Consumatorii nu vor reveni curand la alegerile de impuls | Progresiv
Desi pun in balanta mai mult decat inainte calitatea si pretul unui produs, consumatorii romani nu renunta la achizitionarea produselor de ingrijire corporala, indiferent ca vorbim de produsele pentru ingrijirea fetei sau de cele destinate ingrijirii corpului.
Cu o crestere ceva mai temperata decat in trecut, categoria produselor de ingrijire a corpului si-a continuat evolutia in 2009, cresterea fiind diferita in functie de piata la care ne referim, dar de ordinul a doua cifre, cel putin pana la jumatatea anului trecut. Potrivit datelor companiei Nielsen pe primele opt luni ale anului 2009, in intreaga categorie a produselor de ingrijire faciala cresterea cantitativa a fost de 17%, in timp ce pentru produsele de ingrijire corporala, a existat o crestere cantitativa de 9%, precizeaza Horea Turdean, Director de Marketing - Vanzari al companiei Farmec.
In ultima parte a anului trecut s-a remarcat o schimbare de ritm, fara insa a aduce modificari majore la nivelul acestui segment: „In a doua parte a anului, cresterea s-a redus, in special pe pietele de ingrijire corporala, dar vorbim in continuare de o crestere pe toate segmentele, in ciuda contextului dificil,care face ca alte piete sa aiba o evolutie negativa. Motivul, credem noi, este urmatorul: si in aceasta perioada oamenii se ingrijesc, stau mai mult acasa si vor sa faca ceva special pentru ei insisi”, declara Claudia Dragoescu-Niculescu, Marketing Manager Divizia Cosmetice, Henkel Romania.
Preferintele remarcate in ultimii ani sunt indreptate catre produsele cu componente naturale, care sa ofere beneficii suplimentare si sa indeplineasca standardele de calitate moderne. „Exista o cerere crescuta pentru produse cat mai naturale, care vine impreuna cu dorinta de a avea un stil de viata sanatos, dorinta incurajata si de mass-media, si pentru produse personalizate in functie de nevoile tipului de ten, pentru ca „ce e bun pentru tine nu e neaparat bun si pentru mine”. Produsele care nu tin pasul cu aceste cerinte si mai ales cu standardele de calitate cerute astazi se vor exclude de pe piata”, adauga Horea Turdean.
Consum inca scazut raportat la alte piete
Cosmeticele formeaza o categorie complexa, cu o evolutie accelerata in ultimii ani, atat din perspectiva valorica, cat si din punct de vedere al inovatiilor. Aprecierile privind cosmeticele pastreaza o nota optimista si pentru 2010 si mizeaza in principal pe apetitul ridicat al consumatorilor romani pentru produse noi, pe impactul formulelor inovatoare si, nu in ultimul rand, pe faptul ca, in contextul actual, oamenii petrec mai mult timp acasa si simt nevoia de relaxare si delectare cu ceva deosebit.
„Produsele cosmetice si-au depasit de mult rolul de ingrijire si infrumusetare. Consumatorul isi doreste produse care sa ii ofere nu numai ingrijirea de care are nevoie, dar si rasfat – produse care sa miroasa si sa arate placut, sa aiba o textura cat mai fina. In acelasi timp, vrea sa se asigure ca ceea ce aplica pe piele nu ii pune in pericol sanatatea, de aceea este interesat de rezultatele testelor clinice.
Cerintele consumatorilor sunt deci din ce in ce mai exigente, de aceea un compromis in ceea ce priveste calitatea produselor inseamna excluderea de pe piata”, subliniaza Directorul de Marketing - Vanzari al companiei Farmec. Cresterea consumului per capita este asteptata si din perspectiva faptului ca, in prezent, nivelul atins de Romania pe acest segment este inca cu mult inferior celui inregistrat in alte tari, chiar si din Europa Centrala si de Est. In functie de categorie, Romania se situeaza la 30% - 70% din nivelul de consum din tarile Europei Centrale si de Est.
„In plus, consumatorii romani vor continua sa fie atrasi de produse noi, mai mult decat cei din alte tari europene”, completeaza Claudia Dragoescu-Niculescu, Henkel Romania.
Oportunitati pentru marcile proprii
Cu o prezenta timida la raft in urma cu cativa ani, marcile private sunt un subiect de maxim interes in 2010, cand puterea de cumparare s-a diminuat semnificativ.
In categoria cosmetice, fidelitatea fata de brand si atentia deosebita privind garantiile de calitate au facut ca prezenta la raft a marcilor private sa se remarce mai tarziu decat in alte categorii de produse. In Romania, ca si in Europa de Vest, nivelul marcilor proprii pe piata produselor cosmetice nu depaseste, de obicei, 4-5%, ceea ce inseamna un impact relativ scazut.
Climatul dificil inregistrat in cursul anului trecut a impulsionat dezvoltarea acestui palier, astfel ca, multi dintre retaileri au cautat solutii pentru a adapta sortimentatia la nevoile actuale ale consumatorilor. Horea Turdean explica in acest sens:
„Marcile proprii de cosmetice exista la noi in tara de cativa ani, insa au fost mult timp privite mai degraba ca substitutul unui produs pe care nu ti-l permiteai intr-un anumit moment, decat ca o alegere. Anul trecut, retailerii au crescut productia de marca privata pentru a oferi consumatorului o solutie corecta calitativ si accesibila, intr-o perioada in care puterea de cumparare a scazut. Probabil ca in viitor marcile proprii vor ocupa o pondere mai mare decat in anii trecuti in categoria produselor cosmetice, urmand trendul pietelor occidentale”.
Nu sunt asteptate cresteri bruste de pret
Cu toate ca a avut o evolutie buna in 2009, categoria cosmeticelor nu poate fi extrasa complet din contextul economic specific anului ce tocmai a debutat. Daca aprecierile pozitive sunt generate de preocuparile in crestere ale consumatorilor pentru ingrijirea corporala, rezervele specialistilor privind 2010 se indreapta, in general, catre evolutia incerta a pretului.
Factorii care exercita cea mai puternica presiune se refera, pe de o parte, la scaderea puterii de cumparare, iar, pe de alta, la eventuala fluctuatie a cursului de schimb. Daca in primul caz, influenta, dupa cum a demonstrat anul 2009, se manifesta mai mult in sensul unei migrari a consumului catre zona produselor cu un pret accesibil, cel de-al doilea factor – cursul valutar, creeaza o nota de incertitudine mult mai pronuntata. Daca, insa, cursul leu-euro se va mentine la un nivel rezonabil, specialistii sunt de parere ca pretul se va mentine la nivelul celui din 2009.
„Dupa un an in care s-a vorbit mult despre scaderea puterii de cumparare si preturi de criza, probabil ca preturile produselor cosmetice nu vor suferi modificari importante in 2010. Evolutia preturilor depinde insa mult de evolutia economiei si a cursului leu-euro. In orice caz, anul trecut cumparatorii au fost mai atenti nu neaparat sa cumpere mai ieftin, ci sa puna in balanta mai mult decat inainte calitatea si pretul unui produs si nu vor reveni curand la alegerile de impuls”, spune reprezentantul Farmec.
Anul 2010 va aduce cresteri si noutati de piata. Principalele canale de distributie care vor conta in 2010, dupa cum s-au conturat lucrurile anul anterior, vor fi in continuare supermarketurile si hypermarketurile, alaturi de farmacii.
Despre parteneriate
Provocarile generate de mediul economic instabil s-au resimtit si la nivelul lantului de distributie, astfel ca relatia cu distribuitorii si comerciantii a cunoscut noi reguli de functionare. In aceasta perioada eforturile pentru identificarea unor solutii comerciale avantajoase s-a intensificat de ambele parti, punandu-se accent mai mult pe ideea de parteneriat strategic.
„Credem ca este important, nu numai pentru consumatori, ci si pentru comercianti, sa ne perceapa ca pe un partener de incredere, sa fim apreciati ca un
furnizor care ofera cele mai potrivite solutii, spune Claudia Dragoescu-Niculescu, Henkel Romania.
Horea Turdean, Directorul de Marketing si Vanzari al Farmec, declara ca in 2009, compania si-a consolidat pozitia pe anumite canale - key account, farmacii si cabinete cosmetice. „Am dezvoltat relatii bune cu numerosi distribuitori din intreaga tara, prin reteaua proprie de distributie si reprezentantele din diferite orase. In 2009, am inceput colaborarea cu Carrefour, pentru productia a peste 30 de produse sub marca privata, care ne permite sa corelam volumul vanzarilor cu volumele de productie si suntem in discutie in acest moment si cu alti retaileri pentru proiecte asemanatoare”.

