O nouă revoluție digitală în supply chain

Tehnologiile de ultimă oră revoluționează managementul lanțurilor de aprovizionare. Odată cu progresele rapide în inteligența artificială generativă, analiza datelor, automatizare, învățarea automată, Internet of Things (IoT), blockchain și multe altele, epoca supply chain-ului „inteligent” se apropie rapid de standardizare, potrivit raportului „Supply chain trends 2024: The digital shake-up“, realizat de compania de consultanță și audit KPMG. O nouă revoluție digitală în supply chain

Alimentată de o multitudine de inovații tehnologice, o nouă eră a început în managementul lanțurilor de aprovizionare. Această nouă paradigmă le permite organizațiilor să abordeze prompt cerințele zilnice, să „atace” în mod proactiv rezolvarea problemelor și să reducă erorile și ineficiențele. În plus, tehnologia îmbunătățește vizibilitatea, transparența și trasabilitatea, crescând astfel rezistența împotriva viitoarelor întreruperi în lanțul de aprovizionare. Potrivit analiștilor KPMG, întrucât viitorul aduce promisiunea unor sisteme autonome, de autoînvățare, care orchestrează fără probleme întregul proces al lanțului de aprovizionare, este imperativ ca organizațiile să înlăture barierele care le împiedică avansarea. Pentru a porni în această călătorie, organizațiile trebuie mai întâi să înțeleagă și să adopte tendințele care vor modela anul 2024.

IA generativă

IA generativă (GenAI) este un subdomeniu al inteligenței artificiale care are potențialul de a revoluționa managementul supply chain-ului, logistica și achizițiile. Cu capabilități avansate, software-ul alimentat de GenAI poate procesa seturi de date vaste care anterior depășeau capacitatea modelelor de învățare automată. Poate analiza variabile complexe, poate învăța și se poate adapta la ecosistemul lanțului de aprovizionare al unei companii, îmbunătățindu-și abilitățile analitice în timp. Aplicațiile posibile ale GenAI sunt numeroase. Aceasta poate ajuta la asigurarea conformității cu cerințele de achiziții și de reglementare, la optimizarea fluxurilor de lucru și la îmbunătățirea comunicării logistice prin utilizarea asistenților virtuali care pot gestiona rapid întrebările de rutină, explică analiștii KPMG.

Planificarea bazată pe AI

Planificarea în supply chain devine din ce în ce mai complexă, odată cu creșterea inițiativelor ESG și a diverselor parteneriate din industrie. Instrumentele tradiționale de planificare nu pot ține pasul, iar asta înseamnă că organizațiile se străduiesc să efectueze analize eficiente pe scenarii și să evalueze implicațiile financiare ale deciziilor-cheie. Pentru a rezolva acest lucru, sunt dezvoltate aplicații de planificare
a vânzărilor și operațiunilor (S&OP) și de planificare integrată a afacerilor (IBP) activate de AI. Aceste aplicații vor ajuta la reducerea decalajului dintre planificarea și execuția lanțului de aprovizionare. Se vor folosi analize avansate pentru a eficientiza procesele manuale și pentru a reduce nevoia de intervenție umană. Analizând cantități mari de date, algoritmii AI vor detecta rapid anomaliile, vor identifica tiparele care duc la întreruperi și vor oferi soluții.

Rolul critic al datelor

Potrivit analiștilor KPMG, gestionarea datelor rămâne una dintre cele mai mari provocări în managementul lanțurilor de aprovizionare. Odată cu proliferarea tehnologiilor digitale, a dispozitivelor IoT și a sistemelor de tracking, milioane de seturi de date sunt generate în fiecare zi. Această abundență a dus la apariția unor cantități uriașe de informații care nu sunt întotdeauna conectate, ceea ce face dificilă dezvoltarea unei viziuni cuprinzătoare asupra proceselor. Probleme precum duplicarea și interpretarea greșită sunt pe cale să devină din ce în ce mai uzuale. Prin urmare, factori precum disponibilitatea datelor, calitatea, frecvența și uniformitatea au devenit mai importanți ca niciodată. Este esențial pentru profesioniștii din supply chain să își gestioneze eficient datele pentru a permite luarea de decizii în cunoștință de cauză.

Transparență și vizibilitate crescute

Una dintre provocările majore pentru jucătorii din diverse sectoare este lipsa de transparență de-a lungul diferitelor niveluri ale lanțului de aprovizionare. Acest lucru face ca respectarea reglementărilor și identificarea riscurilor în supply chain să devină o sarcină extrem de dificilă. Pentru a aborda această problemă, organizațiile trebuie să-și extindă vizibilitatea și să obțină o înțelegere mai profundă a lanțului lor extins de aprovizionare, inclusiv a partenerilor lor. Acest lucru le va ajuta să descopere cauzele și să identifice noi riscuri care pot apărea mai adânc în lanțul de aprovizionare. În plus, acest lucru le va permite să își avanseze obiectivele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), prin promovarea trasabilității și transparenței.

Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră...
Un an al deciziilor pentru liderii din supply chain
Un an al deciziilor pentru liderii din supply chain
După câțiva ani de perturbări fără precedent, 2024 nu se anunță a fi mai ușor pentru liderii lanțurilor de...

Platforme low-code

Managementul lanțului de aprovizionare este un proces complex care implică diverse sarcini, cum ar fi aprovizionarea, furnizarea de materii prime, depozitarea și distribuția produselor. Datorită acestor factori, implementarea software-ului în acest domeniu a fost de multe ori un proces greoi și de durată. Cu toate acestea, apariția platformelor low-code (o abordare care le permite dezvoltatorilor de software să creeze aplicații pe baza unor platforme deja existente, reducând substanțial nevoia de a scrie un cod) a făcut posibilă automatizarea majorității sarcinilor din supply chain. Aceste platforme folosesc API-uri și integrări predefinite pentru a interconecta sistemele izolate anterior, reducând timpul de dezvoltare. Cu platformele low-code, companiile își pot adapta rapid aplicațiile la condițiile de piață; în plus, aceste platforme le permit utilizatorilor cu abilități tehnice limitate să dezvolte, să testeze și să implementeze rapid noi facilități, adaugă analiștii KPMG.

O atenție sporită la Domeniul de aplicare 3

În mod tradițional, întreprinderile s-au concentrat pe evaluarea emisiilor din Domeniul de aplicare 1 (emisii directe) și Domeniul de aplicare 2 (emisiile indirecte ale unei companii, care provin din surse de energie achiziționate). Deși până acum colectarea și raportarea datelor privind emisiile din Domeniul de aplicare 3 (emisiile care nu sunt produse de companie și nu sunt rezultatul activităților controlate de aceasta, ci ale celor pentru care este indirect responsabilă de-a lungul lanțul valoric) au fost voluntare, acest proces a devenit recent o cerință legală în numeroase țări. Este esențial să se stabilească un nivel de referință solid al emisiilor pentru a monitoriza progresul și pentru a stabili obiective ambițioase de reducere. Deși evaluarea emisiilor din Domeniile de aplicare 1 și 2 este relativ simplă, extinderea acestei evaluări la întregul lanț de aprovizionare crește în mod semnificativ complexitatea procesului.

Vehicule electrice, transport și logistică

Potrivit analiștilor KPMG, sectorul logisticii se confruntă în prezent cu o transformare rapidă, exemple aici fiind automatizarea depozitelor și adoptarea vehiculelor autonome. În plus, progresul logisticii și transportului inteligent va fi propulsat de integrarea continuă a AI, IoT, analizei datelor și tehnologiilor cloud în diferite cazuri de utilizare. Această integrare va duce la optimizarea tehnicilor tradiționale de optimizare a rutei și la valorificarea învățării automate, a analizei predictive și a capabilităților de detectare, îmbunătățind semnificativ eficiența rețelei, experiența clienților, reducerea riscurilor și obiectivele de sustenabilitate.

Radu Palamariu, Alcott Global, despre leadership și succes în supply chain
Radu Palamariu, Alcott Global, despre leadership și succes în supply chain
Dacă vorbim despre lanțul de aprovizionare, cu siguranță vorbim despre un context în continuă evoluție. Radu...
Riscurile la care sunt expuse lanțurile de aprovizionare
Riscurile la care sunt expuse lanțurile de aprovizionare
De ani de zile, lanțurile de aprovizionare au reprezentat un motor pentru economia globală, asigurând livrarea de...
Provocări și oportunități în supply chain în 2023
Provocări și oportunități în supply chain în 2023
Pe tot parcursul anului, managerii responsabili cu buna funcționare a lanțurilor de aprovizionare au lucrat pentru a...
Tendințe în supply chain care vor modela viitorul comerțului electronic
Tendințe în supply chain care vor modela viitorul comerțului electronic
Întreruperea lanțurilor de aprovizionare provocată de COVID-19 a „prins” majoritatea firmelor nepregătite. Cu...