Ca efect al crizei, 71,2% dintre romani si-au schimbat comportamentul de consum | Progresiv

Aproape 40% dintre romani resimt efectele crizei in foarte mare si mare masura, conform datelor celui mai recent studiu de piata realizat de MEDNET Marketing Research Center. Ca efect al crizei, 71,2% dintre romani si-au schimbat comportamentul de consum

Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 16 – 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.

Studiul de piata arata ca efectele crizei sunt din ce in ce mai prezente in vietile romanilor, 17,1% dintre acestia afirmand ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, iar 19,3% in mare masura.
Este mic (12,3%) procentul celor care pot afirma ca in acest an criza nu i-a afectat deloc.

Comparativ cu inceputul anului 2009, mai exact luna februarie, procentul celor care se declara afectati in foarte mare si mare masura de criza este in crestere (de la 28,6% in februarie 2009, la 36,4% in noiembrie 2009), in timp ce procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere (de la 38,7% la 26,6%).
Cele mai afectate de criza economica se declara a fi femeile, cu varsta cuprinsa in intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educatie „sub liceu” si cu un venit mai mic de 1500 lei/familie.

Efectele pe care criza economica le-a avut asupra familiilor respondentilor se refera la: pierderea locului de munca de catre el sau un membru al familiei (este avuta in vedere familia extinsa) (22,4%), reducerea salariului sau a castigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7%), precum si cresterea ratelor datorita devalorizarii leului (22,8%).

Alte efecte mentionate de catre participantii la studiu au fost urmatoarele: „cresterea preturilor”, „lipsa comenzilor/contractelor/inchiderea firmei”, „pensia mica in raport cu cheltuielile”, „inghetarea si intarzierea platii salariilor”, „devalorizarea leului”, „aparitia conceptului de prudenta”.

Nu trebuie omis faptul ca aceasta criza economica a avut impact si asupra comportamentului de consum al romanilor. In acest context, datele studiului releva faptul ca: 28,8% dintre respondenti nu si-au modificat comportamentul de consum, in timp ce 71,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45,9% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 9,3% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate; 16,0% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica).

Cei care nu si-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care se declara ca fiind afectati intr-o foarte mica masura sau chiar deloc de criza, tineri, fara copii, care au venituri peste 3000 lei/familie si au studii superioare.

MEDNET Marketing Research Center  activeaza in domeniul cercetarii de piata din anul 2000  si este menbra ESOMAR si SORMA. Compania desfasoara studii in diverse domenii de activitate: retail, DIY, banci si asigurari, telecomunicatii, medical & farmaceutic, media, agricultura, automobile, produse industriale etc. 

Business afacere antreprenoriala Miedaria familia Negot sticla de mied antreprenor roman. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Din stup în pahar, traseul unui business creat din trei ingrediente: Miedăria
Cei cinci stupi de albine primiți drept cadou de nuntă au reprezentat punctul de pornire în aventura antreprenoriatului pentru familia Negoț cu...
Trenduri consumator comportamentul consumatorului in 2025 marcat de incertitudine, frica de inteligenta artificiala. vezi pe revistaprogresiv.ro
Consumatorul român, prins în spirala neîncrederii față de lideri
Trăim într-o lume din ce în ce mai polarizată, în care globalizarea, democrația și disparitățile economice influențează cursul lucrurilor....
Marco Hoessl CEO Kaufland Romania & Moldova planurile retailerului pentru Romania. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Planurile Kaufland România într-un peisaj hipercompetitiv
Patru-cinci miliarde de euro – acesta este bugetul alocat de grupul Schwarz pentru dezvoltarea businessului Kaufland din România în ultimii 20 de...
PepsiCo achiziționează Poppi pentru 1,95 mld. dolari. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
PepsiCo achiziționează Poppi pentru 1,95 mld. dolari
PepsiCo a anunțat achiziția brandului de băuturi prebiotice Poppi, un business cu o creștere accelerată, pentru suma de circa 1,95 miliarde de...
pret raft paine scumpire supermarket
ANPC vrea să oblige retailerii să afișeze adaosul comercial la raft, lângă preț
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor vrea să oblige comercianții să afișeze la raft, lângă preț, și adaosul comercial...
Raluca Baldea si Alexandru Stancu Deloitte Romania 002
TVA intră oficial în era digitală. Ce măsuri prevede ViDA și care este impactul estimat?
Autoritățile europene au finalizat procesul de adoptare a inițiativei „TVA în Era Digitală” (VAT in Digital Age - ViDA) menită să...