Cine sunt câștigătorii anului 2016 în retailul independent?
2016 a fost anul creșterilor pe linie pentru cei mai mari zece jucători autohtoni din retailul local, cu o singură excepție. Dar ca să fim mai preciși, aceștia au încheiat anul financiar 2016 cu o cifră de 1,38 de miliarde de lei, în creștere cu circa 7% față de anul precedent, potrivit datelor raportate de companii. Dincolo de performanța financiară, topul jucătorilor din comerțul independent ne arată că retailerii independenți nu mai sunt o concurență de neglijat, focusul acestora fiind alinierea la ceea ce denumim generic ”retail modern”.
2016 a fost un an bun pentru comercianții independenți, aducându-le un plus de 90 de milioane de lei primilor zece jucători din retailul autohton comparativ cu anul precedent. Astfel, aceștia au raportat vânzări cumulate de 1,38 de miliarde de lei, în timp ce primii cinci jucători au atras aproape 990 de milioane de lei din valoarea totală. Dar să vedem cum stau lucrurile mai exact.
Liderul clasamentului rămâne pentru al doilea an consecutiv Unicarm, care a raportat rulaje de 325 de milioane de lei (73 de mil. euro) pe 2016, la același nivel cu anul 2015. Valoarea reprezintă însă doar performanța înregistrată de rețeaua de magazine, restul de 50% din afacerile derulate de Unicarm fiind reprezentate de sectorul de producție, Unicarm deținând mai multe fabrici de alimente în Satu Mare.
În ceea ce privește poziția a doua, retailerul vâlcean Annabella a surclasat compania Elan-Trio, cu vânzări de 218 milioane de lei. De altfel, Elan-Trio, care deține cea mai mare rețea de magazine din Ținutul Secuiesc, este singurul retailer dintre cei analizați care au fost pe minus anul trecut, înregistrând un declin de 7,93% față de 2015, până la 187 de milioane de lei. Afacerile companiei sunt pentru al doilea an pe minus, Elan-Trio nereușind să treacă peste efectul produs de închiderea magazinului cash & carry pe care îl deținea în Gheorghieni, în 2015. De cealaltă parte, Annabella a înregistrat o creștere a vânzărilor de 10,88%, rezultatul fiind susținut de extinderea rețelei de magazine. Tot la acest capitol, în cazul retailerului din Vâlcea merită menționat faptul că în 2016 a preluat trei spații comerciale deținute de Mega Image, făcându-și astfel intrarea în comerțul alimentar din București.
Dacă vorbim însă despre cel mai mare ritm de creștere, campionii sunt Bertis și Zanfir, care și-au majorat businessurile cu 30%, respectiv 24%. În cazul rețelei Bertis, retailerul a inaugurat anul trecut un concept de magazin premium. Cu toate acestea reușita rețelei vine din suportul pe care îl are prin producția proprie și distribuție, care ajută rețeaua să se diferențieze la nivel local. În cazul retailerului Zanfir, avansul a fost susținut în primul rând de inaugurarea unui supermarket premium, odată cu relocarea unui magazin. Chiar dacă unitatea a fost deschisă în luna septembrie, potrivit reprezentanților companiei, magazinul a performat peste așteptări, înregistrând în primele luni o creștere de 70% a vânzărilor comparativ cu locația anterioară.
O analiză detaliată pe baza rezultatelor anunțate de retailerii independenți pe 2016 puteți citi în ediția de iulie/august a revistei Progresiv.