Produsele lactate, achizitie conditionata de bugetele restranse si grija pentru organism | Progresiv
Desi isi mentin preferinta pentru produsele lactate, consumatorii au devenit mai precauti, optand pentru variante cu un continut redus de grasime.
Un studiu MEMRB la nivelul categoriei produselor lactate proaspete, derulat in perioada iulie-decembrie a anului 2008 prezinta impartirea pe subcategorii in functie de volumul vanzarilor astfel: cea mai mare pondere de 46% o reprezinta laptele, urmata de iaurt cu 34,3%, smantana 10,3%, sana&kefir 7,1% si unt 2,3%. Impartirea in functie de valoarea vanzarilor situeaza pe primul loc iaurtul cu 40,5%, urmat de lapte cu 27,7%,smantana 18,1%, untul 7,7% si sana&kefir 6,1%.
In a doua jumatate a anului 2008 (iulie-decembrie), produsele lactate proaspete s-au vandut cu precadere in comertul traditional, canalul inregistrand 51,6% fata de comertul modern care a inregistrat 48,4%. Produse precum lapte, iaurt, smantana si sana& kefir au marcat tendinta la nivelul produselor lactate in timp ce untul a inregistrat cele mai mari vanzari in comertul modern, de 68,4% fata de ponderea de 31,6% inregistrata in comertul traditional.
Acelasi studiu arata ca la nivelul comertului modern, in perioda iulie-decembrie a anului 2008 primele trei pozitii in volumul vanzarilor au fost ocupate de lapte (34%), iaurt(23,4%) si branza(22,2%). In schimb, branza a generat cea mai mare valoare a vanzarilor de 51%, urmata de iaurt cu 17,3% si lapte cu 12,8%.
Ambalajul, criteriu in achizitie
Conform MEMRB laptele la 1l in ambalaj Tetra Pack, cu un continut de grasime cuprins intre 0,51 si 2,79%, pasteurizat, a detinut in perioada iulie 2008 - iunie 2009 cea mai mare pondere, atat in volumul vanzarilor cat si in valoarea vanzarilor.
Principalii producatori sunt Friesland (Napolact), Albalact, Dorna Lactate, Brailact si Primulact. Impreuna, acestia au detinut in perioada iulie 2007-iunie 2008 o pondere cumulata in volumul vanzarilor de 71,6 % care in perioada similara a anilor 2008-2009 a scazut la 70,9%. In valoare, acestia au detinut o pondere cumulata in perioada iulie 2007-iunie 2008 de 76,3% care, un an mai tarziu, a scazut la 74,1%.
In perioada iulie 2008-iunie 2009, volumul de lapte vandut s-a distribuit astfel: supermarketuri si hypermarketuri 51%, magazine alimentare mici 31,1 %, magazine alimentare mari 17,9%. Valoarea vanzarilor pastreaza aceeasi ierarhie, supermarketul si hypermarketul au detinut o pondere de 48,4%, magazinele mici de 32,8%, iar magazinele alimentare mari de 18,8%.
Iaurtul cu fibre castiga teren
Sub aspectul vanzarilor generate, iaurtul este o subcategorie importanta in cadrul produselor lactate. El este prezent sub forma de iaurt simplu, cu fructe, cu fibre si pentru copii. Ponderea iaurtului simplu, desi cea mai ridicata dintre toate categoriile de iaurt, s-a diminuat de la an la an pe fondul cresterii ponderii iaurtului cu fibre, preferat datorita beneficiilor pentru sanatate. In segmentarea dupa procentul de grasimi iaurtul cu 1,01% - 2,5% grasime a detinut in perioada iulie 2008 - iunie 2009 cea mai mare pondere in volumul vanzarilor, 35,2%, pe cand, in valoare, cea mai mare pondere a fost detinuta de iaurtul cu 2,6%-4% grasime. Topul primilor cinci producatori de iaurtul este alcatuit din Danone, Friesland, Tnuva, Campina si Albalact. Acestia au detinut in perioada iulie 2008 - iunie 2009 o pondere de 81,7% in volum si de 86,9% in valoare, o piata destul de inchisa avand in vedere monopolul primilor cinci producatori.
Canalul de distributie cel mai frecvent utilizat a fost super/hypermarketul, cu un volum al vanzarilor de 47,5% si o valoare de 46,1%, ambele in consolidare fata de anul precedent analizat. Cele mai slabe vanzari, atat sub raport volumic cat si valoric au inregistrat magazinele mixte, care si-au dimiuat cota de piata pana la 5,5% in volum si 5,4% in valoare.
Smantana, consum familial ridicat
Datele MEMRB arata ca in continuare romanii prefera smantana fara grasime. Astfel, smantana cu un procent scazut de grasime a inregistrat un volum al vanzarilor de 91,7% si o valoare de 88,9%. In segmentarea dupa gramaj, in topul achizitiilor se afla smantana de peste 500 g, avantajoase din punct de vedere al pretului in conditiile unui consum regulat. Principalii jucatori din segment sunt Danone, Friesland, Albalact, Tnuva si Prodlacta, cu o cota cumulata in perioada mai 2008 - aprilie 2009 de 69,1% in volum si 71% in valoare.
Cel mai eficient canal de distributie pentru smantana a fost hypermarketul, acesta detinand o pondere de 49,3% in volum si 44,6% in valoare. Pe locul secund s-au situat magazinele mici cu un volum al vanzarilor de 34,6% si o valoare a vanzarilor de 38,2%. Magazinele alimentare mari detin cota cea mai mica atat in volum cat si in valoare, aceasta ajungand la 16,1% in volumul vanzarilor, respectiv 17,2% in valoarea vanzarilor.
Sana, preferata in locul chefirului
La nivelul segmentului sana&chefir, in perioada iulie 2008 - iunie 2009, sana a inregistrat cea mai mare pondere atat in volumul vanzarilor de 87,1% cat si in valoare - 86,2%. Produsele cuprinse intre 200 si 500 g au inregistrat o pondere semnificativa, de 46,5% in volum si 50,9% in valoarea vanzarilor, pe locul secund situandu-se ambalajele de peste 500 g, cu 42,3% din si 34,9% din valoarea vanzarilor. Cat priveste tipul ambalajului, produsele la bidon au inregistrat cea mai mare pondere a vanzarilor atat in volum cat si in valoare, de 53,9% respectiv 47,1%. Vanzari mari au inregistrat si produsele ambalate la pahar, cu un volum al vanzarilor de 28,3% si o valoare de 32,1%.
Competitorii de varf in categorie sunt Friesland, Tnuva, Almera, Primulact si Vranlact. In perioada iulie 2008 – iunie 2009, acestia au detinut o cota cumulata in volumul vanzarilor de 52,6% si in valoarea vanzarilor de 57,2%. Canalul de distributie care a generat cele mai mari vanzari in perioada analizata a fost hypermarketul, care a detinut un volum al vanzarilor de 43,3% si o valoare a vanzarilor de 40,6%. Cu o cota ridicata in vanzari se prezinta si magazinele mici, acestea inregistrand un volum al vanzarilor de 39,3% si o valoare a vanzarilor de 41,1%.
Studiul analizat prefigureaza tendinta consumatorului roman de a miza pe achizitii sanatoase si eficiente din punct de vedere financiar. Consumul de produse lactate oscileaza intre grija pentru o alimentatie corecta si conditionarea severa aplicata de bugetul tot mai restrans.