Cum a evoluat consumul în lume în timpul pandemiei de coronavirus

Economia globală trece printr-unul dintre cele mai grele momente din ultimele decenii, iar perspectivele pe termen scurt sunt, în mare măsură, sumbre. În timp ce tot mai multe industrii caută soluții pentru a-și reduce pierderile, retailul și FMCG-ul înregistrează creșteri generate, în mare măsură, de teamă. Cât de sustenabil este acest fenomen și cum a evoluat consumul în unele din cele mai mari piețe ale lumii? Cum a evoluat consumul în lume în timpul pandemiei de coronavirus

În Italia, țara cea mai afectată de pandemie în Europa, un studiu Nielsen citat de Omnicom Media Group arată că vânzările retailerilor în săptămâna 17-23 martie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, au crescut cu 8,3% în magazinele fizice și cu 56,8% pe canalele online. Creșteri semnificative s-au înregistrat la dezinfectanți, produse alimentare de bază și conserve. O creștere semnificativă a vânzărilor au înregistrat și retailerii din Spania. Potrivit datelor Kantar, valabile pentru săptămâna 24 februarie - 1 martie, sectorul FMCG a înregistrat o creștere de 113% față de media săptămânală a ultimelor două luni. După restricțiile anunțate pe 10 martie, vânzările au crescut în acea zi cu 160% în cazul supermarketurilor și cu 190% în cazul magazinelor de proximitate. Deloc surprinzător, consumatorii care s-au declarat foarte îngrijorați de pandemia de coronavirus sunt și cei care au cumpărat cele mai multe produse, mai notează raportul Kantar.

În ceea ce privește retailul francez, datele Nielsen citate de Lineairs.com arată că vânzările au crescut cu 38% în săptămână 9-15 martie față de săptămâna precedentă, cu un plus de 37% în cazul hypermarketurilor și de 44% în cazul supermarketurilor. În cazul vânzărilor online, s-a înregistrat o creștere de 61%, în vreme ce serviciile de home delivery aproape că s-au dublat (+90%).

În Irlanda, datele aceleiași firme de market research arată în perioada 2-8 martie un plus de 2,4% față de săptămâna precedentă și o creștere de 7,6% față de perioada similară a anului 2019. Vânzările au atins valoarea totală de 316 milioane de euro. Cele mai căutate produse de către irlandezi au fost cele de sănătate și frumusețe (+35%) și cele de îngrijire a casei (+31%). Vânzările de săpun au înregistrat o creștere de 231% față de valoarea înregistrată în 2019.

Polonia a cunoscut o creștere mai ponderată a sectorului FMCG, cu plusuri față de anul trecut de 17% în săptămâna 24 februarie - 1 martie și de 13% în săptămâna 2-8 martie.

Creșterile explozive vor fi urmate de scăderi de vânzări

Pe de altă parte, datele care vin din China ridică mai multe semne de întrebare. Potrivit unui raport al Pantheon Macroeconomics, citat de Business Insider, vânzările din retail în primele două luni și jumătate ale anului au scăzut cu 20,5% față de perioada similară a anului trecut.

Mai mult, potrivit informațiilor preliminarii, vânzările din februarie ar fi fost la jumătate față de aceeași lună din 2019. Sunt cifre similare cu cele din timpul crizei din 2008, remarcă autorii raportului.

Privind situația pandemiei din China comparativ cu cea din celelalte state, putem ridica ipoteza că vânzările vor scădea semnificativ și în restul lumii, odată cu apropierea de vârful răspândirii virusului și intrarea în vigoare a mai multor interdicții.

În fine, un raport al celor de la Barclays atrage atenția asupra faptului că o creștere rapidă a consumului poate fi dăunătoare pe termen lung. Mai exact, modificările apărute brusc în comportamentul consumatorilor ar putea muta sume importante de bani din industria HoReCa spre cea de retail. În același timp, efectele economice ale pandemiei ar putea duce, pe termen lung la o scădere a prețurilor, fiind de așteptat ca oamenii să rămână cu stocuri de produse, fenomen care se va traduce într-o cerere mult mai mică. Și zona de e-commerce ar putea înregistra pierderi, pentru că vânzările masive includ, de multe ori, produse cu un adaos mic și care nu aduc profituri semnificative comercianților.

Instrumentele care vor face din creștere un scenariu realist pentru eMAG și în 2024
Instrumentele care vor face din creștere un scenariu realist pentru eMAG și în 2024
Pentru eMAG, 2023 a fost un an mult mai bun decât estimase, în care investițiile și proiectele din ultimii trei ani au dat roade. Previziunile...
RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
Dacă în 2020-2021 coșul mediu de cumpărături din supermarketuri cuprindea în medie 6-7 produse, în prezent numărul a scăzut la cinci...
Cum va fi împachetat anul acesta momentul de consum Crăciun
Cum va fi împachetat anul acesta momentul de consum Crăciun
Dacă în anii precedenți asistam la o explozie a vânzărilor în perioada sărbătorilor de iarnă, 2022 ar putea aduce o întrerupere a...
Dinamica vânzărilor din piața FMCG în S1, încă în perioada de rezistență la criză
Dinamica vânzărilor din piața FMCG în S1, încă în perioada de rezistență la criză
În contextul unui an care a început cu lejeritate din punctul de vedere al restricțiilor pandemiei, dar care a înregistrat tensiuni globale și...