Riscurile la care sunt expuse lanțurile de aprovizionare
De ani de zile, lanțurile de aprovizionare au reprezentat un motor pentru economia globală, asigurând livrarea de bunuri și o gamă largă de opțiuni logistice. Tot acest sistem s-a oprit în 2020, odată cu izbucnirea pandemiei de COVID-19, și multe afaceri se recuperează încă după acest șoc masiv. Criza din Ucraina și tensiunile din Marea Chinei au adăugat un nou nivel de incertitudine, securizarea lanțurilor de aprovizionare fiind o sarcină dificilă.
Pentru a afla cum s-au adaptat liderii din supply chain acestei noi realități, compania Willis Towers Watson (WTW), specializată în domeniul asigurărilor, a intervievat 800 de lideri în logistică din opt sectoare-cheie, de la food & beverage la semiconductori, condiția fiind ca organizația pe care o reprezintă să aibă o cifră anuală de afaceri de peste 250 de milioane de euro. Principala concluzie a studiului publicat în primul trimestru al acestui an este că majoritatea businessurilor au suferit pierderi mai mari decât se așteptau, pe zona de supply chain, în timpul crizei. Ca rezultat, o mare majoritate a decidenților și-au revizuit lanțurile de aprovizionare și iau în considerare o serie de soluții pentru a reduce riscurile și pentru a crește rezistența. Companiile se confruntă în continuare cu obstacole uriașe, inclusiv cu penurii continue de forță de muncă și materii prime, riscuri geopolitice și lipsa unor furnizori alternativi. Pentru mulți, obținerea transparenței complete de-a lungul lanțului de aprovizionare este o sarcină dificilă. Dar cei care abordează aceste probleme și iau măsuri pentru a-și simplifica și securiza sistemul beneficiază de zone logistice mai robuste, care vor rezista mai bine la șocurile viitoare.
Potrivit studiului WTW, aproape două treimi (65%) din liderii de afaceri chestionați au declarat că pierderile din perioada 2020-2021 au fost mai mari sau mult mai mari decât se așteptau și că își calculează în continuare costurile legate de pandemie. Cu toate acestea, majoritatea (58%) sunt mai îngrijorați de perturbările care provoacă pierderi pe termen scurt în vânzări decât de cele responsabile cu pierderile pe termen lung (25%). Două treimi din decidenții din supply chain au făcut îmbunătățiri, iar alți 18% și-au schimbat complet abordarea în gestionarea lanțului de aprovizionare în urma pandemiei. Mai mult, 58% din aceștia au planuri de a face schimbări semnificative în 2023. Colaborarea cu furnizorii este un alt punct-cheie: 53% au evaluat acest aspect ca fiind una dintre cele mai mari oportunități de îmbunătățire a gestionării lanțului de aprovizionare. Datele insuficiente și lipsa transparenței reprezintă obstacole, iar asta poate ajuta și la explicarea faptului că peste trei sferturi (77%) au declarat că le lipsesc cunoștințele necesare pentru a înțelege riscurile. Doar 12% au declarat că au identificat toate datele de care au nevoie pentru a gestiona riscurile lanțului de aprovizionare, folosind diverse procese pentru a le colecta.
Asigurarea businessului, pas esențial pentru securizarea zonei de supply chain
Studiul realizat de WTW relevă că 89% din liderii din supply chain consideră că asigurarea împotriva riscurilor în lanțul de aprovizionare este esențială, în vreme ce aproape la fel de mulți (80%) au declarat că lipsa de soluții de asigurare va reprezenta una dintre cele mai mari provocări în următorii 3-5 ani. Doar 17% din respondenți au declarat că au o asigurare specifică pentru acoperirea riscurilor de întrerupere a lanțului de aprovizionare. Incertitudinea economică (32%) și inflația (26%) se numără printre principalii factori de risc în ceea ce privește lanțurile de aprovizionare, dar temerea cea mai mare este legată de provocările cibernetice, acestea fiind privite de 88% din cei chestionați ca având un risc mediu sau mare. Interesant este că mai puțin de jumătate din companii (48%) consideră că motivele fundamentale ce stau la baza riscurilor lanțului de aprovizionare se află în sfera lor de control, un procentaj care ar trebui să dea de gândit.
Un alt studiu, realizat de The British Standards Institution (BSI), organismul de certificare a standardelor în Marea Britanie, notează că este important să se observe modul în care diferite sectoare se confruntă cu provocări, astfel încât abordarea să fie una potrivită. De exemplu, în industria medicală, un element important este reprezentat de articolele din plastic de unică folosință, astfel încât, în timp ce prioritatea este siguranța pacientului, există și aspecte legate de eliminarea deșeurilor medicale, mai ales într-un sector atât de strict reglementat. În sectorul alimentar, există o înțelegere clară a impactului gazelor cu efect de seră și dorința de a reduce emisiile și de a promova conceptul de carbon neutral. Dar, în același timp, este evident că producția alimentară implică adesea un lanț de aprovizionare complex, cu furnizori care pot colabora cu sute de ferme mici dintr-o anumită regiune.
Ce tendințe vor influența zona de supply chain în 2023
Îmbătrânirea populației, lipsa de competențe și grevele din ultima vreme indică faptul că penuria de forță de muncă va continua să fie o problemă pentru lanțurile de aprovizionare în 2023. Alți factori, precum inflația sau creșterea costurilor salariale, dar și instabilitatea politică, reduc din avantajele aduse de globalizare. Prin urmare, mai multe companii vor reconsidera zona de producție și sursele pentru materii prime pentru a reduce riscurile, pentru a reduce din costuri și pentru a-și crește reziliența. Un alt aspect este cel al digitalizării – nu vorbim aici de un element nou, ci de unul care continuă să influențeze operațiunile companiilor din industrie. Pe lângă digitalizarea propriilor operațiuni, acestea vor folosi mai multe instrumente digitale, așa cum ar fi telematica, pentru a urmări bunurile în lanțul de aprovizionare.
Acest lucru va fi îmbunătățit de aplicațiile IoT (Internet of Things), prin care se poate monitoriza starea bunurilor și se poate urmări deplasarea lor. În fine, deși inflația generală poate înregistra scăderi până la finalul lui 2023, costurile asociate lanțului de aprovizionare, inclusiv materiile prime, energia și transportul continuă să crească, exercitând presiune asupra companiilor și furnizorilor acestora. Deoarece supply chain-ul este interconectat, când prețurile cresc într-o zonă, există un efect de domino care afectează și alte sectoare. Un ultim aspect este cel legat de sustenabilitate, iar presiunea consumatorilor și a autorităților pentru a reduce amprenta de carbon îi determină pe producători să-și reevalueze procesele și să găsească soluții mai eficiente. Toate acestea, în condițiile în care vremea extremă face unele materii prime să fie mai dificil de recoltat sau crește costurile de producție.
Lanțurile de aprovizionare, în proces de reconstrucție
Lanțurile de aprovizionare se află într-un proces de reconstrucție pentru a face față riscurilor și incertitudinilor în continuă creștere. Companiile se concentrează pe creșterea rezilienței, reducerea complexității și securizarea sistemelor. De asemenea, se confruntă cu provocări legate de lipsa transparenței, a unor soluții de asigurare potrivite și chiar de riscurile climatice. Analiștii BSI notează că dacă organizațiile vor să prospere, trebuie să adopte o atitudine inovatoare ca parte a operațiunilor lor în zona de supply chain, și să o facă rapid, deoarece multitudinea de provocări care converg asupra organizațiilor de toate dimensiunile și sectoarele este prea complexă pentru a fi rezolvată doar prin soluțiile tehnologice existente. Dacă organizațiile vor să depășească problemele și provocările actuale, trebuie să îmbine practicile de succes existente cu tehnologiile emergente.