Bauturile racoritoare se vor ridica cel mult la performantele din 2009 | Progresiv

Ce ne asteapta in 2010? Un an fara evenimente marcante in categorie, o incercare de consolidare a pozitiilor in piata prin activitati de eficientizare, totul in scopul adaptarii la puterea tot mai scazuta de cumparare a consumatorului. Bauturile racoritoare se vor ridica cel mult la performantele din 2009

Anul proaspat incheiat a marcat o reorientare a comportamentului de achizitie in cazul produselor din retail, cumparatorii apropiindu-se mai mult ca oricand de zona de compromis dintre un cost scazut si o calitate ireprosabila.

Ce a fost in 2009
Bauturile racoritoare, atat cele carbonatate cat si cele necarbonatate, au inregistrat in 2009 o scadere a vanzarilor la nivelul intregii piete de retail. Declinul vanzarilor s-a resimtit ceva mai intens la bauturile carbonatate intrucat consumatorii au preferat sa consume in acest an produse mai sanatoase fara a se lasa influentati de nesemnificativa diferenta de pret.

In ceea ce priveste bauturile necarbonatate, scaderi s-au inregistrat in toate cele trei segmente, suc 100%, nectar si still drinks, cel mai putin afectat fiind insa cel al sucurilor 100%. „In 2009, segmentul de juice 100% a ramas constanta; consumatorii sunt relativi putini, dar sunt educati si fac diferenta intre cele trei categorii de bauturi necarbonatate. De aceea, daca ar fi sa migreze din aceasta categorie, ar alege categoria apei plate sau cea a segmentelor sofisticate precum smoothie”, este de parere Ioana Staver, Parmalat Romania.In raport cu scaderile din categorie, Presedintele URBB Shachar Shaine afirma: „daca ne referim strict la piata bauturilor racoritoare necarbonatate, putem nota o scadere de 15% pe acest segment, venita in special din zona vanzarilor de sucuri si nectar”. Contrar tendintelor din piata, produsul detinut de companie, Granini, si-a majorat vanzarile in primele opt luni ale anului cu 62% fata de perioada similara din 2008.

Strategii de dezvoltare
Tragand linie, majoritatea companiilor se orienteaza in 2010 catre intarirea pozitiei pe care o detin in piata si planuiesc sa investeasca in marcile care s-au declarat supravietuitoare pe timpul recesiunii. Investitiile consemnate in planul marilor jucatori din categorie fac referire in special la diversificarea sortimentelor prezente la raft dar si la dezvoltarea liniilor de productie.
Compania Tymbark Maspex va continua in 2010 dezvoltarea liniilor de productie care exclud utilizarea conservantilor si de asemenea, noteaza Mihaela Burtoi, Senior Brand Manager, imbunatatirea sistemului de distributie.

In acest an vom asista la extinderea ofertei de  arome prezente la raft, mai ales ca URBB va lansa pentru marca Granini arome pe fiecare dintre segmentele in care activeaza, sucuri si nectar, respectiv still drinks.
Compania Parmalat Romania, va aborda o strategie de intarire a valorii Santal prin lansarea de noi produse. Un focus al companiei pentru 2010 il reprezinta Nectarul de Gutuie proaspat lansat la finalul lui 2009.

Tendinte in consum
Proiectele de viitor ale marilor producatori din categorie au la baza o serie de tendinte estimate pentru anul inceput. Privind retrospectiv la o piata de consum in deriva, cu bugete de cumparaturi directionate catre produse de baza si in functie de pret catre alimente suplimentare, producatorii mizeaza si in viitor catre o atentie sporita asupra pretului si cantitatii oferite. „Ca si tendinte, consumatorii romani se orienteaza catre produse sanatoase, insa accesibile ca pret, cum ar fi ofertele speciale de genul multipack sau pachetele pentru consumul acasa”, afirma Shachar Shaine.

Efectele recesiunii asupra mediului de afaceri in general, au impus o serie de masuri avand ca scop eficientizarea activitatilor. Companiile au elaborat planuri de actiune adaptate la context prin care au cautat sa reinventeze regulile pietei. Criza economica si masurile pe care aceasta le-a generat au fost privite de unii producatori ca o provocare in ceea ce priveste regandirea strategiilor de abordare a consumatorului. „Aceasta eficientizare abordata de toti jucatorii, speram noi, va acoperi toate domeniile, incepand de la eficientizarea competitiei in piete, prin eliminarea competitiei irelevante  si pana la eficientizarea portofoliilor in sensul ca la raft se vor regasi in cea mai mare pondere produsele pe care consumatorul intr-adevar le doreste”, afirma Ioana Staver.

Segment de top in 2010
In ceea ce priveste segmentele de bauturi racoritoare cu potential real de crestere in 2010, producatorii il indica pe cel de still drinks, semn ca necarbonatatele vor reprezenta o alegere tot mai frecventa a consumatorului, datorita lipsei de acid si a concentratiei ridicate de suc de pana la 25%, precum si a pretului acceptabil. Influentat de aspectul financiar, Ioana Staver preconizeaza „o posibila migrare a consumatorului catre produse cu pret mai mic, mai ales in prima parte a anului, dar din punct de vedere al volumului cate­goriilor, acesta va ramane relativ constant”.
Luand in considerare pute­rea scazuta de cumparare, producatorii nu au in vedere revolutionarea categoriei, ci, mai degraba, mentinerea ei in limite acceptabile din punct de vedere al achizitiei. „In fiecare an, am lansat noi arome in concordanta cu rezultatele studiilor de piata pe care le-am efectuat pentru a releva preferintele romanilor in materie de arome si combinatii intre acestea. Totusi, romanii sunt destul de traditionalisti, aroma preferata fiind de portocala, urmata de multifruct si piersica”, afirma Shachar Shaine.

Pretul, dependent de cursul valutar
Pretul, un factor decisiv in alegerea actuala a produselor, va cunoaste modificari in 2010, in functie de evolutia cursului valutar, cu atat mai mult cu cat mare parte a materiei prime este achizitionata prin importuri. „La inceputul lui 2010 vor exista cu siguranta cresteri de preturi in cele mai multe categorii pentru ca in primul trimestru din 2009, cand preturile au crescut din cauza explodarii cursului valutar, nu a fost luat in calcul nivelul actual ridicat al cursului ron/euro care influenteaza achizitia de produse si materiale din import”, declara reprezentanta Parmalat.

Intrucat costul produselor nu va incuraja consumul semnificativ mai mare in 2010, producatori vor incerca sa impulsioneze vanzarile prin oferirea unor pachete promotionale. „In 2010, producatorii se vor focusa pe promotii si oferte speciale, promovate direct la raft, fapt care va fi in avantajul consumatorilor in termeni de pret”, afirma Shachar Shaine.
Estimarile privind anul 2010 sunt pe cat de pesimiste, pe atat de realiste. „Preconizam o involutie pentru bauturile necarbonatate, cu precadere pentru nectar care va fi cel mai puternic afectat de recesiunea economica”, afirma Mihaela Burtoi (Tymbark Maspex). Cu referire tot la bauturile necarbonatate, Shachar Shaine inainteaza o viziune ceva mai optimista, estimand ca vanzarile in aceasta categorie vor ramane la nivelul lui 2009.

Efectul importurilor in 2009
Importurile inregistrate la nivelul categoriei in 2009 au reprezentat o concurenta puternica pentru produsele autohtone. Acestea au fost resimtite in special in segmentul de sucuri si nectaruri unde au contribuit la cresterea volumului categoriei, scaderea preturilor la produsele din import fiind determinata de eliminarea taxelor vamale. Potrivit lui Shachar Shaine, „in categoria still drinks importurile sunt reduse intrucat pretul scazut al produsului nu justifica importul”.

Pe masura ce relatiile comerciale s-au lovit de impasul financiar, caracterizat de costuri tot mai ridicate, pe de o parte, si castigurile tot mai reduse, pe de alta,  furnizorii si comercianti si-au redefinit relatiile in baza unei stranse colaborari.

Clientii, atat magazine traditionale cat si marile reprezentante ale comertului modern, au adoptat o atitudine proactiva in relatia cu furnizorii. „Se remarca trade-ul modern prin preluarea initiativei: daca, de regula, propunerile veneau in principal de la furnizori catre comercianti, ultima perioada a adus o intensificare a propunerilor de promovare din partea comerciantilor”, declara Shachar Shaine.

Atitudinea cooperanta dintre doua verigi ale lantului de distributie, comercianti si furnizori, va garanta si pentru anul in curs o buna reprezentare la raft a categoriei. Pentru ca se mentine acelasi context economic instabil, clientii vor fi atenti la bugete si vor achizitiona produse care ii avantajeaza atat din punct de calitativ cat mai ales al pretului. Concluzionand declaratiile principalilor jucatori, categoria bauturilor racoritoare nu va depasi performantele inregistrate in 2009.

 

analiza sierra quadrant blocaj financiar intarziere plata facturi
NextUp: 2024, un an al haosului fiscal care descurajează investițiile IMM-urilor
Anul 2024 a fost marcat de o instalabilitate legislativă profundă, cu schimbări fiscale dese, ceea ce a generat o stare de incertitudine majoră...
evolutia economiei blocului comunitar
CFA România: Indicatorul de Încredere Macroeconomică a scăzut la niveluri atinse doar în pandemie
Indicatorul de Încredere Macroeconomică al Asociației CFA România a scăzut în luna noiembrie, cu 13,5 puncte până la valoarea de 31,4 puncte...
angajati loc de munca
Un nou job și o mărire salarială, principalele obiective ale angajaților români pentru 2025
Stabilitatea locului de muncă, salariul și beneficiile extrasalariale, precum și echilibrul între viața personală și cea profesională...
PENNY Ploiesti inaugurare Strada Strandului
PENNY își extinde prezența în județul Prahova și deschide un nou magazin în Ploiești
PENNY România continuă investițiile în expansiune și, la mai puțin de o săptămână de când discounterul a anunțat deschiderea a nouă...