Centrele integrate de servicii, o oportunitate importantă pentru producătorii locali
Chiar dacă în ultimii ani industria de retail & FMCG a trecut printr-o reașezare ca urmare a boomului înregistrat de e-commerce, accentul se pune astăzi din nou pe magazinele fizice și pentru că în mediul urban concurența este una acerbă, iar majoritatea zonelor cu vad important au în proximitate unități comerciale, producătorii caută noi oportunități pentru a-și comercializa produsele. O astfel de oportunitate a fost descoperită de Rompetrol: dezvoltarea de centre integrate de servicii în zone care se bucură de trafic intens, pe autostrada A1 – tronsonul Sibiu - Nădlac.
Cele 12 centre (6 perechi) au fost predate pentru dotare, operare și întreținere de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere către Rompetrol în baza unor contracte de concesiune de servicii atribuite prin licitație publică, pe o perioadă de 20 de ani. Rompetrol Downstream și Fondul de Investiţii în Energie Kazah-Român au deschis în acest an centrele de servicii, în urma unor investiții totale de peste 40 milioane USD, aproximativ 3,5 milioane/unitate. Astfel, zecile de mii de pasageri care tranzitează această „poartă” către Europa vor putea accesa atât serviciile clasice oferite deja de Rompetrol – hei fiind un exemplu în acest sens – cât și unele oferite de partenerii din retail și HoReCa.
Cele 12 spații de servicii se află la Pecica și Șagu în județul Arad, la Giarmata și Recaș în Timiș, la Cristian în județul Sibiu precum și la Orăștie în județul Hunedoara. Astfel, prima fază a acestui proiect s-a concentrat pe Autostrada A1, parte a Coridorului IV pan-european de transport (Dresda – Istanbul) și principala cale rutieră de legătură spre și dinspre Ungaria și țările din vestul Uniunii Europene. Fiecare stație nouă de pe autostradă are între 45 și 65 de angajați, iar suprafața din interior este cuprinsă între 430 și 600 de metri pătrați, de trei ori mai mult decât cea a unei benzinării obișnuite. Șoferii au la dispoziție câte șase puncte de alimentare cu carburanți Efix, o pompă diesel rapidă pentru autovehicule mari, GPL, o pompă AdBlue, magazin, cafenea, terasă, spațiu verde, parcări. Șase din cele 12 stații de pe A1 sunt dotate cu restaurant. De asemenea, în fiecare stație există câte patru posturi de încărcare rapidă a mașinilor electrice. La exterior, suprafața totală a spațiilor de servicii este generoasă, între 21.000 și 35.000 de metri pătrați.
Locația strategică oferă un flux constant de potențiali clienți, autostrăzile fiind frecventate în special de cei care tranzitează zona pentru a evita aglomerația din orașe, dar și de turiști - toți având nevoie de opțiuni convenabile și rapide.
Deschizând un magazin lângă o benzinărie, producătorul poate accesa un centru de servicii deja existent, captând atenția celor care se opresc pentru a alimenta sau pentru a lua o pauză.
Acest volum al traficului asigură un număr consistent de clienți, oferind o bază solidă încă din prima zi. Iar cifrele confirmă această teorie: potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN), media zilnică calculată anual a numărului de vehicule ce au tranzitat A1 în 2022 s-a ridicat la 23.240. În perspectiva finalizării lucrărilor aferente lotului de 9 kilometri din tronsonul Lugoj – Deva (zona Margina Timiș - Holdea Hunedoara), se va putea circula din 2024 direct între Sibiu și Timișoara, pe şoseaua de mare viteză, iar traficul de pe drumul național se va muta pe autostradă.
Sinergia cu o benzinărie, o oportunitate naturală de promovare încrucișată
În plus, sinergia cu o benzinărie creează o oportunitate naturală de promovare încrucișată. Cei care vizitează benzinăria pot fi atrași să exploreze zonele de retail și invers. Prezența ambelor servicii în imediata apropiere încurajează o relație reciproc avantajoasă, sporind vizibilitatea și profitabilitatea ambelor afaceri. Cu alte cuvinte, vorbim de o ocazie ce poate fi valorificată prin eforturi comune de marketing sau prin promoții grupate, oferind stimulente suplimentare clienților.
Cheia succesului unui astfel de proiect constă, însă, în parteneriate; un exemplu în acest sens este acordul dintre Rompetrol și KFC, operat de holdingul Sphera Franchise Group, prin care restaurantele KFC au spații distincte și se regăsesc în 3 locații din cele 12 benzinării Rompetrol de pe autostrada A1 (Pecica, Giarmata și Orăștie). Parteneriate similare se pot dezvolta și în alte 3 locații.
Rompetrol este deschis și către colaborari cu producătorii locali, pentru că astfel de înțelegeri ar fi benefice pentru toate părțile implicate. Un spațiu de vânzare modern, cu toate facilitățile necesare și cu un flux constant de potențiali clienți reprezintă avantaje de care producătorii locali se pot bucura. Pe de altă parte, și shopperii vor avea astfel posibilitatea de a încuraja economia regională, alegând produse de origine locală. Dimensiunea acestor centre de servicii permite dezvoltarea unui număr relativ ridicat de unități, astfel că oferta disponibilă va genera și mai mult interes.
Comoditatea este un factor care influențează din ce în ce mai mult comportamentul shopperilor, iar centrele integrate de servicii oferă exact acest lucru - o ocazie de cumpărare care se suprapune cu rezolvarea altor nevoi, ceea ce se traduce, pentru shopper, în timp câștigat. Astfel, motivele pentru a fi prezent în cadrul unui astfel de concept integrat sunt numeroase, plecând de la vadul asigurat de trafic, faptul că Rompetrol asigură mentenanța întregului spațiu, facilitățile existente, precum și interesul generat din partea partenerilor săi.
Un alt aspect oferit de această autostradă si centrele de servicii îl reprezintă programele de promovare turistică a regiunii, de la Sibiu și până la Recaș și Orăștie. În 2024, municipiul Orăștie va sărbători 800 de ani de la atestarea documentară, iar prin fondurile europene atrase pentru reabilitarea centrului istoric și a obiectivelor turistice, autoritățile și-au propus ca aceasta să își recapete strălucirea și să redevină un important punct de atracție pe harta turistică.
*Articol susținut de Rompetrol