Ulei Măsline, Auchan Eco Semințe Dovleac, Auchan Eco Chips Natur, Eco Nuci Caju etc.
Care sunt cele mai recente lansări/listări de produse BIO în cadrul magazinelor Auchan?
Cele mai recente produse BIO listate fac parte din categoriile de snacking, paste și făinuri și produse Marcă Națională.
Cât de importante sunt promoțiile și campaniile în categoria produselor BIO pentru a încuraja astfel de achiziții?
În general, clienții care achiziționează astfel de produse sunt interesați în primul rând de beneficiile lor și mai puțin de promoții, dar avem planuri permanente de activare, prezentare și promovare de produse pentru a incita la descoperirea lor. În ultimii ani, cererea pentru acest segment a înregistrat o creștere importantă și continuă în țara noastră, însă contextul economic actual, creșterea prețurilor și a costului vieții de o manieră importantă, probabil, vor duce la o stagnare a cererii în volum.
Citește și: Produsele gluten-free, o piață care va atinge pragul de 13 mld. euro până în 2030
Lidl, creștere de 24% a portofoliului de produse BIO
Care sunt categoriile de produse BIO cel mai bine acoperite în cadrul magazinelor Lidl și cum au evoluat la raft în ultimul an?
Lidl România a fost primul retailer care a adus pe rafturi un întreg sortiment de produse BIO. Astfel că, în ceea ce privește acest sortiment, numărul clienților care doresc să găsească pe raft o gamă diversificată de produse BIO este în creștere. Portofoliul de produse BIO pus la dispoziția clienților include atât articole în sortimentul permanent, printre care și fructe și legume, cât și produse de tip in-and-out, disponibile în magazine doar în timpul Săptămânii BIO.
Printre produsele care se află în sortimentul permanent în gama Bio Organic se numără o selecție variată de fructe și legume (de exemplu spanac, avocado, roșii cherry, ardei, banane, pere), lactate (iaurt, brânză, unt, lapte), cereale (ovăz, musli, paste) sau dulciuri și snackuri (înghețată, rondele de orez bio, batoane raw). În plus, în gama de produse Lupilu BIO, cu produse dedicate bebelușilor și copiilor de vârstă mică, sunt incluse mâncăruri gata preparate, iaurturi și piureuri BIO special concepute pentru aceștia.
Ce rol joacă gamele de produse marcă privată BIO?
Investim constant în dezvoltarea gamelor de produse proprii, iar în anul financiar 2020 (n.r. 1 martie 2020 – 28 februarie 2021), portofoliul de produse certificate BIO numără 413 articole, cu 24% mai mult decât în anul precedent. În plus, în aceeași perioadă de raportare, am inițiat elaborarea primului standard agricol pentru protejarea și conservarea biodiversității în producția convențională de fructe și legume.
Cât de importante sunt promoțiile și campaniile în categoria produselor BIO pentru a încuraja astfel de achiziții?
Lidl România este preocupat în mod constant și de educarea consumatorilor și informarea lor corectă, de aceea toate demersurile pe care le facem pe sortimentul de produse BIO sunt completate și de campanii de informare care să vină în sprijinul consumatorilor și care să-i ajute să înțeleagă mai bine cum sunt realizate aceste produse și ce beneficii oferă.
Am lansat în luna aprilie a acestui an campania Bio de Știut, un proiect care le aduce consumatorilor informații interactive și atractive despre ce înseamnă certificarea BIO și cu ce se diferențiază aceste produse.
Astfel, pe canalele de social media avem postări dedicate nevoilor de informare ale clienților și prin intermediul cărora sunt prezentate informații tehnice (ex. despre coduri, sigle, certificări etc) într-un mod ușor de înțeles, informații despre produsele din sortimentul BIO sau informații practice, care prezintă sortimentul de produse cu trimitere către rețete.
O altă platformă de comunicare prin care sunt prezentate consumatorilor beneficiile produselor BIO este și serialul lansat anul acesta, Chef de BIO. Serialul prezintă într-o manieră autentică beneficiile consumului de produse BIO, rețete variate și insighturi despre o alimentație echilibrată și poate fi găsit canalul nostru de Youtube.