ARMO: Adopția comerțului online în rural a crescut cu 22,8% în 2022 și a depășit creșterea de la oraș de 10%

Comerțul online ia amploare tot mai mare în România atât la nivel urban, cât și la nivel rural, unde înregistrează o creștere în 2022 care a mai redus decalajul tradițional între sat și oraș. Conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS), numărul românilor cu reședința în zone rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în ultimele 12 luni, peste creșterea de 10% înregistrată în rândul clienților din urban. Totuși, sub aspect general, ponderea persoanelor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne în continuare crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%). ARMO: Adopția comerțului online în rural a crescut cu 22,8% în 2022 și a depășit creșterea de la oraș de 10%

Creșterea din ultimul an din zonele rurale a fost susținută atât de penetrarea extinsă a internetului mobil, cât și de extinderea rețelelor fixe și dezvoltarea infrastructurii de livrare care au dus beneficiile comerțului online la nivel național. În acest sens, cele mai recente date publicate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) arată că ritmul de creștere a numărului de conexiuni la internet din mediul rural este cu 3% mai mare față de cel din urban, pe care îl depășește cu un procent. Astfel, raportat la 100 de gospodării, rata de penetrare a internetului a ajuns la 75% la nivel național (81% în mediul urban și 66% în mediul rural). În egală măsură, extinderea la nivel național a rețelelor de puncte de livrare a contribuit la dezvoltarea sectorului ecommerce în zonele rurale apropiate de orașe. 

„Tot mai mulți clienți din mediul rural au comandat online în 2022 și au evitat deplasările lungi și costisitoare pentru cumpărături, care cresc odată cu aglomerația de Sărbători. În această perioadă, pentru o sesiune obișnuită de cumpărături, un client din rural câștigă în medie peste 2 ore și economisește 80 de lei comandând online, comparativ cu achiziționarea din magazinele tradiționale, potrivit calculelor noastre. Clienții din zonele rurale comandă din toate categoriile, de la fashion, cosmetice, electronice, articole sportive și pentru îngrijirea casei, cadouri și chiar comandă de la restaurante (21,7%). Ba chiar, procentual, sunt peste cei din mediul urban când vine vorba de haine sau accesorii vestimentare și cărți. Ne așteptăm la un record de comenzi de sărbători în zonele rurale anul acesta, iar ca oamenii să aleagă fie livrarea în fața porții, fie la un punct de livrare”, a declarat Cristian Pelivan, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).

Citiți și: Tendințe în e-commerce: creștere de până la 10% în 2022, anticiparea stocurilor și livrarea la lockere

Potrivit calculelor ARMO, pentru un client care locuiește într-o comună situată la 35 de km de cel mai apropiat oraș, o sesiune de cumpărături presupune, în medie, până la 3 ore petrecute în trafic și în magazin. Acest timp se traduce într-un buget suplimentar de peste 115 de lei, 40 lei reprezentând costul combustibilului dus-întors și 75 lei costul a trei ore pierdute pe drum, raportat la salariul mediu net lunar, cu un cost orar de 25 lei. În timp ce, pentru un client care va face aceleași cumpărături în online, costul va fi de 30 de lei, inclusiv taxa de livrare și timpul de 40 de minute petrecut, în medie, online pentru a găsi produsele preferate de Sărbători.

Deși ponderea celor din mediul rural care fac cumpărături online este mai mică, preferințele în ceea ce privește produsele coincid în mare măsură cu cele ale clienților din urban, potrivit INS. Astfel, topul produselor achiziționate în rural este format din fashion, încălțăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curățare și de igienă personală (18,7%). În același timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (76,6%), produse cosmetice (27,1%) și articole sportive (18,3%).

Lansată în 2010, Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) reprezintă magazinele online din România și susține interesele membrilor săi. ARMO a elaborat Codul de Bune Practici ale Magazinelor Online și un program de atestare a magazinelor online din România, în conformitate cu acest Cod de Bune Practici. ARMO este membră a Ecommerce Europe, singura voce a sectorului de comerț electronic european, ce reprezintă peste 150.000 de companii prin intermediul asociațiilor naționale. Pot deveni membri ARMO magazinele online care aderă la prevederile din Statutul Asociației, admiterea în ARMO făcându-se pe baza aprobării Consiliului Director. În plus, pot deveni membri de onoare ai asociației persoanele fizice române sau străine, cu merite deosebite în orice domeniu al vieții economice sau culturale din țară sau străinătate, la propunerea Consiliului Director. 

Comerțul online din Europa a generat vânzări de circa 900 mld. euro în 2022
Comerțul online din Europa a generat vânzări de circa 900 mld. euro în 2022
Comerțul online din Europa a generat vânzări de circa 900 mld. euro în 2022, în creștere de la valoarea de 849 mld. euro cu un an în urmă,...
Cumpărături online de circa 7 miliarde de euro în 2022. Jumătate reprezintă articolele fashion și electronicele
Cumpărături online de circa 7 miliarde de euro în 2022. Jumătate reprezintă articolele fashion și electronicele
Românii au făcut cumpărături online de aproape 7 miliarde de euro în 2022, din care peste 50% reprezintă cheltuieli pe articole vestimentare...
Piața locală de e-commerce stagnează în 2022. Cum s-a modificat comportamentul de cumpărare
Piața locală de e-commerce stagnează în 2022. Cum s-a modificat comportamentul de cumpărare
Sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la finalul anului 2022, valoarea fiind ușor peste cea înregistrată în 2021...
Annabella, pariu pe urbanizarea cumpărătorului din rural
Annabella, pariu pe urbanizarea cumpărătorului din rural
La 12 ani de la deschiderea primului magazin Annabella în rural, unul dintre cei mai importanți jucători independenți din piața locală de...