Trendul de reducere a prețurilor a continuat și în 2016
În condițiile unei inflații medii anuale negative, de -1,6%, rețelele internaționale de magazine active pe piața românească a bunurilor de larg consum au continuat trendul de scădere a prețurilor, după ce în 2015 reducerea TVA a fost principalul factor care a generat această schimbare a dinamicii prețurilor. Așadar, se poate vorbi de o deflație în 2016, în special în segmentul supermarketurilor și al hypermarketurilor, diferența de preț între valoarea medie a coșului de cumpărături în luna decembrie față de luna februarie fiind de -2,8%, respectiv -2,7%.
Și în unitățile de tip cash & carry s-a remarcat o ieftinire a produselor achiziționate în decembrie față de februarie, cu o diferență a valorii coșului de cumpărături de -2,4%, în timp ce în magazinele online reducerea înregistrată a fost de doar 0,9%. Singurul segment în care s-a înregistrat o valoare medie a coșului de cumpărături mai mare în decembrie față de februarie a fost cel al magazinelor de tip discount, diferența fiind de +2,1%.
Interesant este faptul că diferența între prețurile medii ale bunurilor de larg consum din rețelele internaționale de supermarketuri și lanțurile de hypermarketuri și magazinele cash & carry s-a diminuat semnificativ anul trecut, ceea ce marchează o tendință de aliniere a politicii de prețuri între formatele de magazine active în piață. Astfel, dacă în 2015 valoarea medie a coșului de cumpărături într-un supermarket era cu 5 lei mai mare față de valoarea medie a coșului într-un hypermarket, în 2016 diferența de preț între cele două canale de vânzare a fost de doar 2,6 lei. Cât despre diferența de preț între supermarketuri și magazinele cash & carry, aceasta a fost în 2016 de 4,15 lei, comparativ cu 5,97 de lei în 2015. În ceea ce privește valoarea medie a cumpărăturilor în hypermarketuri și magazinele cash & carry, diferența de preț s-a păstrat la același nivel ca în 2015 (1,5 lei).
Magazinele cash&carry, campioane la promoții
Dacă ne referim la politica de promoții a marilor lanțuri de magazine în 2016, analiza Shopping Basket arată că unitățile cash & carry au avut cele mai multe promoții la produsele din coșul de cumpărături, acest format având o pondere de 35% în totalul promoțiilor din retailul monitorizat. Magazinele cash & carry sunt urmate în acest clasament de hypermarketuri și magazinele online, cu o pondere de 26%, respectiv 20% din totalul promoțiilor. De cealaltă parte, locațiile de tip discount au apelat cel mai puțin la promoții, fiind urmate de supermarketuri.
Cât despre numărul de produse găsite la promoție din totalul produselor care au fost achiziționate în cadrul vizitelor realizate în magazine, rețelele cash & carry stau din nou cel mai bine, unu din trei articole fiind cumpărat la promoție în perioada februarie – decembrie 2016.
Metodologie
Pentru al 12-lea an consecutiv, în rubrica „Shopping Basket” a revistei Progresiv au fost publicate lunar, în 2016, analize ale prețurilor din rețelele internaționale de magazine alimentare din România. Studiul Shopping Basket este realizat de agenția de servicii integrate de marketing și comunicare Mercury360, fiind un studiu de tip Mistery Shopping. Produsele din coșul de cumpărături (shopping basket – engl.) sunt SKU-uri lider de piață în comerțul modern pe categoriile vizate, potrivit datelor de research disponibile. Prețurile publicate în revistă sunt cele de pe bonurile de casă, fiind astfel prețurile reale din magazine.
În analiză sunt incluse 12 rețele de magazine și, începând cu 2016, sunt monitorizate lunar și prețurile din cele mai importante trei magazine online. Astfel, în 2016, cumpărăturile pentru Shopping Basket s-au realizat timp de 11 luni, între datele 1–6 ale lunii: 5 rețele de hypermarketuri (Auchan, Cora, Kaufland, Real și Carrefour); 3 rețele de supermarketuri (Carrefour Market, Profi și Mega Image); 2 rețele de magazine cash & carry (Selgros și Metro); 2 rețele de magazine discounter (Lidl și Penny Market); 3 magazine online (carrefouronline.ro, cora.ro si emag/supermarket (Mega Image).
Locațiile de cumpărături au fost schimbate trimestrial, astfel: în trim. I au fost alese locații din sudul țării (excl. Bucureștiul), în trim. al II-lea au fost vizitate magazine din centrul și vestul țării, în trim. al III-lea a fost acoperită zona de nord-est, iar în trim. al IV-lea doar Capitala României.
Pentru mai multe detalii despre dinamica prețurilor în 2016 în IKA, la principalele produse din coșul zilnic al românilor, dar și despre disponibilitatea la raft și politica promoțională a celor 26 de SKU-uri selectate pentru analiza Shopping Basket, accesați raportul complet disponibil pe magazinul online www.mediatrade.ro.