2020, un an cu profit și venituri modeste pentru retailerii independenți
După doi ani cu creșteri pe linie, 2020 a adus evoluții modeste celor mai importanți 20 de retaileri independenți. Dacă în dreptul cifrei de afaceri vorbim despre un avans mediu de doar 7%, inferior ritmului de creștere al pieței, la capitolul profit lucrurile stau mai bine. Sau cel puțin pentru o parte dintre jucători.
Anul 2020 a fost unul cu multe provocări și necunoscute pentru piața de retail, iar acest lucru s-a tradus printr-o nevoie mai mare de rapiditate și adaptare, lucru care nu a fost la îndemână tuturor jucătorilor, iar retailerii independenți nu au făcut excepție. De altfel, câștigătorii clari ai anului 2020 sunt discounterii, cota lor de piață majorându-se cu 3 puncte procentuale, evoluție care i-a adus pe poziția a doua în topul celor mai importante canale de vânzare din comerțul modern, după hypermarketuri. Cât despre retailerii independenți, pentru prima dată, cota de piață a acestora a ajuns să reprezinte mai puțin de o treime din valoarea pieței. Cu toate acestea, dacă vorbim strict despre rezultatele financiare raportate de cei mai importanți jucători locali, situația nu mai pare chiar atât de sumbră.
Cum s-a reașezat clasamentul?
Înainte de a vedea care sunt efectiv schimbările în top, trebuie menționat că 2020 nu a mai fost anul creșterilor pe linie, ba din contră, dacă ne gândim la evoluția ultimilor ani. Astfel, cei mai importanți 20 de comercianți independenți au avut o creștere medie a cifrei de afaceri de 7%, un rezultat sub ritmul de creștere al pieței, care a raportat un avans de 11% potrivit datelor GfK.
În ceea ce privește clasamentul, pentru prima dată după mulți ani vedem schimbări importante, iar acest lucru este un semn clar că investițiile în extindere și în consolidarea businessului nu rămân fără ecou, ba din contră. Astfel, retailerul vâlcean Annabella, business deținut de familia Mutu, își adjudecă pentru prima dată poziția de lider al pieței locale de retail, cu o cifră de afaceri de 346,44 de milioane de lei. Prin comparație cu 2019, retailerul a bifat un avans de 9%, evoluție care vine în contextul în care acesta a reușit să nu se abată de la obiectivele de extindere și modernizare a rețelei. Astfel, în urma unei investiții de aproape 2 milioane de euro, Annabella a adăugat 16 magazine noi rețelei, ajungând la finalul lui 2020 la 90 de magazine în județele Vâlcea, Argeș și Olt
Investiții importante a bifat și Unicarm, retailerul independent cu cea mai extinsă rețea din România. Unicarm, care operează 120 de unități comerciale, s-a focusat anul trecut pe modernizarea magazinelor. Cu toate acestea, 2020 a adus o scădere a cifrei de afaceri de 14% prin comparație cu 2019, până la 335,66 de milioane de lei, rezultat care plasează compania pe locul al doilea în topul celor mai importanți jucători locali după mai bine de 10 ani în care a ocupat poziția de lider.
Clasamentul este completat de Supermarketul La Cocoș, retailer care cu doar două magazine a reușit să încheie anul 2020 cu o cifră de afaceri de 319,55 de milioane de lei, bifând un plus de 26% față de 2019. Creșterea vine din expansiune, retailerul inaugurând anul trecut a doua unitate comercială și primul său magazin din Capitală, o piață extrem de competitivă care a închis multe businessuri în retailul local.
Și retailerul vâlcean Diana și-a consolidat poziția în topul celor mai mari jucători din retailul independent local, surclasând businessul Elan-Trio. Rețeaua Diana a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 247,50 de milioane de lei, marcând un avans de 13% față de 2019. Evoluția a fost susținută prin extinderi și remodelări, investițiile realizate anul trecut ridicându-se la peste 1 milion de euro. „Chiar dacă a fost un an intens și plin de provocări, am deschis patru magazine noi și am relocat/remodelat șapte locații. Am închis 2020 cu 62 de unități comerciale și ne-am bifat toate planurile. Am inaugurat încă o locație Diana Gourmet și am lansat primul concept store in store – Corner Store Diana Gourmet”, declară Adina Crăciunescu, Managing Partner al
rețelei vâlcene.
Și Paco Supermarkets a urcat câteva poziții în clasament, asta după ce a ales să vadă mai degrabă oportunitățile cu care a venit 2020 și nu amenințările. Astfel, retailerul a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 143,38 de milioane de lei, în creștere cu 19% față de anul precedent. Performanța a fost susținută de expansiune, dar și de migrația cumpărătorilor către segmentul de proximitate de la declanșarea pandemiei.
„Trebuie să recunosc că pentru noi pandemia a avut și o parte plină a paharului și trendul de orientare către magazinele de proximitate ne-a ajutat pentru că în ultimii ani creșterea organică a fost tot mai greu de obținut. Astfel, vorbim despre o creștere a frecvenței de cumpărare, mai ales în prima parte a anului când cumpărătorii au ales locațiile noastre în defavoarea magazinelor marilor lanțuri. La începutul pandemiei avansul de vânzări a fost de 70%, apoi ritmul a încetinit pentru că oamenii își făcuseră deja foarte multe provizii”, explică Feliciu Paraschiv, proprietarul rețelei. În plus, pentru Paco Supermarkets, 2020 a fost unul dintre anii cu cele mai mari investiții. Per total, bugetul de investiții s-a ridicat la peste 2 milioane de euro, o valoare de aproape trei ori mai mare decât media investițiilor anuale din ultimii ani. Principalul „vinovat”? Primul magazin Paco Supermarkets de tip cash&carry, inaugurat la finalul anului trecut.
Campionii la capitolul creștere
Dacă la începutul analizei precizam că media de creștere a principalilor retaileri locali a fost sub ritmul de evoluție a pieței, trebuie însă să dăm Cezarului ce-i al Cezarului și să spunem că anul trecut au fost și jucători care au avut o performanță foarte bună. Iar la acest capitol, retailerii care se detașează sunt Supermarket La Cocoș, Ovisim, Coralia, Trans Agape și Lorimer, fiecare dintre cei patru jucători bifând un plus de peste 20% la nivelul cifrei de afaceri. Cu o creștere de 26% a cifrei de afaceri versus 2019, Supermarket la Cocoș a raportat pentru anul trecut cel mai bun ritm de creștere dintre retailerii analizați. Evoluția are însă la bază intrarea pe piața din București, retailerul inaugurând în luna noiembrie un supermarket cu o suprafață de vânzare de 5.000 de metri pătrați, o investiție de peste 4 milioane de euro. Ovisim a raportat o cifră de afaceri netă de 138,76 de milioane de lei, în creștere cu 24% față de 2019, rezultat care poziționează compania pe locul al zecelea în clasamentul celor mai importanți retaileri independenți naționali și pe poziția a doua în topul regional (Moldova), după Paco Supermarkets.
Analiza completă poate fi citită AICI.