Implicațiile noului proiect de Cod Fiscal în retail și FMCG

Noul proiect de Cod Fiscal reprezintă unul dintre subiectele fierbinți pe agenda retailerilor și a producătorilor de bunuri de larg consum. Printre cele mai importante modificări pe care le aduce proiectul se numără reducerea cotei standard TVA la 19%, reducerea accizei pentru bere și băuturi alcoolice, dar și deductibilitatea cheltuielilor cu bunurile expirate. Ce alte schimbări relevante pentru sectorul de retail și industria FMCG sunt prevăzute în noul Cod Fiscal și care sunt implicațiile generate? Implicațiile noului proiect de Cod Fiscal în retail și FMCG

Anul 2015 a marcat o multitudine de inițiative de schimbare a legislației fiscale românești. Dintre acestea unele s-au concretizat deja în modificări legislative (reducerea TVA la 9% pentru alimente și băuturi non-alcoolice), altele sunt prevăzute în proiectul de Cod Fiscal, iar la unele s-a renunțat pe parcurs (impozitarea bacșișului, reducerea cotei unice de impozitare ș.a.).

Noul Cod Fiscal ar trebui să intre în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2016 și prevede o serie de modificări gândite în cadrul politicii de relaxare fiscală și de reducere a evaziunii fiscale promovate de către Guvern. Acesta a fost retrimis în Parlament de către Președinte, urmând să fie discutat într-o sesiune extraordinară spre finalul lunii august.

Reducerea TVA la 19%

Reducerea cotei standard de TVA, de la 24% – una dintre cele mai mari cote standard din Uniunea Europeană – la 19% reprezintă una din cele mai importante modificări aduse de noul Cod Fiscal.
În textul proiectului inițial al Codului Fiscal, cota standard de TVA s-ar fi redus la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, fiind prevăzută și o reducere ulterioară a acesteia la 18%, care ar fi intrat în vigoare începând cu 1 ianuarie 2018. Cu toate acestea, s-a renunțat la ideea ca măsuri care vizează reducerea fiscalității pentru următorii ani să fie prevăzute în noul Cod Fiscal, autoritățile argumentând că nu se pot opera în anul 2015 modificări în legislația fiscală care vizează anii 2017, 2018, 2019, mai ales în cazul în care aceste măsuri sunt de relaxare fiscală.

Rămâne de văzut dacă se vor păstra aceste prevederi după dezbaterile din Parlament sau dacă se va introduce o reducere progresivă a cotei TVA. În ceea ce privește implicațiile pe care această măsură le avea, reducerea cotei standard de TVA ar trebui să ducă în mod direct la creșteri ale vânzărilor atât pentru retaileri, cât și pentru producători FMCG.

Reducerea accizelor pentru bere și băuturile alcoolice

O altă modificare prevăzută de noul Cod Fiscal este reducerea accizelor pentru o serie de produse, precum berea (-15%), vinurile spumoase (-71%), băuturile fermentate spumoase, altele decât bere și vinuri (-78%), produsele intermediare (-49%) și alcoolul etilic (-30%). Însă proiectul de Cod Fiscal prevede și creșteri, cea mai importantă fiind pentru băuturile fermentate liniștit, altele decât bere și vinuri, pentru care noul nivel al accizei ar fi de 396,84 lei/hl de produs, față de 47,38 lei/hl.

De asemenea, proiectul de Cod Fiscal elimină din sfera de aplicare a accizelor produsele accizabile nearmonizate prevăzute în prezent la art. 207 din Codul Fiscal, dintre care amintim: cafeaua verde / prăjită / solubilă, berea / mixuri de bere și băuturile fermentate, altele decât bere și vinuri, la care ponderea de alcool absolut provenită din fermentarea exclusivă a fructelor, sucurilor de fructe și sucurilor concentrate de fructe este mai mică de 50%.

Aplicarea taxării inverse pentru livrarea de clădiri și terenuri

Proiectul de Cod Fiscal va avea implicații și în cazul spațiilor în care comercianții își desfășoară activitatea, indiferent dacă acestea sunt deținute în proprietate sau închiriate. Mai exact, această prevedere este relevantă în cazul în care sunt deschise sau relocate magazine. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2016, aplicarea mecanismului taxării inverse pentru livrări de clădiri, părți de clădire și terenurile de orice fel va fi obligatorie. Taxarea inversă presupune „mutarea” obligației de plată a TVA de la furnizor la cumpărător, având în vedere efectul neutru la nivelul cumpărătorului, în cazul în care are drept integral de deducere a TVA. Mai exact, clientul ar deduce TVA aferent achiziției în același timp în care ar colecta TVA, cele două sume de TVA compensându-se între ele.

Reintroducerea (aceasta a mai fost implementată până la sfârșitul lui 2007) taxării inverse pentru livrările de clădiri ar putea aduce avantaje semnificative cu privire la fluxurile de trezorerie ale societăților din acest domeniu, având în vedere faptul că, prin mecanismul taxării inverse, cumpărătorul nu mai este nevoit să treacă prin procesul de rambursare a TVA plătit furnizorului la data achiziției. Această măsură are ca principal obiectiv simplificarea tranzacțiilor cu bunuri imobile și reducerea evaziunii fiscale.

Deductibilitatea cheltuielilor cu bunuri degradate calitativ sau expirate

O modificare importantă cu precădere pentru comercianți o constituie faptul că vor putea fi deduse la calculul impozitului pe profit cheltuielile cu stocurile care au fost degradate calitativ pentru care se poate face dovada distrugerii acestora sau a termenului de valabilitate depășit al acestora, potrivit legii. O regulă similară este prevăzută deja în legislație, însă doar în ceea ce privește deductibilitatea TVA aferentă acestor tipuri de bunuri.

Alte modificări prevăzute

  • Cotă redusă de 5% pentru achiziția de cărți, ziare, reviste. Conform textului Codului Fiscal trimis spre promulgare, livrările / achizițiile de cărți, ziare și reviste – cu excepția celor destinate publicității – vor beneficia de o cotă redusă de TVA de 5%.
  • Cotă de impozitare a dividendelor de 5%. Ultima variantă a proiectului de Cod Fiscal prevede o reducere de la cota actuală de 16% la 5%, dar se datorează și contribuția individuală de asigurări sociale de sănătate de 5,5% (plafonată lunar la valoarea a de cinci ori câștigul salarial mediu brut), inclusiv în situația în care persoana obține și venituri din salarii.
  • Modificări la calculul impozitului pe clădiri.În ceea ce privește impozitul pe clădiri datorat de către proprietarii persoane juridice, cota de impozit se încadrează, în prezent, în intervalul 0,25-1,5% din valoarea clădirii (cotă ce poate fi majorată de către autoritățile locale cu până la 20%, rezultând o cotă maximă posibilă de 1,8%). Potrivit noului Cod Fiscal, se modifică intervalul în interiorul căruia poate fi stabilită cota, în sensul scăderii (între 0,2-1,3% pentru clădirile nerezidențiale), însă autoritățile locale vor putea majora cota cu până la 50%, ceea ce poate conduce la o cotă de impozit maximă de 1,95%. Astfel, în funcție de decizia autorităților locale, cotele de impozit ar putea fie să crească, fie să scadă față de nivelul din prezent.
  • Majorarea creditului fiscal la sponsorizare. Un alt potențial beneficiu este majorarea limitei în cadrul căreia se pot deduce din impozitul pe profit cheltuielile cu sponsorizarea, de la 0,3% la 0,5% din cifra de afaceri.

Modificările prevăzute de către proiectul de Cod Fiscal ar putea reprezenta cel mai important set de măsuri luate în vederea creșterii competitivității mediului de afaceri după ani întregi de modificări legislative adoptate ca urmare a crizei, pentru consolidarea și stabilizarea finanțelor publice.

Articol scris de Alina Necșulescu (Assistant Manager) și Dan Verescu (Senior Assistant), KPMG TAX.

Estimarea PwC: Impozitul pe cifra de afaceri va aduce în jur de 6,2 mld lei la buget
Estimarea PwC: Impozitul pe cifra de afaceri va aduce în jur de 6,2 mld lei la buget
Impozitul pe cifra de afaceri va avea cel mai mare impact pentru companii, cele mai afectate domenii fiind energia, auto, sectorul tutunului,...
Noutăți fiscale și legislative în 2023. Ce implicații au și la ce ar trebui să fie atente companiile
Noutăți fiscale și legislative în 2023. Ce implicații au și la ce ar trebui să fie atente companiile
Modificarea fiscală cu cel mai mare impact pentru companii dintre cele care au fost aduse Codului fiscal în acest an este majorarea cotei de...