Europa de Vest: ieftin, Europa de Est: mult si scump | Progresiv
In timp de consumatorii din Europa de Vest s-au orientat anul trecut spre produse mai ieftine, cei din Europa de Est au ales sa cumpere volume mai mari si produse mai scumpe.
Aceasta este principala concluzie a unui studiu comparativ intre tarile europene privind schimbarile de comportament ale consumatorului in vremuri de criza realizat de compania GfK in perioada octombrie - noiembrie 2008. GfK a ales pentru comparatie doua categorii de tari ale Europei - pe de o parte, Franta, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie – iar, pe de alta parte, tari mai apropiate de Romania, precum Polonia si Rusia.
Dintre tarile Europei de Vest analizate, cea care a cunoscut cea mai mare rata a inflatiei la alimente este Marea Britanie (9,3%). Aici, consumatorii nu au absorbit in totalitate cresterea preturilor si au cheltuit doar cu 6,3% mai mult din buzunar pentru astfel de produse, sporindu-si totodata volumul de produse cumparat cu 1% si trecand in acelasi timp la marci mai ieftine. Asadar, consumatorii din Marea Britanie, confruntati cu preturi mai mari, si-au mentinut nivelul consumului, dar cumparand produse mai ieftine. La fel au reactionat si italienii si nemtii, care au preferat sa cumpere in continuare, dar au ales produse cu pret mai mic. In Franta si Olanda, consumul a fost redus, totodata trecandu-se si la produse mai ieftine.
Situatia din Polonia si Rusia este diferita. Polonezii au decis sa cumpere volume mai mari si au preferat produse mai scumpe. Prin analogie, consumatorii romani au „inghitit” preturile mai mari, au cumparat putin mai mult si au trecut la produse ceva mai scumpe in prima parte a anului trecut, cand insa efectele crizei in consumul de bunuri de larg consum nu erau inca simtite pe piata locala.
„Desi unele pareri vehiculate in ultima vreme estimeaza ca romanii nu vor reduce consumul de bunuri de larg consum, ci vor taia din alte categorii de cheltuieli, nu cred ca este bine sa ne bazam prea mult pe aceasta ipoteza, pentru ca ponderea ocupata de cheltuielile cu mancarea si bautura in bugetul familei din Romania continua sa fie ridicata – aproximativ 40%”, afirma Andi Dumitrescu, managing director GfK Romania.