RetailZoom: Retailul modern internațional a atins în 2020 o creștere de 15% față de 2019

„În ciuda unui an atipic pentru retail, cu trafic redus în magazine și cu vânzări parțial mutate către online, comerțul modern a reinventat «proximitatea», a atras o parte din vânzările HoReCa, a pariat pe calitate și astfel a depășit în dinamică vânzările din 2019, creșterea fiind de 15%, creștere generală pentru categoriile monitorizate”, este concluzia Jurnalului de Vânzări realizat de RetailZoom pe timp de pandemie. RetailZoom: Retailul modern internațional a atins în 2020 o creștere de 15% față de 2019

Datele culese de agenția de cercetare pe parcursul anului trecut arată însă că, pe univers comparabil (like-for-like), dinamica generală a fost de doar 8% raportat la 2019 pentru total FMCG.

„Anul 2020 a reușit să parcurgă câteva etape dificile în menținerea vânzărilor din retail pe plus și chiar ceva mai sus față de nivelul anului 2019, în ciuda reținerilor românilor de a mai face cumpărături cu aceeași relaxare ori impulsivitate specifică anilor anteriori”, se arată în raport.

Pe de altă parte, închiderea HoReCa și deschiderile de magazine (+356 vs 2019) au ajutat cu plus de valoare la această creștere. București și Ilfov rămân zonele ce contribuie cel mai mult la creșterea vânzărilor în total FMCG (31%), urmate de Constanța, Timiș, Cluj, Iași, Prahova, Dâmbovița, Brașov, Suceava.

Raportat la evoluția anuală la nivelul canalelor raportate, supermarketurile (+16,5%) au câștigat an de an (în ultimii trei ani) câte un punct procentual în dinamică față de celelalte formate de magazine, urmate îndeaproape de formatul convenience (14,5%) și abia apoi magazinele de format mare (+11,4%) cum sunt hypermarketurile și cele cash&carry.

În privința categoriilor de produse, cu excepția celor de îngrijire personală (+10,8%), ce au menținut per total nivelul de creștere înregistrat anul trecut, produsele alimentare (+14,7%) și cele de îngrijire a casei (+16,6%) au atins cea mai mare creștere în 2020 față de anii anteriori.

Dintre alimentele aflate în top, doar carnea și băuturile răcoritoare nu depășesc dinamica înregistrată cu un an înainte (2019 vs 2018), urmate de iaurt și biscuiți care, de asemenea, au suferit (aceste ultime categorii în descreștere sunt probabil efectul reducerii substanțiale a ocaziilor de consum „on the go”).

Sectorul de îngrijire personală a fost cel mai mult afectat, iar recuperarea vânzărilor va fi de lungă durată și va include reeducarea consumatorului și crearea unor obiceiuri noi privind rutina de îngrijire, deoarece cel mai afectate sunt produsele de îngrijire facială și înfrumusețare (machiaj, creme, ojă, bărbierit): - 14,5%.

Însă, într-un top realizat în funcție de valoarea vânzărilor din 2020, dezinfectatul pentru mâini a avut o creștere de 896%, spirtul 170%, șervețele umede 161%, mănuși protecție +45%, săpunul de toaletă 44%, iar apa de gură un avans de 27%.

Pe lângă categoria de dezinfectanți ce crește cu mai mult de 10 poziții în clasamentul vânzărilor în valoare se detașează și băuturile alcoolice și mâncarea pentru animale.

Produsele de îngrijirea casei vor continua să urce în topul vânzărilor, frecvența și ocaziile lor de utilizare multiplicându-se în 2020. Detergenții de mobilă și pentru covoare sunt singurii care sunt la coada clasamentului, în rest toate categoriile depășesc așteptările în vânzări.

Majoritatea categoriilor monitorizate au înregistrat vânzări determinate de acțiuni promoționale în pondere de cel puțin 10%. Între categoriile cu ponderi mici ale vânzărilor promoționale se află pâinea, pesmetul/crutoanele, ceaiul pentru bebeluși, laptele condensat ori cremele non-cioco de întins pe pâine, lavetele pentru șters praful, păturicile absorbante sau dizolvantul pentru unghii.

De altfel, mecanismele de loializare ale brandurilor au funcționat chiar și într-un an în care diferențierea față de concurenți și conectarea au fost mai greu de realizat ori au intrat în procese de reinventare a comunicării cu aceștia. Cu toate dificultățile de cumpărare întâmpinate pe parcursul anului, promoțiile și-au recâștigat poziția atinsă în 2018, chiar dacă în lunile martie-aprilie, apoi octombrie-noiembrie ponderea lor a fost redusă substanțial din motive evidente cauzate de pandemie.

Mărcile proprii rețelelor de magazine au menținut cota de piață atinsă în anii anteriori. Se mențin în importanță atât la categoriile alimentare, cât și la cele nealimentare, dar sunt deja pe trend ușor de descreștere. Dintre mărcile proprii care totuși cresc, se evidențiază brânza, carnea, prăjiturile și untul, în timp ce dintre categoriile nealimentare, se detașează prosoapele de hârtie, înălbitorii și gelul de duș.

Cât despre evoluția prețurilor pe parcursul anului trecut, datele RetailZoom arată că media generală a fost de 6,7%, alimentele fiind pe primul loc (+7,2%), urmate de produsele pentru casă (+5,7%). La polul opus se află produsele de îngrijire personală unde nu poate fi vorba despre creșteri de preț, din contră. Raportul RetailZoom arată o scădere de 0,7% în cazul acestora.

Toate informațiile se referă la indexul de date scanate al RetailZoom compus din peste 3.200 de magazine din comerțul modern internațional (Carrefour Hypermarket, Market, Cora, Metro, dm, Inmedio, Mega Image, Shop&Go, Metro, Penny, Profi, Xpress), iar întregul raport se referă la evoluția vânzărilor valorice din 2020 - perioada 30.12.2019-03.01.2021 față de aceeași perioadă a anului 2019 (31.12.2018-29.12.2019).

default
RetailZoom: Paștele a readus vânzările pe o creștere confortabilă
RetailZoom: Paștele a readus vânzările pe o creștere confortabilă
Sub influența scăderii cazurilor COVID-19, dar și a relaxării măsurilor de restricție, perioada sărbătorilor pascale de anul acesta s-a...
Retailul internațional, creștere de 6,3% în primele două luni ale anului
Retailul internațional, creștere de 6,3% în primele două luni ale anului
În primele două luni ale acestui an, retailul modern internațional a atins o creștere de 6,3% față de aceeași perioadă din 2020, perioadă...