Sustenabilitatea, raportată cu aceeași strictețe ca informațiile financiare

Începutul acestui an a venit cu reguli noi privind raportarea corporativă de sustenabilitate. Angajamentele față de mediu devin parte din strategia de business a tot mai multor companii și performanța nu mai este măsurabilă printr-un simplu raport financiar. Noile reguli de raportare privind sustenabilitatea se vor aplica gradual între 2024 și 2028. Cât despre România, dincolo de prevederile europene, anul acesta vine cu o schimbare majoră: implementarea SGR. Sustenabilitatea, raportată cu aceeași strictețe ca informațiile financiare

Aprobată în toamna anului trecut și intrată în vigoare pe data de 5 ianuarie 2023, directiva Uniunii Europene privind raportarea corporativă de sustenabilitate (CSRD), marchează cea mai mare transformare în raportarea corporativă din ultimii aproape 20 de ani. Astfel, evoluează de la un segment de nișă către o nouă valență, în care aspectele de sustenabilitate sunt măsurate și raportate cu aceeași rigoare ca informațiile financiare, potrivit analiștilor KPMG. „Companiile nu mai sunt evaluate astăzi doar dintr-o perspectivă economico-financiară, angajamentele față de ESG (Mediu, Societate, Guvernanță) necesitând să fie integrate în strategia de afaceri și misiunea unei organizații pentru a răspunde cadrelor de reglementare și așteptărilor de la utilizatorii de informație corporativă”, adaugă aceștia.

Un segment mai larg de companii de interes public, cu peste 500 de angajați, precum și IMM-uri cotate la bursă (exceptând microîntreprinderile listate) vor fi acum obligate să raporteze date cu privire la strategiile de sustenabilitate pe care le implementează.

„Noul set de reguli va asigura că investitorii, organizațiile societății civile, consumatorii și alte părți interesate să evalueze performanța de sustenabilitate a companiilor pot accesa date de larg interes. Scopul urmărit este crearea unei culturi a transparenței cu privire la influența companiilor asupra cetățenilor și asupra mediului”, declară reprezentanții Stratos, companie specializată pe consultanță de mediu.

„Directiva UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate vine cu mai multe cerințe și aduce mai multă claritate referitor la raportarea eforturilor din zona ESG. Creșterea nivelului de transparență și comunicarea progresului în atingerea țintelor din strategia ESG a companiei reprezintă o oportunitate de a spori nivelul de încredere al angajaților, acționarilor, finanțatorilor și comunităților, ca rezultat al dialogului deschis privind modul în care afacerea ta generează valoare, pe măsură ce aceasta se adaptează la presiunile din sfera sustenabilității”, adaugă Ovidiu Popescu, Director Deal Advisory, Energy, Sustainability and Climate Change în cadrul KPMG România.

Raportarea, obligatorie pentru tot mai multe companii

Cine trebuie să se supună noilor reguli de raportare privind sustenabilitatea? Începând cu 1 ianuarie 2024, toate companiile de interes public cu peste 500 de angajați intră sub incidența directivei europene, rapoartele fiind emise în anul 2025. Apoi, de la 1 ianuarie 2025, regulile noi se aplică și în cazul companiilor mari care depășesc două din criteriile de mărime: peste 250 de angajați și/sau 40 de milioane de euro cifră de afaceri și/sau 20 de milioane de euro active totale, rapoartele fiind emise în anul 2026. Nu în ultimul rând, începând cu 2026, intră sub incidența noilor prevederi și IMM-urile cotate la bursă, rapoartele fiind emise în anul 2027. „În timp ce pregătirea pentru CSRD necesită alocarea unor investiții substanțiale și resurse specializate, organizațiile ar putea dobândi un avantaj competitiv integrând noul cadru de raportare în procesul de evaluare a riscurilor și a oportunităților legate de ESG”, afirmă Ramona Jurubiță, Country Managing Partner KPMG în România.

Modelul de afaceri, strategia și politicile aferente, indicatori-cheie de performanță nefinanciară și indicatori țintă, guvernanța companiei privind aspectele de sustenabilitate, evaluarea dublei materialități, gestionarea riscurilor și oportunităților ESG, precum și prezentări de informații în domeniul mediului (inclusiv taxonomia europeană) și domeniului social, în conformitate cu standardele europene de raportare a sustenabilității, trebuie să facă parte din noua raportare. „Evaluarea dublei materialități, care sporește gradul de complexitate prin necesitatea identificării nu numai a impactului companiei asupra societății și asupra mediului (materialitatea de impact), ci și a modului în care aspecte privind sustenabilitatea afectează entitatea raportoare însăși (materialitatea financiară)”, adaugă reprezentanții KPMG.


Progresiv lansează Sustain Ability, primul eveniment dedicat integral sustenabilității în industria de retail & FMCG. Sub tema „Route to Net Zero”, prima ediție Sustain Ability are loc pe 28 februarie 2023, la Radisson Blu București. Dacă sustenabilitatea este o temă de interes pentru tine, înscrie-te AICI.


Pe lângă prezentarea de informații despre politici și inițiative, CSRD solicită organizației să stabilească obiective legate de aspectele de sustenabilitate și să raporteze progresul în atingerea acestora.

„Raportul independent de asigurare emis de auditorul financiar asupra raportării de sustenabilitate joacă un rol esențial în construirea încrederii privind robustețea informațiilor nefinanciare. Acesta asigură credibilitatea prezentărilor de informații ESG din cadrul raportului anual, creează un impact pozitiv asupra brandului și reputației companiei, întărește conștientizarea companiei privind riscurile ESG materiale și facilitează îmbunătățirea sistemelor, proceselor și controalelor interne și performanței companiei în aria ESG, impactează poziționarea companiei în cadrul clasamentelor de rating ESG”, explică Adela Ciucioi, Partener și Deputy Head of Audit & Assurance KPMG în România.

Gestionarea deșeurilor

Și producătorii și comercianții de băuturi în ambalaje primare nereutilizabile au obligații legale noi. Este vorba despre sistemul de garanție-returnare și cei vizați de noile prevederi au termen doar până la finalul lunii februarie să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR.

„Până la data de 28 februarie 2023, au obligația să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR atât producătorii și importatorii care introduc pe piața națională produse ambalate în ambalaje SGR, cât și comercianții care comercializează astfel de produse anterior acestei date. Obligația de înregistrare în SGR li se adresează inclusiv comercianților HoReCa, comercianților activi exclusiv prin intermediul platformelor online, precum și comercianților care fac disponibile astfel de produse către consumatorii finali exclusiv prin intermediul automatelor”, explică avocații Schoenherr și Asociații SCA.

Sistemul Garanție Returnare devine obligatoriu în România de la finalul acestui an și se va aplica atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și celor importate sau achiziționate intracomunitar. După această dată, introducerea pe piața națională a produselor ambalate în ambalaje SGR de către companii care nu sunt înscrise în baza de date este complet interzisă.

„Totodată, începând cu aceeași dată, va fi interzisă introducerea pe piața națională/comercializarea produselor ambalate în ambalaje SGR dacă acestea nu sunt inscripționate corespunzător, cu excepția produselor care se află în stocul producătorilor sau comercianților la data respectivă. În cazul acestor produse, este prevăzută o perioadă de tranziție, acestea putând fi introduse pe piață, respectiv comercializate cel târziu până la data de 31 decembrie 2024”, adaugă avocații Schoenherr și Asociații SCA.

Cum se face înregistrarea în Sistemul Garanție Returnare? Producătorul sau importatorul trebuie să transmită către administratorul sistemului o notificare în format digital cu semnătură electronică simplă sau calificată care să cuprindă elemente precum datele de identificare, copia certificatului de înregistrare fiscală, datele de contact ale persoanei de contact desemnate în relația cu administratorul SGR, precum și date detaliate despre ambalajele introduse pe piață.

„În mod similar, comercianții îi vor transmite administratorului SGR o notificare de înregistrare, care va cuprinde, în plus față de elementele de mai sus, și detalii privind punctele de desfacere operate de comerciant, punctele de preluare a ambalajelor SGR, modalitatea de preluare, numărul de produse în ambalaje SGR pe care le-a comercializat în anul anterior/anticipează că le va comercializa în anul următor etc. Administratorul SGR poate solicita clarificări și informații suplimentare în legătură cu notificarea de înregistrare în SGR, la care companiile vizate au obligația să răspundă în termen de cinci zile lucrătoare”, susțin avocații Schoenherr și Asociații SCA.

Nerespectarea obligațiilor de înregistrare în SGR poate atrage după sine o amendă cuprinsă între 20.000 lei și 40.000 lei, iar funcționarea în afara SGR poate aduce amenzi de până la 50.000 de lei. Sancțiunile pot merge însă chiar până la suspendarea temporară a activității până când operatorul economic devine eligibil din punctul de vedere al reglementărilor SGR.

EY România: SGR intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Aspecte de luat în considerare
EY România: SGR intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Aspecte de luat în considerare
În România, sistemul de garanție-returnare trebuie să devină funcțional, conform prevederilor legale, începând cu data de 30 noiembrie 2023,...
Înregistrarea în baza de date a SGR, disponibilă până la 28 februarie 2023
Înregistrarea în baza de date a SGR, disponibilă până la 28 februarie 2023
A început înregistrarea în baza de date a sistemului de Garanție-Returnare (SGR), etapă preliminară intrării în funcțiune a SGR, unul...