Reveal Marketing Research: Șase din zece români folosesc inteligența artificală în luarea deciziilor de cumpărare
Inteligența Artificială are un impact tot mai mare în viața cotidiană a românilor, arată datele unui studiu recent realizat de Reveal Marketing Research. Aproape jumătate dintre români (47%) folosesc Inteligența Artificială (AI) în activitățile lor zilnice, în special femeile (51% fată de 42% dintre bărbați) și tinerii între 18-24 ani (70%). 
Majoritatea românilor (67%) consideră că Inteligența Artificială (AI) este benefică în viața de zi cu zi. În rândul utilizatorilor de AI, această percepție crește la 83%, însă chiar și 53% dintre non-utilizatori sunt de părere că AI ar putea fi un instrument util. Dintre platformele de Inteligență Artificială, ChatGPT este cea mai utilizată (60%), urmată de Gemini (29%) și Siri (21%).
Principalele utilizări ale AI: informații generale (73%), educație (45%) și divertisment (37%)
Tehnologia AI este utilizată cel mai frecvent pentru căutarea de informații generale (73%), acest obicei fiind mai pronunțat în rândul persoanelor de peste 45 de ani (87%). Pe locul al doilea se află educația și învățarea (45%), o întrebuințare populară mai ales printre tinerii sub 35 de ani (53%). Alte utilizări frecvente includ divertismentul (37%), sprijinul la locul de muncă (31%) și planificarea personală (19%).
„Acest studiu reflectă tendința tot mai accentuată de integrare a Inteligenței Artificiale în viața de zi cu zi a românilor. Faptul că inclusiv non-utilizatorii recunosc beneficiile acestei tehnologii demonstrează potențialul său uriaș de a influența deciziile personale și profesionale. AI nu mai este o opțiune futuristă, ci un instrument accesibil și util pentru toată lumea”, a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
În ceea ce privește modalitățile de interacțiune cu AI, 66% dintre utilizatorii AI preferă mesaje scrise, în timp ce 15% interacționează vocal, iar 19% folosesc ambele modalități. Femeile preferă în mai mare măsură comunicarea prin mesaje scrise (70% față de 61% dintre bărbați), în timp ce bărbații utilizează ambele metode într-o proporție mai mare (23% față de 16% dintre femei).
6 din 10 utilizatori de AI iau decizii de cumpărare cu ajutorul acestei tehnologii
Opt din zece utilizatori de AI declară că folosesc tehnologia pentru a căuta informații despre branduri sau produse, în special bărbații (87% față de 77% dintre femei). De asemenea, șase din zece utilizatori admit că AI le influențează alegerile de cumpărare, în special bărbații (66% față de 56% dintre femei) și tinerii sub 35 de ani (64%). AI sprijină deciziile de cumpărare prin compararea produselor și prețurilor (59%), citirea sau rezumarea recenziilor (57%) și oferirea de recomandări personalizate (33%).
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 17-21.02.2025 pe un eşantion reprezentantiv național pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1000 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.








