Analiză: Retailul modern internațional continuă să crească. A atins o dinamică totală de +7,9% în prima jumătate a acestui an

În cel de-al doilea an marcat de pandemie, consumul continuă să crească fără să mai fie sub presiunea nevoii de stocare a alimentelor. Datele publicate de RetailZoom în a 16-a ediție a Jurnalului de Vânzări pe timp de pandemie arată că în primele șase luni ale acestui an, raportat la perioada similară din 2020, retailul modern internațional și-a continuat creșterea, atingând o dinamică totală de +7,9%.

„Dacă am exclude vânzările uriașe din săptămâna 11 (ultima din luna martie), pentru o comparație mai aproape de normalitate, am obține o creștere de 10,5% pentru 2021 vs 2020 și de 13,1% pentru 2020 vs 2019. Cu alte cuvinte, evoluția vânzărilor din retail de anul acesta nu este departe de tendințele anuale înregistrate în retailul FMCG”, subliniază analiștii RetailZoom. Analiză: Retailul modern internațional continuă să crească. A atins o dinamică totală de +7,9% în prima jumătate a acestui an

Lunile mai și iunie 2021 (săpt.19-26) au înregistrat un avânt comparativ cu dinamica 2020 vs 2019 (+12.9%  vs 10%), creșterile fiind aduse în proporție de mai mult de 30% de către băuturi, lactate și dulciuri.
Pe univers comparativ de magazine, dinamica pentru prima jumătate de an este apropiată de cea anuală (2.5% vs 2.8%).

Dinamica cea mai mare a creșterii se înregistrează în localitățile urbane mari și medii, în special pentru produse alimentare și de îngrijire personală. Impactul în vânzări al încetinirii consumului este vizibil mai mare pentru București comparativ cu restul zonelor.

Iar contribuția cea mai mare la creștere este deținută de produsele alimentare (67%), în timp ce produsele pentru casă ocupă acum un loc secund în prioritățile consumatorilor după îngrijirea personală (


Citește și


Dintre categoriile de alimente ce contribuie mult la scăderile observate în București pentru anumite sectoare, analiștii RetailZoom menționează produsele vrac, conservele, bunurile de bază (făină, lapte, orez, mălai). Acestea au deținut un loc prioritar în coșurile de anul trecut comparativ cu situația de acum, când alimentele semi-preparate, dulciurile și băuturile dețin poziții favorabile.

Raportat la dinamica întregii piețe a bunurilor de larg consum în perioada ianuarie – iunie 2021 vs 2020, impactul generat de schimbările de priorități în consum de la începutul pandemiei a făcut ca dinamica vânzărilor pentru sectorul de îngrijire personală (+4,9%) să o depășească pe cea a produselor de curățenie/casă (+1%) în acest an.

Dintre alimente, după băuturi și mâncarea pentru animale, dulciurile beneficiază de un impuls în vânzări în prima jumătate a anului, gustările dulci înregistrând un plus de 9,8%.

Perioada concediilor și reîntorsul la birou au făcut ca, pe de o parte, produsele de îngrijire solară să depășească cu mult dinamicile pozitive din anii anteriori, la fel și produsele de înfrumusețare, iar cele de casă să revină pe un loc secund în prioritățile românilor. Numai în cazul produselor de înfrumusețare, creșterea vânzărilor a fost de 19,5%.

„Pentru multe categorii, vânzările săptămânale sunt mai mari în medie cu 20% față de 2019 și urmează fidel sezonalitatea de acum 2 ani, oferindu-ne încredere pentru finalizarea lui 2021 pe creștere”, adaugă specialiștii RetailZoom.

Nu în ultimul rând, promoțiile revin la nivelul din 2019, cu o scădere de mai mult de 2pp față de cea de a 2-a jumătate a anului 2020. Totodată, creșterile de preț în prima jumătate a acestui an au fost în medie de 2,3% față de perioada similară a anului trecut. În cazul alimentelor, datele analizate de RetailZoom indică prețuri cu 1,3% mai mari în perioada analizată, în timp ce produsele de îngrijire personală au costat cu 2,6% mai mult, iar cele pentru casă cu 5%.

default

Toate informațiile se referă la indexul de date scanate al RetailZoom compus din peste 3.400 de magazine din comerțul modern internațional. Este vorba despre canalul de proximitate reprezentat de Carrefour Market, Express, dm, Inmedio, Mega Image, Shop&Go, Penny, Profi și Xpress, dar și magazinele de format mare: Cora, Carrefour hypermaket, Metro.

RetailZoom: 2021 a fost un roller coaster pentru retailul din România
RetailZoom: 2021 a fost un roller coaster pentru retailul din România
Deși anul 2021 a fost un adevărat roller coaster pentru retailul din România, industria și-a menținut totuși un parcurs destul de echilibrat al...
Analiză: Proximitatea și magazinele de tip convenience își consolidează creșterea
Proximitatea și magazinele de tip convenience își consolidează creșterea
Relaxarea restricțiilor și mutarea consumului în mai mare măsură în afara casei au făcut ca sezonul estival din acest an să vină cu o...
RetailZoom: Paștele a readus vânzările pe o creștere confortabilă
RetailZoom: Paștele a readus vânzările pe o creștere confortabilă
Sub influența scăderii cazurilor COVID-19, dar și a relaxării măsurilor de restricție, perioada sărbătorilor pascale de anul acesta s-a...
Retailul internațional, creștere de 6,3% în primele două luni ale anului
Retailul internațional, creștere de 6,3% în primele două luni ale anului
În primele două luni ale acestui an, retailul modern internațional a atins o creștere de 6,3% față de aceeași perioadă din 2020, perioadă...