2010 va fi reinventarea lui 2009 | Progresiv
Anul trecut a deraiat efervescenta cumparaturilor catre cumpatare si a amplificat esentele din reteta succesului: creativitatea si inovatia. Bogdana Baltasiu, Client Service Manager, Nielsen, comenteaza consecintele pentru vanzarile de alimente.
Magazinul Progresiv: Cum a fost anul 2009 in comertul cu alimente?
Bogdana Baltasiu: Anul 2009 a adus schimbari importante in evolutia vanzarilor produselor alimentare. Categorii care au crescut constant in ultimii ani, de la 10-30% in total retail, pana la 40-50% in comertul modern, au stagnat sau chiar au scazut, si nu doar volumic (desi valoarea a fost sustinuta la un nivel mai ridicat prin inflatie si cresterea preturilor). Ma refer la categorii principale, precum branzeturile sau produsele din carne, nu doar la dulciuri si snacksuri.
Astfel, categorii precum cascavalul si branza topita au scazut in vanzari fata de anul trecut, la fel ca si berea si bauturile carbonatate, biscuitii, prajiturile preambalate sau pralinele. Apa minerala si cafeaua, laptele dulce si laptele formula pentru copii, bauturile energizante, tabletele de ciocolata au reusit sa mentina sau chiar sa depaseasca vanzarile de anul trecut, in special in comertul modern.
Diminuarea ritmului de crestere a vanzarilor poate fi explicata prin doua mari fenomene – pe de o parte, cresterile mari din anii trecuti au fost mai mari decat nevoia efectiva de consum a romanilor, iar, pe de alta, consumatorii au inceput sa aiba reactii de cumpatare in fata imprevizibilitatii crizei financiare. Majorarile in vanzari vin din categorii care nu si-au atins maturitatea in consum, care inca atrag consumatori sau care au devenit substitut pentru alte produse.
MP: Ce canal a „rezistat” cel mai bine?
BB:In 2009 orientares spre comertul modern s-a accentuat si mai mult – valoarea vanzarilor a depasit 40% din totalul retailului. Totusi, din punct de vedere al frecventei de vizitare a magazinelor, am remarcat o tendinta inversa – consumatorii au inceput sa viziteze mai des magazinele traditionale, mentinand frecventa de vizitare a hypermarketurilor si discounterilor, formatele „vedeta” in ultimii doi ani (primele datorita sortimentatiei si ofertelor speciale, cele din urma pentru pret).
Cosul de cumparaturi, implicit, a fost afectat de atentia catre preturi, care a devenit prioritatea tuturor: consumatori, retaileri, producatori. Astfel ca, din perspectiva consumatorilor, ma astept ca achizitiile lunare cel mult sa isi pastreze valoarea totala pe gospodarie, in timp ce, din perspectiva ofertantilor (producatori si retaileri), stim deja ca majoritatea vanzarilor sunt cel mult constante.
MP: Care sunt obiceiurile care s-au schimbat?
BB:Consumatorii decid mai atent ce cumpara, se orienteaza catre produsele de stricta necesitate, alocandu-si mai mult timp comparatiilor (intre produse, preturi/promotii), restrangand puternic banii alocati pentru cumparaturi aditionale (rasfat, cadouri). Marcile proprii au devenit mai atractive, ca optiune profitabila / „de criza” nu doar pentru consumatori, ci si pentru retaileri si producatori. Dezvoltarea segmentelor mediu si premium vor propulsa marcile private catre ponderi semnificative in vanzari.
Piata agroalimentara isi reintra in drepturi, devenind loc preferat pentru achizitia produselor proaspete (legume, fructe) sau pentru cele traditionale (branzeturi); consumul in horeca este influentat de „consumul acasa”, bauturile fiind mai degraba achizitionate din retailul modern. Preturile au crescut, deci, pentru pastrarea placerii consumului, volumele sunt cele sacrificate. Oamenii economisesc mai mult, comportament aparut si ca reactie de aparare fata de evolutiile imprevizibile ale crizei.
MP: Cum apreciati comportamentul industriei in 2010?
BB:In 2010 vom consolida lectia cumpatarii si a creativitatii exersate si, poate, asimilate in 2009. Vom continua sa ne agatam de comertul modern, fie cand ne facem cumparaturile, fie cand vrem sa convingem, sa castigam consumatorii. Vom fi mai isteti in planificarea bugetelor si atingerea obiectivelor, dar si in mentinerea noutatii oferite clientilor nostri, la un pret corect, mai avantajos ca pana acum. 2010 va fi reinventarea lui 2009, abia apoi vom iesi din criza.





