Relevanța în categoria produselor zaharoase, susținută de puterea diversificării

În ciuda contextului economic instabil, dar și a schimbărilor la nivelul canalelor de vânzare, piața produselor zaharoase a reușit să înregistreze evoluții pozitive în special datorită subsegmentului jeleurilor. În continuare, perspectivele sunt optimiste, categoria având un potențial considerabil de creștere prin inovații care să răspundă cererii de alternative mai sănătoase. bomboane

Categoria de dulciuri este supusă unei presiuni constante dacă ne raportăm la ultimii doi ani. Cu toate acestea, segmente precum cel al produselor zaharoase reușesc să raporteze creșteri de două cifre atât la nivel valoric, cât și din perspectiva volumelor comercializate. Concret, potrivit datelor de retail audit NielsenIQ, segmentul produselor zaharoase a avut o creștere valorică de 11,1% în perioada august 2024-iulie 2025 versus august 2023-iulie 2024, iar volumele au urcat cu 12,7%. Analizând în detaliu, jeleurile s-au remarcat printr-o performanță bună, subsegment care a înregistrat un avans valoric de 18% și de 13,8% în volum, în timp ce acadelele au raportat volume în creștere cu 74,7%, în MAT Iulie 2025 faţă de anul anterior, pe fondul unei scăderi importante de preț, de 41%.

 

sup dulciuri zaharoase gr

 

Jeleurile, motor principal de creștere în categorie

Pentru Sandori Distribution, care deține în portofoliu branduri precum Fini, Ricola, Pez, Relkon sau Cosby, primele opt luni ale anului 2025 au adus o creștere de peste 40% a vânzărilor de produse zaharoase, cele mai bune rezultate fiind în dreptul Fini, cu jeleuri şi marshmallows. De altfel, după doi ani de la lansarea pe piața locală, brandul Fini a reușit să se poziționeze în top 3 produse zaharoase moi în segmentul de comerţ modern.

„După o creștere spectaculoasă în 2024, plus de peste 30% în valoare și 20% în volum, categoria și-a continuat creșterea robustă și în 2025, este adevărat cu procente ceva mai mici. Motorul principal de creștere a fost segmentul jeleurilor, mai ales datorită diversificării accelerate a ofertei disponibile, mărci şi articole nou apărute în piaţă, dar şi a investiţiilor făcute în promovarea produselor. Celelalte subsegmente au avut creşteri mult mai temperate”, declară Mihai Georgescu, Managing Director Sandori Distribution. La polul opus, Ana Maria Dorobăț, Brand Manager Elgeka Ferfelis, vorbește despre o scădere a pieței de produse zaharoase față de aceeași perioadă a anului trecut, volumul total fiind la 71% din nivelul din 2024. Primele opt luni din 2025 s-au situat sub performanța din 2024, însă cu perspective bune începând din trimestrul al treilea. „Pentru businessul nostru, aceste rezultate confirmă o contracție a pieței, dar și o tendință de redresare în perioada de vară”, explică Ana Maria Dorobăț. Performanța bună înregistrată de segmentul de jeleuri este confirmată de reprezentanta Elgeka Ferfelis, care mai menționează evoluția bomboanelor gumate moi (Soft&Fruity) și tendința descendentă în cazul subsegmentului hard candy (Silky Royal Toffees). În plus, „sezonalitatea continuă să influențeze vânzările, chiar dacă în 2025 impactul acestor momente a fost mai atenuat față de 2024”, susține Ana Maria Dorobăț.

Retailul modern domină vânzările

Dacă privim categoria prin lupa canalelor de retail, comerțul modern rămâne canalul dominant, datorită accesibilității, varietății și vizibilității mari la raft, raportând o cotă de piață de 54,8% în valoare, respectiv 53,7% în volum. „Canalul tradițional își păstrează importanța în special în zonele rurale și pentru achizițiile de impuls, dar ponderea sa este în scădere graduală”, afirmă Ana Maria Dorobăț.

Într-un context economic sensibil, jucătorii activi în categorie susțin că prețul rămâne un criteriu important însă nu mai este singurul factor determinant, iar consumatorii sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse inovatoare care răspund trendului de „sănătos”. „Ne uităm la două situaţii prezente simultan: în comerţul tradiţional, în zonele rurale şi urban mic, preţul este factorul decisiv, în timp ce în comerţul modern, în zonele urbane, calitatea este cea care concurează preţul, îndeaproape, în decizia de cumpărare”, precizează reprezentantul Sandori Distribution.

Inovația, un factor esențial de creștere în categorie

Pe măsură ce segmentul de produse zaharoase se maturizează, inovația rămâne un factor esențial pentru dinamizarea categoriei. „Consumatorii sunt deschiși la noi sortimente și formate, mai ales dacă acestea aduc un plus de experiență și se aliniază tendințelor de consum mai sănătos sau mai distractiv. Volumele obținute de GUM ON! în primele luni de la lansare au confirmat interesul pentru produse noi, chiar într-un context de piață general descrescător. Vom introduce noi sortimente atractive la nivel de arome și format pentru a consolida poziția brandului pe piață”, afirmă Ana Maria Dorobăț.

Și în cazul Sandori Distribution, inovaţia joacă un rol important în dezvoltarea categoriei, fiind și principala oportunitate de dezvoltare a segmentului în situația în care România are în continuare un consum per capita mai scăzut decât majoritatea ţărilor comparabile ca nivel de dezvoltare şi putere de cumpărare. Cu toate acestea, reprezentantul Sandori aduce în discuție și provocările pe care businessul le are de înfruntat, printre care modificarea structurii comerţului en-detail, reprezentată de creşterea ponderii retailului modern şi scăderea celui tradiţional. „Această tranziţie determină reducerea numărului de puncte de contact cu consumatorii, ceea ce pentru produsele de impuls este o veste proastă. Sigur că există soluţii de a reduce acest impact, prin activităţi desfăşurate în comerţul modern, dar acestea vin de obicei cu un cost suplimentar care trebuie atent gestionat”, adaugă Mihai Georgescu.

„Categoria are încă un potențial de creștere prin inovații de produs și format, precum și prin extinderea gamei fără zahăr, care răspunde cererii pentru alternative mai sănătoase. În plus, momentul de consum ocazional/festiv rămâne un motor puternic, iar canalul online și pachetele speciale deschid noi oportunități de vânzare și de loializare a consumatorilor”, punctează Ana Maria Dorobăț, Brand Manager Elgeka Ferfelis.

Biscuiții dulci și napolitanele, o piață în revenire, dar încă dependentă de contextul social
Inovația, un sport extrem în categoria de biscuiți dulci
Categoria de biscuiți dulci s-a evidențiat în acest an printr-o dinamică aparte atât prin multitudinea de oferte, cât și prin ritmul...
analiza evolutie piata ciocolata in Romania provocari si oportunitati
Inovația îndulcește scenariul economic în categoria de ciocolată
Aflată sub impactul scumpirilor materiilor prime, categoria produselor din ciocolată reușește să câștige teren prin puterea inovației. Fie...
analiza de piata igiena intima revista progresiv
Inovația, atributul care redesenează categoria de igienă intimă în retail
Într-un context marcat de polarizare și presiune pe preț, categoria produselor pentru igienă intimă se redefinește prin inovație,...
Premiumizarea, scutul producătorilor de mezeluri în fața presiunilor macroeconomice. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Premiumizarea, scutul producătorilor de mezeluri în fața presiunilor macroeconomice
Piața preparatelor din carne traversează o perioadă de maturizare și recalibrare, în care inflația, creșterea costurilor operaționale și...