Un an plin in retail, sfidand declinul pietei | Progresiv
Anul 2013 a fost marcat de intrarea unei retele straine puternice de retail in Serbia: Casino. Lidl isi pregateste si el terenul pentru o lansare pe piata in forta. In tabara retelelor locale de magazine, 2013 a adus mai multe fuziuni si achizitii, tranzactiile demonstrand faptul ca jucatorii autohtoni se pregatesc sa faca fata unei competitii mai primejdioase venite din partea lanturilor internationale. De Dragana Vranes, editor revista Progresiv Serbia.
Grupul francez Casino, in parteneriat cu compania Sodibal, a deschis primul sau magazin Casino Supermarche in Belgrad in cursul lui 2013. Compania a anuntat ca va avea deja sapte magazine operationale la inceputul acestui an. In plus, Casino a lansat pe piata sarba circa 300 de marci private, care vor fi distribuite in intreaga zona Balcanica de catre Sodibal. Mult-asteptatul Lidl nu a deschis magazine in Serbia in 2013, insa a continuat sa cumpere terenuri pentru construirea acestora. Carrefour este asteptat si el in Serbia in 2015. Pe langa lansarile de retele noi de retail planificate in 2013, piata de profil a inregistrat si un exit: reteaua croata KTC, care toamna trecuta si-a inchis toate magazinele, localizate in provincia Voivodina.
Retailul se consolideaza
In ceea ce priveste retailerii care au deja operatiuni in Serbia, acestia au avut numeroase deschideri de magazine pe parcursul anului. Grupul belgian Delhaize, prezent pe piata sarba din 2011 prin achzitia Delta Maxi si care a deschis 15 noi unitati si a renovat alte 18 in 2012, a continuat sa investeasca si in 2013. Compania a deschis 20 de magazine in toata Serbia anul trecut. Divizia sarba a Delhaize consta in 380 de magazine si cinci formate de retail: Maxi, Mini Maxi, Tempo, Tempo Express si Shop&Go. Totodata, compania a depus eforturi si pentru dezvoltarea marcilor sale private. In plus, Delhaize a pus bazele unui nou centru de distributie in Stara Pazova in luna aprilie, in urma unei investitii de 50 de milioane de euro ce urmeaza sa se finalizeze pana in 2015.
La jumatatea lui 2013, 53% din actiunile Mercator au fost vandute companiei croate Agrokor. Reprezentantii Agrokor sustin ca au platit 240 de milioane de euro pentru 53,12% din actiunile Business System Mercator, potrivit agentiei de presa Tanjug. Autoritatea slovena pentru concurenta a aprobat tranzactia. Secretarul de Stat in Ministerul Comertului, Dragovan Milicevic, considera ca Agrokor, dupa preluarea Mercator, va controla circa 74-75% din cifra de afaceri a pietei FMCG din Serbia, alaturi de Delhaize. Agrokor opereaza deja reteaua de retail Idea in Serbia, iar dupa preluarea Mercator compania croata va detine 32,2% din piata FMCG din aceasta tara. Prin aceasta tranzactie, Agrokor ar putea deveni al doilea cel mai mare retailer din Balcani, dupa grupul Schwarz (Lidl si Kaufland). Idea Company, care a preluat hypermarketurile si angajatii retelei slovene Tus in Serbia, a continuat sa deschida magazine mici, de cartier, in Belgrad si Novi Sad; aceste unitati au suprafete de vanzare de circa 100-250 de metri patrati. In plus, compania a deschis si magazine mai mari, de 800-900 mp, pe parcursul anului trecut.
La jumatatea anului 2013, peste 1.000 de magazine mici independente de pe teritoriul Serbiei erau deja intrate in programul de franciza al Metro Cash&Carry, denumit „Moja radna” (Magazinul Meu – in traducere). Metro a fost activ pe parcursul intregului an si in ceea ce priveste propriile formate de magazine, deschizand primul centru de discount specializat pentru circa 3.000 de articole nealimentare, printre care electrocasnice, unelte, imbracaminte si incaltaminte, articole sportive si sezoniere, etc. Im 2013, compania a introdus un concept imbunatatit si o noua sortimentatie in magazinele Cash&Carry. Printre altele, Metro a implementat o noua modalitate de expunere a produselor in magazin, spatiul de vanzare fiind impartit in „lumi” sau insule – unitati concepute pentru diferite activitati.
Un an bun pentru retelele locale
Retelele locale de retail au avut un an bun. Gomex, care detinea 94 de magazine la inceputul lui 2013, a inregistrat un progres semnificativ pe parcursul anului. Expansiunea a continuat pentru compania care avea operatiuni doar in Voivodina, aceasta semnand recent un memorandum de afaceri si cooperare tehnica cu Novitas, companie de retail din orasul Sabac. Gomex intentioneaza sa deschida un centru de distributie in acest oras, precum si sa construiasca si sa renoveze alte circa 50 de magazine. Sabac va deveni baza de la care Gomex isi va continua expansiunea in Serbia.
La randul sau, Dis Company - cel mai mare retailer local - a deschis primul centru de retail de mari dimensiuni in Nis, in luna aprilie, acesta avand o suprafata totala de 6.000 de metri patrati, dintre care 4.000 de metri patrati apartin brandului Plus; acest brand este rezervat magazinelor cu cea mai mare suprafata si cea mai variata sortimentatie din lantul operat de Dis – doar unitatile din Belgrad si Novi Sad operau sub acest brand pana cand a fost acordat si magazinului din Nis. Dupa aceasta deschidere, Dis a inaugurat o unitate si in Pozarevac, in luna august, aceasta avand o suprafata de 4.000 de metri patrati si o sortimentatie de peste 12.000 de articole. La finalul lui 2013, Dis isi extinsese reteaua cu 16 magazine (supermarketuri si hypermarketuri) – numarul include si deschiderile din Kraljevo si Vrsac. Investitia totala in acestea din urma a fost de 8 milioane de euro. Pe langa magazinele proprii, Dis Company opereaza in sistem de franciza peste 650 de magazine, avand mai mult de 420 de contracte active.
Reteaua locala de magazine de tip convenience (proximitate) Corner Shop a sarbatorit cea de-a patra aniversare. Cu aceasta ocazie, compania a lansat si un nou format – Premium Corner Shop – ale carui magazine vor fi localizate in zone rezidentiale exclusiviste, precum si in centre comerciale si mall-uri, oferind o gama atent selectionata de produse de calitate. Compania opereaza deja doua formate de retail – Corner Shop si Corner Market - reteaua numarand 106 magazine.
Modificari legislative
In 2013, Parlamentul sarb a adoptat o serie de amendamente la Legea Comertului. Una dintre noutati face referire la marcile private, in sensul ca pe ambalajele acestora poate fi scris doar numele retailerului care le detine, nu si cel al producatorului. De asemenea, Centrul pentru Dezvoltarea Comertului a fost desfiintat – rolul acestuia era de a aproba functionarea magazinelor cu peste 2.000 de metri patrati. Cea mai importanta schimbare adusa de adoptarea amendamentelor la Legea Comertului se refera la metoda de determinare a pozitiei dominante pe piata. Pana acum, se considera ca o companie care detine mai mult de 40% din piata are o pozitie dominanta, insa in viitor cota de piata va fi doar unul dintre parametri luati in calcul pentru a determina o astfel de situatie. Puterea financiara a jucatorilor de pe piata, avansul tehnologic si structura pietei vor fi si ele luate in considerare de acum incolo. In plus, se va tine cont si de uzura morala si de termenul de executare a procedurilor de analiza ale Comisiei Anti-monopol, care vor putea fi extinse de la 3 la 5 ani.
In octombrie au intrat in vigoare si noile reguli de etichetare si promovare pentru produsele alimentare. Principalele schimbari sunt legate de obligativitatea mentionarii valorilor nutritionale, alinierea la normele UE in privinta aportului zilnic de vitamine si minerale prin enuntarea compozitiei chimice a acestora, fontul folosit pe etichete (care nu poate fi prea mic), formularea clara a componentelor care pot provoca alergii, si nu in ultimul rand includerea pe ambalajul produselor a unor avertismente, in cazul alimentelor care contin cofeina, steroli din plante, etc. Perioada de tranzitie pe care producatorii o au la dispozitie pentu a se alinia la aceste reglementari noi este de 18 luni.
La finalul anului trecut, Consiliul National pentru Protectia Consumatorului a adoptat ultima versiune a draftului pentru noua Lege pentru Protectia Consumatorului, care va fi armonizata cu legislatia si practicile Uniunii Europene. Legea sporeste atributiile si competentele inspectorilor in procesul de protectie a drepturilor consumatorilor, imbunatatind totodata mecanismele de rezolvare extra-judiciara a conflictelor in aceasta zona.
Inceputul lui 2013 a insemnat si luarea primelor masuri de reducere sau eliminare a taxelor vamale pentru anumite bunuri de larg consum: anumite tipuri de alimente, cosmetice, produse chimice pentru curatenie, imbracaminte, masini, mobila sau materiale de constructii. Guvernul sarb a definit si produsele pentru care importatorii vor plati taxe speciale: toate tipurile de carne, carnati, lapte, iaurt, unt, margarina, toate tipurile de branza, oua de consum si cartofi. Toate acestea in contextul in care Serbia si-a setat ca obiectiv aderarea la Uniunea Europeana in anul 2020.



