Mintel: Puterea obișnuinței, calitatea și prospețimea produselor, principalele bariere pentru comerțul online de alimente

Deși magazinele fizice au rămas canalul principal de cumpărături pentru categoria alimente în Europa, lucrurile se schimbă odată cu venirea “la putere” a milenialilor care optează din ce în ce mai mult pentru o experiență lipsită de stres și conveniența pe care o aduce online-ul. Un raport de cercetare dat publicității de Mintel arată că aproape jumătate (45%) dintre  germanii cu vârsta între 16 și 24 de ani au achiziționat alimente online de la un retailer care are și magazine fizice în cele șase luni anterioare studiului*, comparativ cu 31% media la nivel de țară. O situație similară s-a înregistrat și în alte piețe europene analizate precum Spania, Polonia sau Franța. Mintel: Puterea obișnuinței, calitatea și prospețimea produselor, principalele bariere pentru comerțul online de alimente

Când au fost întrebați care sunt motivele pentru care preferă cumpărăturile online, milenialii au spus că lipsa stresului joacă un rol major în decizia lor. Potrivit Mintel, 36% dintre germanii, 31% dintre francezii, 29% dintre spaniolii și 28% dintre italienii* cu vârsta cuprinsă între 16 și 24 de ani găsesc cumpărăturile online mult mai puțin stresante decât actul de achiziție dintr-un magazin.

Deși evitarea stresului este prioritatea zero, salvarea de timp este de asemenea un motiv de top pentru care milenialii aleg să facă cumpărături de alimente online.Circa un sfert dintre germani și italieni, dar și un procent ridicat de francezi (29%) și polonezi (28%) cu vârsta între 16 – 24 sunt de acord că le ia mult mai puțin timp să facă cumpărături online decât dacă merg pentru același coș de cumpărături în magazin. Mai mult, unul din trei germani, francezi și polonezi din această grupă de vârstă consideră că este mult mai ușor să controlezi cheltuielile alocate alimentelor dacă faci cumpărături online.

“Cu excepția Marii Britanii, piața de comerț alimentar online europeană este încă sub-dezvoltată, însă ritmul de creștere este alert, iar consumatorii tineri sunt cei care alimentează acest trend. Drept urmare, din ce în ce mai mulți retaileri mass-market, dar și jucători specializați, se aventurează în acest segment pentru a rămâne conectați la generația tânără”, explică Regina Haydon, Food & Drink Analyst la Mintel.

Însă nu toate veștile sunt bune. Studiul Mintel mai arată că, în ciuda deschiderii pentru achiziția de alimente online, mulți dintre mileniali își pun semne de întrebare cu privire la calitatea și prospețimea produselor cumpărate online. Când au fost întrebați despre barierele care stau în calea achiziției de alimente online, 51% dintre polonezi și 50% dintre cumpărătorii germani*** din grupa de vârstă 16 – 26 au spus că sunt preocupați de cele două aspecte – calitate și prospețime. Este un rezultat care se repetă, la nivele ușor mai reduse, și în celelalte piețe europene analizate, Spania, Italia și Franța. Acestor bariere li se adaugă și imposibilitatea de a selecta produsele în persoană.

Pentru germani, o preocupare semnificativ mai mare decât în cazul celorlalți cumpărători europeni analizați este cea a cheltuirii peste bugetul planificat (47% versus 33% în Spania, 25% în Polonia, 23% în Italia și 19% Franța). Tot în Germania există și o nerăbdare mai mare când vine vorba de perioada de așteptare a comenzii, cu doi din cinci germani cu vârsta între 16 – 24 de ani afirmând că nu cumpără online alimente pentru că nu le place să aștepte. Prin comparație, în Polonia procentul este de doar 21%, în Franța de 19%, în Spania de 18% și în Italia de 16%.

“Comerțul online de alimente a avut un început dificil în Germania, în principal din cauza densității ridicate de magazine alimentare și a dominației discounterilor Lidl și Aldi, care lucrează cu margini deja foarte mici și fac ca orice cost de livrare să pară mare. Totuși, consumatorii se obișnuiesc pe zi ce trece cu beneficiile comerțului online”, subliniază reprezentanta Mintel.

Dar cel mai mare obstacol dintre toate rămâne cel al obișnuinței unui mod de a face cumpărături. Peste jumătate dintre toți cumpărătorii cu vârsta între 16 – 24 de ani chestionați, indiferent de piață, au spus că nu fac achiziții online de alimente pentru că sunt obișnuiți să ia această categorie de produse din magazinele fizice. Este și motivul pentru care acest canal rămâne popular chiar și în rândul milenialilor, cu aproape 9 din 10 declarând că au cumpărat alimente dintr-un magazin fizic în cele șase luni anterioare colectării datelor. Procente la fel de ridicate se înregistrează și în rândul milenialilor care au făcut cumpărături la discounteri precum Lidl și Aldi în aceeași perioadă de referință (95% în Germania, 92% în Polonia, 90% în Spania, 79% în Italia și 71% în Italia).

grafic mintel

 

Studiul original poate fi accesat pe www.mintel.com

*cercetarea a avut loc în mai 2016;
**dintre cei care au spus că au făcut cumpărături online în cele șase luni anterioare momentului studiului;
***dintre cei care au declarat că nu au făcut cumpărături online în cele șase luni anterioare momentului participării la cercetare.

Tendințe care vor modela viitorul snackingului în următorul deceniu
Tendințe care vor modela viitorul snackingului în următorul deceniu
Schimbarea peisajului demografic, stiluri de viață din ce în ce mai fluide sau impactul imperativ asupra oamenilor și al planetei se numără...
Șapte din zece români intenționează să arunce mai puțină mâncare la gunoi
Șapte din zece români intenționează să arunce mai puțină mâncare la gunoi
85% dintre români obișnuiesc să cumpere produse alimentare de câteva ori pe săptămână sau chiar zilnic/aproape zilnic, arată datele celui...
 Radiografie 2023: creșteri ale prețurilor, schimbări în comportamentul consumatorilor și mai mulți clienți din generația Z
Radiografie 2023: creșteri ale prețurilor, schimbări în comportamentul consumatorilor și mai mulți clienți din generația Z
Principala preocupare a clienților din Europa Centrală, în 2022, a fost legată de creșterea prețurilor la alimente, determinată de creșterea...
Democratizarea comerțului online
Democratizarea comerțului online
Online-ul este fără doar și poate canalul de retail care a fructificat cel mai bine oportunitățile aduse de pandemie. Mai mult decât atât,...