Ca efect al crizei, 71,2% dintre romani si-au schimbat comportamentul de consum | Progresiv
Aproape 40% dintre romani resimt efectele crizei in foarte mare si mare masura, conform datelor celui mai recent studiu de piata realizat de MEDNET Marketing Research Center.
Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 16 – 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.
Studiul de piata arata ca efectele crizei sunt din ce in ce mai prezente in vietile romanilor, 17,1% dintre acestia afirmand ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, iar 19,3% in mare masura.
Este mic (12,3%) procentul celor care pot afirma ca in acest an criza nu i-a afectat deloc.
Comparativ cu inceputul anului 2009, mai exact luna februarie, procentul celor care se declara afectati in foarte mare si mare masura de criza este in crestere (de la 28,6% in februarie 2009, la 36,4% in noiembrie 2009), in timp ce procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere (de la 38,7% la 26,6%).
Cele mai afectate de criza economica se declara a fi femeile, cu varsta cuprinsa in intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educatie „sub liceu” si cu un venit mai mic de 1500 lei/familie.
Efectele pe care criza economica le-a avut asupra familiilor respondentilor se refera la: pierderea locului de munca de catre el sau un membru al familiei (este avuta in vedere familia extinsa) (22,4%), reducerea salariului sau a castigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7%), precum si cresterea ratelor datorita devalorizarii leului (22,8%).
Alte efecte mentionate de catre participantii la studiu au fost urmatoarele: „cresterea preturilor”, „lipsa comenzilor/contractelor/inchiderea firmei”, „pensia mica in raport cu cheltuielile”, „inghetarea si intarzierea platii salariilor”, „devalorizarea leului”, „aparitia conceptului de prudenta”.
Nu trebuie omis faptul ca aceasta criza economica a avut impact si asupra comportamentului de consum al romanilor. In acest context, datele studiului releva faptul ca: 28,8% dintre respondenti nu si-au modificat comportamentul de consum, in timp ce 71,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45,9% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 9,3% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate; 16,0% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica).
Cei care nu si-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care se declara ca fiind afectati intr-o foarte mica masura sau chiar deloc de criza, tineri, fara copii, care au venituri peste 3000 lei/familie si au studii superioare.
MEDNET Marketing Research Center activeaza in domeniul cercetarii de piata din anul 2000 si este menbra ESOMAR si SORMA. Compania desfasoara studii in diverse domenii de activitate: retail, DIY, banci si asigurari, telecomunicatii, medical & farmaceutic, media, agricultura, automobile, produse industriale etc.





