Fabricat la Noi, conceptul construit în jurul produselor locale

Produs local a devenit o forță motrice în comportamentul de achiziție al românilor, iar pe această tendință a mizat și Robert Lungu când a lansat conceptul Fabricat la Noi. Cu o investiție inițială de 10.000 de euro, o sortimentație de aproximativ 400 de SKU-uri, într-o locație stradală destul de tranzitată de la periferia Iașiului, Fabricat la Noi țintește afaceri de 400.000 lei din vânzarea de produse exclusiv locale și demararea vânzărilor online.

Despre Fabricat la Noi am auzit prima oară într-un interviu cu Paul Gabriel Ioan, care deține, alături de Marius și Liliana Lungu, Fabrica de Fum, o afacere cu preparate artizanale din carne din regiunea Moldovei. La momentul respectiv, antreprenorul îmi povestea despre planurile de a vinde produsele Fabrica de Fum într-o băcănie pe care urma să o lanseze nepotul său, Robert Lungu. Doi ani mai târziu, când am ajuns la Iași, am poposit și la Fabricat la Noi pentru a vedea cum se diferențiază în peisajul magazinelor specializate.

Amplasat în Valea Lupului, chiar la ieșirea din Iași, pe drumul E583, Fabricat la Noi se bucură de trafic stradal. Robert Lungu chiar povestește glumind că și-ar dori ca acest magazin să fie veșnic, mai ales că sunt multe locuri de parcare în jur, ceea ce îl ajută foarte mult, alături de faptul că magazinul are deschidere la stradă și vizibilitate. „Trec șoferii, îl văd, nu intră din prima, dar până la urmă se opresc și îmi zic că demult voiau să intre în magazin”.

Vezi și: Fabrica de Fum, o afacere de un milion de lei din preparate artizanale din carne

Robert a creionat conceptul Fabricat la Noi în 2020 și a durat un an până l-a dezvoltat și implementat pe piață. Înainte de a lua calea antreprenoriatului, lucra ca bucătar într-un restaurant local, însă declanșatorul pentru a începe un business propriu a fost participarea la târguri alimentare alături de părinții săi. A observat că există o cerere mare pentru produsele artizanale românești și a decis să folosească toată această experiență în a pune bazele unui concept store nișat pe producția locală. Cum a contribuit faptul că provine dintr-o familie de antreprenori care dețin un brand românesc? „M-a ajutat foarte mult experiența de a fi mers ani buni la târguri alimentare cu părinții mei pentru că am reușit să cunosc mulți alți producători locali. Apoi, produsele Fabrica de Fum sunt tractorul acestui business, cele cu care am pornit și cele care în continuare au cele mai mari vânzări. Mai mult, familia m-a «așteptat» cu câteva datorii la început până am pus pe picioare afacerea”, povestește Robert.

Fabricat la Noi, sortimentație exclusiv locală

Investiția inițială în Fabricat la Noi a fost de 10.000 de euro, însă în prezent bugetul a ajuns până la 16.000 de euro, din moment ce orice profit este reinvestit. Cât despre sortimentație, dacă în 2021 magazinul pornea cu 100 de produse, treptat a adăugat noi sortimente la raft, astfel încât în momentul de față Fabricat la Noi a ajuns la un portofoliu de 400 de SKU-uri. Dezvoltarea acestuia a fost graduală și în funcție de cerințele clienților. Pe lângă categoria de produse din carne și mezeluri, care este predominantă atât în valoare, cât și în volum, Fabricat la Noi comercializează bere, vinuri, ape fructate, ceaiuri, brânzeturi, sosuri, dulcețuri, produse de patiserie sau brutărie.

Toată sortimentația conceptului este produsă în România, acesta fiind un principiu la care antreprenorul nu a vrut să renunțe nici când a primit cereri de a lista produse românești realizate în altă țară. Pe lângă marca proprie Fabricat la Noi, printre brandurile locale listate în locație se numără Fabrica de Fum, TCE 3 Brazi, Silvania Gourmet, Valeputna (pește), Tăt Normal (salate), Kofi Ti, Kaspers (băuturi artizanale), On Leaf, Pofta Focului, Doamne Ferește (sosuri și dulcețuri), Domeniile Averești, Strunga, Gramma (vin), Orange Valley (siropuri), Pui de Drag, Artesana, Zada (brânzeturi), Soet (dulciuri), Noir (cafea), Prisaca Moldova (miere), Șapte Coline, Capra Noastră (bere) și multe altele. În momentul de față, Fabricat la Noi colaborează cu aproximativ 40 de producători locali, în special din zona Moldovei, dar nu numai. „Și aici putem spune că ne-a ajutat asocierea cu Fabrica de Fum. Este un lucru să te listezi într-un magazin cu specific local și un altul să o faci într-un magazin unde știi că este comercializat un producător local pe care îl cunoști și în care ai încredere. Adesea, părinții și unchiul meu primesc de la alți producători întrebări despre unde își vând produsele, iar ei îi trimit la Fabricat la Noi”, explică antreprenorul.

Citește și: Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat

Listarea produselor și disponibilitatea acestora la raft are loc în funcție de sezonalitate; pe perioada verii performează bine carnea pentru grătar și berea, în timp ce pe timp de iarnă se vând bine siropurile și vinurile, de exemplu. Pe parcursul primului an de funcționare, în topul produselor cu cele mai mari vânzări s-au situat produsele Fabricii de Fum, care rămân în continuare tractorul acestui business, cu pieptul de porc în fruntea clasamentului, urmat de mezeluri, cârnați și mici.

Dublarea vânzărilor și magazine online

Anul trecut, Fabricat la Noi a obținut vânzări de 200.600 lei din produse românești. „Sper ca anul acesta să fie mai bine. Am observat totuși că merită să trag în continuare, pentru că au crescut și numărul de clienți și numărul de comenzi, chiar dacă este un an mai greu”, explică Robert. Targetul pentru 2022 este de 400.000 lei, iar creșterea ar proveni și din lansarea magazinului online Fabricat la Noi, care presupune o investiție de până la 8.000 de euro și ar urma să fie lansat până la finalul acestui an. „Există o cerere foarte mare pentru produse locale în online și având o astfel de platformă mă pot adresa consumatorilor la nivel național, nu doar celor din Iași”, explică Robert. Locația din Popas Păcurari ar funcționa atât ca magazin, cât și ca depozit pentru deservirea comenzilor online.

De altfel, ideea magazinului online a venit în urma colaborării cu platformele de livrare rapidă precum Tazz sau Bolt Food. În cadrul acestora performează foarte bine platourile de mezeluri și brânzeturi, cu prețuri ce variază între 55 lei și 190 lei, în funcție de produse și cantitate. Vânzările online prin intermediul aplicațiilor de livrare reprezintă în jur de 15% din vânzările totale realizate de Fabricat la Noi, dar antreprenorul ieșean vizează să crească acest procentaj odată cu lansarea livrării naționale.

În medie, în locația din Popas Păcurari trec pragul aproximativ 25 de clienți zilnic, iar coșul acestora poate cuprinde de la un singur produs - o pâine artizanală - sau unul complet, cu delicatese românești. Valoarea medie a coșului de cumpărături în cadrul Fabricat la Noi ajunge la 60 lei.

Despre alte planuri de viitor, antreprenorul ieșean spune că și-ar dori un magazin mai mare și într-o locație centrală din Iași, însă o astfel de mișcare pare fezabilă peste doi, trei ani. „Sigur, o extindere regională sau chiar națională este unul dintre visurile mele, însă până la finalul anului mi-am propus să deschid magazinul online, acesta este planul pe termen scurt. Sunt mulțumit de cum evoluează Fabricat la Noi. Este abia al doilea an și chiar dacă văd că multe băcănii se închid, nu este cazul la noi, suntem în creștere”, încheie Robert Lungu.

Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Deschisă în primăvara anului trecut, Băcănia Yama a mizat pe legătura cu gusturile copilăriei pentru a atrage clienți noi într-o perioadă...
Carne și Sare, o măcelărie next level
Carne și Sare, o măcelărie next level
Un business apărut ca răspuns la o necesitate a fondatorilor, Carne și Sare se dezvoltă într-un ritm alert, pe fondul apetitului românilor...
Fabrica de Fum, o afacere de un milion de lei din preparate artizanale din carne
Fabrica de Fum, o afacere de un milion de lei din preparate artizanale din carne
Paul Gabriel Ioan a luat calea antreprenoriatului în 2017, când a pus bazele a ceea ce avea să devină o afacere promițătoare cu preparate...
Fabrica de Fum vizează dublarea cifrei de afaceri în 2021
Fabrica de Fum vizează dublarea cifrei de afaceri în 2021
Pentru producătorii locali, finalul de an este perioada cu cele mai mari vânzări, când sunt consumate preponderent produse tradiționale, cum...