Anul promotiilor in retelele internationale | Progresiv
La final de an, Magazinul Progresiv a realizat impreuna cu agentia de servicii integrate de marketing si comunicare Mercury360 – furnizorul studiului lunar Shopping Basket – o analiza aprofundata a preturilor, promotiilor si a situatiilor de indisponibilitate la raft in cosul de cumparaturi din retelele internationale de magazine prezente in Romania. Analiza are la baza informatiile publicate in cadrul rubricii Shopping Basket din editiile februarie-decembrie ale revistei.
Pe canalele de vanzare supermarket si hypermarket, inflatia a fost vizibila mai ales in a doua jumatate a anului, finalul de an aducand, ca de fiecare data, cresteri de pret. De altfel, in decembrie a fost inregistrat si cel mai mic numar de promotii la produsele monitorizate. In magazinele discounter Lidl si Penny Market, preturile de-a lungul anului au crescut in procente foarte mici si in mod constant, fluctuatiile fiind nesemnificative, in comparatie cu fluctuatiile inregistrate de preturile din supermarketuri, hypermarketuri si cash & carry. Astfel, singurul varf al cresterii preturilor in discountere a fost in decembrie, cand valoarea medie a cosului de cumparaturi in acest tip de magazine a fost cu aproximativ 5% peste nivelul din februarie.
Incidenta promotiilor s-a dublat
Analiza Shopping Basket confirma ceea ce multe voci din industrie au afirmat de-a lungul ultimilor ani marcati de criza: faptul ca promotiile devin un element la ordinea zilei in retelele mari de magazine. Aceasta tendinta este vizibila in special in hypermarketuri, unde incidenta promotiilor, per ansamblul retelelor, aproape s-a dublat anul trecut fata de 2011: 1 din 10 produse cautate a fost gasit la promotie. Magazinele cash& carry au inregistrat din nou cea mai mare incidenta a promotiilor si chiar si-au majorat acest indicator de la 10% in 2011 la 17% in 2012. Si in canalul supermarket, indicatorul mentionat aproape s-a dublat, de la 5% ajungand la 8%.
Daca ne gandim la faptul ca produsele achizitionate lunar pentru realizarea cercetarii Shopping Basket sunt lider de piata pe categoriile lor, cifrele de mai sus sunt cu atat mai relevante pentru confirmarea tendintei de intensificare a promotiilor. Din graficul cu promotii gasite la raft se mai observa ca numarul promotiilor a crescut in apropierea sarbatorilor de Paste, dar si in septembrie-octombrie, depinzand foarte mult si de fiecare canal de vanzare in parte.
Doar 1 din 4 produse din lista a fost gasit in discounter
Un alt indicator analizat este incidenta rupturilor de stoc si a situatiilor de indisponibilitate in sortimentatie a produselor aflate pe lista de cumparaturi. Aici nu sunt schimbari semnificative fata de 2011, observandu-se ca discounterii raman retailerii cu cele mai multe branduri mari indisponibile la raft, explicatia fiind miza puternica a acestor magazine pe produsele marca proprie.
La polul opus, in magazinele de tip cash & carry acest indicator a fost de doar 4%, fapt ce dovedeste ca locatiile de acest tip sunt cele mai bine aprovizionate si au cele mai mici probleme de stoc.
Ce s-a remarcat in interiorul cosului de cumparaturi?
Evolutia preturilor indica cele mai mari scumpiri din categoriile alimente si bauturi in dreptul a doua produse de baza: faina si uleiul de gatit. Majorarea de pret este vizibila din toamna, mai exact din octombrie, ceea ce face sa existe o singura explicatie: seceta din vara. In categoriile nealimentare, diferenta de pret dintre decembrie si februarie ajunge pana la +17%, procentaj inregistrat in cazul detergentului de curatat universal Mr. Proper. La polul opus, detergentul de rufe Dero a incheiat anul cu un pret cu 5% sub nivelul inregistrat in februarie. Pretul mediu din 2012 al acestui produs, de 3,40 lei, este considerabil mai mic si decat media pretului din 2010 (4,2 lei), in ciuda incidentei mici a promotiilor. Per ansamblu, se poate concluziona ca preturile la produsele nealimentare au avut o variatie mai mica decat cele ale alimentelor si bauturilor. In ceea ce priveste incidenta promotiilor la produsele din cosul de cumparaturi, bautura Coca-Cola inregistreaza cel mai mare procentaj, ca si in anii anteriori, fiind urmata de faina Baneasa.



