Topul rețelelor de retail din România: 2024, un an în care contextul economic rupe din profitabilitate
Un plus de 5% la nivelul cifrei de afaceri și o scădere de 6% la nivelul profitului net - așa arată în doar câteva cuvinte bilanțul pentru cei mai importanți retaileri activi pe piața locală. Dacă privim însă dincolo de această medie, 2024 este un an al contrastelor, mixul rezultatelor raportate la nivelul cifrei de afaceri oscilând între +37% și -8%, în timp ce la capitolul profit net, doar 10 din top 25 de jucători au încheiat anul trecut pe plus.
Cu un plus cumulat de peste 4,7 miliarde de lei în cont la finalul lui 2024, cei mai mari 25 de comercianți activi pe piața locală au reușit să raporteze o creștere medie de doar 5%, mult sub nivelul înregistrat anul trecut și în linie cu rata medie a inflației, arată datele oficiale raportate la Ministerul de Finanțe. Deloc surprinzător, rezultatele diferă de la un jucător la altul, mixul oscilând între +37% și -8%.
Topul la capitolul dinamică pozitivă este condus anul acesta de retailerul cu capital autohton Global Cash&Carry, care a înregistrat o cifră de afaceri de 446,21 milioane de lei, în creștere cu 37% față de anul anterior. Poziția a doua este ocupată de Freshful by eMAG, cu un avans de 34% la nivelul cifrei de afaceri, în timp ce pe locul al treilea se află dm drogerie markt, cu o creștere de 32%.
Freshful a raportat o cifră de afaceri de 347 de milioane de lei, 2024 fiind un an de maturizare pentru companie. „Am depășit un milion de comenzi. Am crescut capacitatea de depozitare și implicit flota logistică cu circa 50%, iar calitatea livrării a crescut și ea. Peste 96% dintre comenzi ajung în intervalul de livrare de două ore pe care și-l setează clientul, ceea ce este o performanță de care suntem mândri”, explica recent Tudor Mihăilescu, CEO-ul companiei. În cazul dm drogerie markt, avansul a fost susținut de investițiile în expansiune, dezvoltarea digitală și, nu în ultimul rând, în prețuri.
Merită însă menționat faptul că 12 din top 25 cei mai mari retaileri din România au înregistrat creșteri de peste 10% la nivelul cifrei de afaceri și doar trei jucători au raportat scăderi la nivelul cifrei de afaceri. Concret, vorbim despre o scădere de 1% în cazul Supeco și Side Trading, în timp ce afacerile cora rămân pe un trend descendent, cu un minus de 8% în 2024.
Dincolo de imaginea de ansamblu, rezultatele raportate reconfirmă interesul cumpărătorilor pentru jucătorii din canalele de discount, dar și o evoluție bună pentru rețelele autohtone de magazine.
Primii trei jucători, 50% din valoarea totală a rulajelor raportate
Cu o cifră de afaceri de 23,97 de miliarde de lei pentru Lidl Discount, rezultat care marchează un plus de 10% versus anul anterior, și o cifră de afaceri consolidată de 24,6 miliarde lei pentru cele patru companii Lidl din România (Lidl Discount SRL, Lidl România SCS, Lidl România SRL și Lidl Imobiliare România Management SCS), discounterul german rămâne liderul pieței locale de retail.
Anul acesta, clasamentul este completat de Kaufland și Carrefour. În cazul Kaufland vorbim despre o cifră de afaceri de 19,5 miliarde de lei, în creștere cu 7% față de anul anterior, în timp ce în cazul Carrefour, cele trei companii active – Carrefour România S.A. (care a preluat prin absorbție Artima și Columbus Operational și ale cărei date includ și rezultatele raportate de cele două companii pentru lunile octombrie, noiembrie și decembrie 2024), romania hypermarche și Supeco – au înregistrat o cifră de afaceri cumulată de peste 14,61 de miliarde de lei.
Cu o cifră de afaceri de 14,12 miliarde de lei și un plus de 9% versus anul anterior, Profi ocupă poziția a patra în topul celor mai mari 25 de jucători, urmat de Metro și Mega Image, ambele companii cu o cifră de afaceri de peste 10 miliarde de lei.
Dacă ne raportăm însă la jucătorii independenți, este tot mai clar că nu e deloc ușor să constuiești un business solid în umbra giganților internaționali, însă există și exemple de retaileri români care au reușit să crească semnificativ într-o piață dominată de lanțurile de retail cu capital străin.
Concret, primele cinci poziții în topul celor mai celor mai importante rețele raportat la cifra de afaceri sunt ocupate de Supermarket La Cocoș, Unicarm, Annabella, Magazine Diana și Senic, cei cinci retaileri autohtoni au o cifră de afaceri cumulată 3,6 miliarde de lei dintr-un total de peste 122 de miliarde lei raportat de top 25 de comercianți. Suma rămâne mică și dacă ne raportăm la totalul cumulat de top trei jucători internaționali, cifra de afaceri a Lidl, Kaufland și Carrefour reprezentând aproximativ 50% din valoarea totală a rulajelor raportate de cele mai importante 25 de rețele active pe piața din România.
Dacă ne raportăm însă la evoluția pe care acești jucători au întregistrat-o, demn de menționat este faptul că toți au raportat creșteri double digit, singura excepție fiind Unicarm. Supermarket La Cocoș este lider pe segmentul TT atât din perspectiva cifrei de afaceri, cât și raportat la dinamică, retailerul înregistrând un avans de 21%, până la 1,17 miliarde de lei. Annabella și Magazine DIANA au raportat creșteri de 13%, respectiv 14% la nivelul cifrei de afaceri, în timp ce Senic a înregistrat anul trecut un avans de 28% la nivelul cifrei de afaceri. Principalul motor de creștere? Expansiunea, dar și adaptarea strategiei promoționale la contextul economic al anului trecut.
Profit în creștere pentru 10 din 25 de jucători
2023 a stat sub semnul scăderii profitabilității pentru companiile active local, iar 2024 continuă și el trendul descendent, impozitare de 1% din cifra de afaceri generând presiuni suplimentare. Dacă în 2023 profitul net cumulat de cei 25 de retaileri a fost de 2,82 de miliarde de lei, 2024 a adus o scădere medie de 6%, până la 2,66 de miliarde de lei. Campionul la capitolul creștere a rezultatului net este Supermarket La Cocoș, care a reușit să bifeze un plus de 89% al profitului net în 2024 versus anul anterior. În liga retailerilor cu rezultate demne de menționat se află și Kaufland, cu un plus de 33% al profitului net, dar și Supeco, care a revenit pe profit. Mai exact, retailerul a înregistrat un profit net de 43,49 de milioane de lei după ce în 2023 raportase pierderi de 3,2 milioane de lei.
La pol opus, Metro a intrat pe pierdere, în timp ce fostele magazine cora și-au adâncit pierderile (123,38 milioane de lei în 2024 versus 67,09 milioane de lei în 2023). Scăderi considerabile ale profitului net se regăsesc în dreptul Carrefour România (-79%) și Mega Image (-46%).
„Începând cu ianuarie 2024, schimbarea taxării și impozitarea de 1% din cifra de afaceri a generat presiuni suplimentare pentru companiile din retail deoarece acest sector funcționează, în general, cu marje de profit foarte mici, în comparație cu veniturile generate de vânzări. Realitatea este vizibilă inclusiv în datele noastre: pentru societățile parte a Grupului Carrefour România, spre deosebire de anul 2023, taxele achitate în 2024 către stat au crescut cu 250% (de două ori și jumătate mai mult). Iar de exemplu, entitatea juridică Carrefour România (parte a grupului Carrefour) a achitat taxe de peste două ori mai mari, ceea ce a avut un impact direct asupra profitului înregistrat, alături de alți factori precum creșterea costurilor operaționale”, au explicat reprezentanții Carrefour România.

