Revin în forță mixurile de bere și vremea bună în această vară?

După doi ani de scădere consecutivă a pieței, o vară călduroasă ar putea readuce producătorii de bere pe un trend ascendent. În același timp, lansarea de noi sortimente de mixuri de bere, precum și aducerea pe piață a unor categorii de băuturi asemănătoare berii fac parte din strategia principalilor jucători de a atrage cât mai mulți consumatori în sezonul estival.

Vânzările de bere din România au scăzut în ultimii doi ani cu 18%, volumul pieței coborând sub 15 milioane de hectolitri. Printre factori se numără contextul economic general, vremea rece și ploioasă din primăvara și vara anului trecut, dar și creșterea accizei.

Părerile legate de evoluția pieței în acest an sunt rezervate, mai ales că măsurile fiscale care ar putea stimula consumul (scăderea accizei și reducerea TVA de la 24% la 20%) sunt așteptate abia la începutul lui 2016.

„Piața de bere a demonstrat că este influențată direct de puterea de cumpărare și de climă. Presiunea fiscală determinată de creșterea accizei la bere și vremea rece prelungită au condus la o scădere a pieței de profil în ultimii doi ani.

Ne așteptăm ca și anul 2015 să fie un an dificil, însă suntem încrezători că strategia noastră, centrată pe dezvoltarea mărcilor din portofoliu și pe inovație, va continua să aducă o creștere sustenabilă a companiei”, susține Onno Rombouts, președintele producătorului Heineken România.

La rândul său, Fabrizio Contardi, Sales & Distribution Development & Route to Market Director în cadrul producătorului Ursus Breweries, consideră că piața berii va fi anul acesta stabilă, dar afectată în continuare de recuperarea macroeconomică lentă. „O vreme mai bună comparativ cu cea de anul trecut ar putea cu siguranță conduce către o creștere ușoară a pieței”, adaugă reprezentantul Ursus.

În retail, vânzările de bere au scăzut cu 7% în 2013 și cu 8% în 2014, potrivit datelor de retail audit ale firmei de cercetare Nielsen România.

Luând în calcul modalitatea de ambalare, berea la sticlă a înregistrat cea mai mare scădere în ultimii trei ani, iar vânzările la PET par să se fi stabilizat la aproape două treimi din volumele vândute în retail. Dacă analizăm canalele de distribuție, observăm că segmentul tradițional continuă să dețină două treimi din vânzările de bere din retail, însă ponderea sa este în scădere.

Principalele tendințe pentru acest sezon

  • Socializarea în aer liber ar putea crește vânzările de bere la draft. Primăvara călduroasă i-a scos din casă pe români, iar acest lucru ar putea continua și pe parcursul verii. Această tendință va conduce la o creștere a berii la draft comparativ cu anul trecut, când acest segment de piață a fost afectat negativ de vremea mai rece și ploioasă din timpul verii.„Trendul a stat la baza dezvoltării campaniei «Seara Ursus» pe care am lansat-o de curând în mii de baruri la nivel național și prin care dorim să oferim consumatorilor cele mai amuzante și memorabile momente din această vară, petrecute la o cină cu prietenii”, afirmă Fabrizio Contardi. Bergenbier susține această tendință prin mărcile Staropramen, Beck’s și Stella Artois la sticle nereturnabile, precum și, începând de anul acesta, prin introducearea unui nou ambalaj cu cerneală termosensibilă pentru gama Bergenbier, sticlă returnabilă și doză de aluminiu, care indică temperatura optimă de servire.
  •  Mixurile de bere revin pe creștere. Segmentul mixurilor sau al berilor cu arome a cunoscut o stagnare anul trecut, dar ar putea reveni în forță în acest an. Potrivit datelor Nielsen România, ponderea vânzărilor de bere cu arome a scăzut de la 2,69% în 2013 la 2,56% în 2014. Urmărind obiectivul de a extinde segmentul mixurilor de bere în rândul consumatorilor fideli din cadrul categoriilor mainstream și economică, Ursus Breweries a lansat Ciucaș Lemon la doză, iar Bergenbier a pus pe piață varianta Bergenbier Fresh Soc, mixul de bere cu aromă de flori de soc.
  • O nouă categorie își face apariția pe piață. După succesul avut cu Ciuc Natur Radler, care a contribuit la inițierea și dezvoltarea unei întregi categorii, cea a mixurilor de bere, Heineken a lansat anul acesta pe piața românească brandul Strongbow – cel mai bine vândut cidru la nivel mondial. „Chiar dacă cidrul este prezent de secole în istoria Europei, această categorie, a băuturii fermentate din mere, este la început de drum în România”, afirmă Onno Rombouts.
  • Femeile vor continua să contribuie la creșterea categoriei. Ocaziile de socializare aduc din ce în ce mai des împreună bărbații și femeile, iar producătorii lansează și sortimente de bere care țintesc consumatoarele. De exemplu, Ursus Breweries a lansat Redd’s Light, o bere cu 40% mai puține calorii decât variantele existente de Redd’s.

Cum se vede categoria din perspectiva buyerului Carrefour

Vânzările de bere din hypermarketurile Carrefour au înregistrat un ritm mai bun decât al pieței, raportând un avans de 10%. Pentru acest an, compania estimează că avansul va ajunge la 12%. Față de alte categorii unde mărcile proprii au o pondere importantă, în cazul vânzărilor de bere, acestea sunt nesemnificative (doar 0,6% în hypermarketurile Carrefour). Nici produsele de import nu au o cotă de piață considerabilă, reprezentând doar 5% din vânzările de bere, susține Alina Horgea, Manager Băuturi în cadrul Carrefour.

Pentru a crea valoare adăugată, Carrefour a realizat un proiect de category management împreună cu Ursus Breweries. „Lucrăm intens la schimbarea rolului categoriei prin dezvoltarea unui proiect de Category Management în Carrefour, cu scopul de a face din bere o categorie «destinație». Astfel, am implementat primul proiect de re-design și aranjare la raft a categoriei de bere în Carrefour Băneasa în decembrie 2014, în Carrefour Mega Mall în mai 2015 și urmează Carrefour Orhideea. Rezultatele preliminare și impactul de până acum sunt foarte încurajatoare și susțin dezvoltarea unei colaborări pe această zonă si cu alți jucători importanți din comerțul modern”, afirmă Fabrizio Contardi de la

Sursa FOTO: tuttasalute.net

Piața berii, scădere a volumelor vândute de 4% în primele 8 luni
Piața berii, scădere a volumelor vândute de 4% în primele 8 luni
În primele opt luni ale acestui an industria de bere din România a bifat o scădere de 4% comparativ cu volumul înregistrat în aceeași perioadă...
Ursus Breweries îl numește pe Richard Heerink în rolul de Vicepreședinte Strategy & Insights
Ursus Breweries îl numește pe Richard Heerink în rolul de Vicepreședinte Strategy & Insights
Richard Heerink, manager cu peste 15 ani de experiență în industria berii, s-a alăturat echipei de conducere a Ursus Breweries în calitate de...
Creșteri pe linie în topul producătorilor de bere în 2021
Creșteri pe linie în topul producătorilor de bere în 2021
2021 a fost un an cu creșteri pe linie pentru cei mai importanți jucători din piața berii, principalul ”vinovat” care a readus businessurile...
Berea, o piață în care creșterea este alimentată de nișe
Berea, o piață în care creșterea este alimentată de nișe
După un an de stabilitate, piața berii din România, a opta la nivel european, reușește să crească în afara gustului clasic. Atât mixurile de...