Provocări și oportunități în supply chain în 2023
Pe tot parcursul anului, managerii responsabili cu buna funcționare a lanțurilor de aprovizionare au lucrat pentru a găsi echilibrul după doi ani de haos cauzat de pandemia de COVID-19. Între timp, inflația și prețurile la combustibili au „cerut” noi ajustări ale costurilor. În 2023, lanțurile de aprovizionare se vor confrunta cu provocări vechi și noi - creșterea importanței sustenabilității, stabilitatea economică continuă sau provocările legate de forța de muncă. În mijlocul acestor dificultăți vor fi totuși oportunități pentru cei mai bine pregătiți.
Sustenabilitatea ca element cheie
Guvernele cer companiilor să demonstreze că operează în mod sustenabil și etic. În Germania, a patra cea mai mare economie a lumii, legea Supply Chain Due Diligence Act va intra în vigoare în ianuarie, solicitându-se astfel companiilor să își monitorizeze întregul lanț de aprovizionare și să raporteze în cazul partenerilor care generează degradarea mediului. Uniunea Europeană lucrează la o legislație similară care ar putea merge și mai departe. Cu toate că majoritatea companiilor au implementat sustenabilitatea în declarațiile lor de misiune, un studiu Oxford Economics a arătat că doar 52% dintre acestea au transferat declarațiile în fapte concrete. Potrivit Gartner, „vizibilitatea stimulează reziliența și sustenabilitatea”, ceea ce încurajează managerii lanțurilor de aprovizionare să ia în considerare tehnologia bazată pe inteligență artificială pentru o vizibilitate îmbunătățită pe întregul lanț de aprovizionare. Prin colectarea și consolidarea datelor în timp real, executivii din supply chain sunt capabili să îndeplinească inițiativele ESG și să atenueze riscurile iminente.
Incertitudinea economică și provocările de pe piața muncii
Potențialul unei recesiuni globale este vizibil încă de acum, iar acest lucru se va accentua în 2023. În SUA, prețurile de consum au înregistrat cea mai mare creștere din ultimii 40 de ani. În octombrie, inflația din Zona Euro a fost de 10,7%. Criza energetică ce a cuprins Europa și războiul din Ucraina nu fac decât să adauge și mai multe incertitudini. Acest lucru nu numai că indică o scădere a cererii consumatorilor, dar generează și consecințe mai ample ale recesiunii economice în conflictele de muncă și greve. Pe măsură ce lucrătorii din industriile cheie caută o protecție mai bună și salarii mai mari, greve au avut deja loc în SUA, Marea Britanie, Germania, Africa de Sud și Coreea de Sud. Lipsa forței de muncă în fiecare industrie creează un efect de domino în mai multe sectoare, făcând această problemă cu atât mai dificil de rezolvat. Ca exemplu, o fabrică cu personal insuficient face ca producția să încetinească și, în unele cazuri, să se oprească complet, ceea ce duce la distorsionarea stocurilor, distribuitorii resimțind cea mai mare parte a șocului. În logistică, deficitul de forță de muncă afectează transportul de mărfuri între părți, rezultând întârzieri și clienți nemulțumiți. Pentru a gestiona un astfel de risc, managerii din supply chain trebuie să-și reevalueze procesele de angajare, practicile de retention și compensarea, dar și să depună eforturi pentru a crea un mediu de lucru echilibrat pentru toți angajații.
Îmbunătățirea vizibilității lanțului de aprovizionare
Înainte de pandemia de COVID-19, companiile nu au luat în calcul perspectiva unor întreruperi majore în lanțul de aprovizionare. Provocări au existat tot timpul, dar, în cea mai mare parte, supply chainul a funcționat ca un ceas fin reglat. Dacă au avut loc incidente, acestea erau considerate a fi așa-numitele evenimente „lebădă neagră” – lucruri atât de improbabile și rare încât ar fi dificil să le prezici chiar dacă ai încerca. Câțiva ani mai târziu, conversația s-a schimbat. Pandemia a provocat o oprire globală și o întrerupere cu care ne confruntăm și astăzi și a scos la iveală punctele slabe ale operațiunilor și vizibilității lanțului de aprovizionare în cazul multor companii. Vizibilitatea este însă unul dintre cele mai importante aspecte ale managementului lanțului de aprovizionare în abordarea riscurilor – iar odată cu digitalizarea logisticii, există instrumente mai mari la dispoziția companiilor pentru a obține date în timp real.
Transportul maritim de mărfuri, potențială zonă de risc
Blocajul de șase zile a Canalului Suez din 2021 a avut efecte în întreaga lume, cu peste 60.000 de containere de marfă în imposibilitatea de a face distribuția către clienți. Deși e posibil ca acesta să fi fost un eveniment unic, blocajele în transportul maritim de mărfuri pot reprezenta o zonă de risc în 2023. Un blocaj se referă la aglomerația recurentă pe culoarele oceanice, prin care traficul se sugrumă din cauza congestionării volumului, având un impact asupra capacității portuare. Întârzierile cauzate de factorii de stres externi, cum ar fi pandemia, au dus la aglomerație masivă, cu penurie de forță de muncă și întreruperi, porturile funcționând peste capacitate timp de luni de zile. Riscul pentru lanțul de aprovizionare rămâne ridicat în acest an, deoarece blocajele continuă. Există însă mai multe soluții. În primul rând, transformarea digitală trebuie să rămână o prioritate, în special pentru acele companii care au întârziat să o facă. Soluțiile bazate pe cloud, cum ar fi Orkestra, care oferă managerilor lanțului de aprovizionare acces la date în timp real, pot preveni evenimentele izolate, pot îmbunătăți vizibilitatea și pot anticipa întreruperile. Colaborarea și coordonarea între navele maritime vor permite, de asemenea, programarea în timp real și flexibilitatea atunci când apar blocaje. Mai mult, standardizarea documentației internaționale de transport de mărfuri va simplifica, de asemenea, procesele, reducând în același timp amenzile inutile și reținerea mărfurilor.
Companiile vor trece de la reactiv la proactiv
Majoritatea profesioniștilor din supply chain și-au petrecut ultimii doi ani încercând să supraviețuiască. Deciziile au fost luate din necesitate, pe baza a ceea ce era disponibil sau accesibil. Pe măsură ce presiunile lanțului de aprovizionare se reduc și activitatea companiilor revine la valori normale, managerii își vor schimba abordarea de la reactiv la proactiv. Este de așteptat ca mulți dintre aceștia să reevalueze strategiile generale și să analizeze potențiale noi modele de afaceri. Faptul că lanțurile de aprovizionare au devenit agile reprezintă un avantaj major în afaceri, dar tendințele pe termen lung rămân extrem de importante. Prin urmare, specialiștii din industrie vor fi nevoiți să găsească un echilibru între acțiune și reacție.
Transportatorii vor reduce tarifele și vor îmbunătăți serviciile
Una dintre cele mai promițătoare tendințe pentru 2023 este cea de scădere a tarifelor operatorilor. În timpul pandemiei, cheltuielile consumatorilor pentru bunuri au crescut vertiginos, iar capacitatea transportatorului a scăzut. În consecință, transportatorii au crescut tarifele atât pentru transportul maritim, cât și pentru cel terestru, iar nivelurile de servicii s-au înrăutățit, deoarece lipsa forței de muncă și blocajele au cauzat întârzieri în transport. Odată cu stabilizarea cererii, capacitatea a crescut și stocurile s-au diminuat, iar această tendință ar trebui să continue în 2023. Pe lângă costurile globale de transport mai mici, probabil că va exista și o îmbunătățire a serviciului pentru clienți, deoarece transportatorii trebuie din nou să concureze pentru loialitatea acestora.