O categorie în care 9 din 10 produse se vând în TT

Băuturile spirtoase albe sunt o categorie care încă se luptă cu scăderile de consum generate de creșterea medie a prețurilor în urma majorării accizei, în septembrie 2013. Astfel, categoria a înregistrat un declin de 15% al volumelor în intervalul octombrie 2014 – septembrie 2015, comparativ cu perioada anterioară, potrivit datelor Nielsen.

Reprezentând circa o treime din totalul pieței locale de spirtoase, băuturile alcoolice albe sunt segmentul care înregistrează o pondere covârșitoare a vânzărilor în comerțul tradițional, de 90%. Acest aspect este cu atât mai interesant dacă avem în vedere faptul că piața băuturilor alcoolice înregistrează per ansamblu 70% dintre vânzări în retailul tradițional. Dacă ne referim la dinamica pe canale de vânzare, categoria a înregistrat scăderi importante în magazinele tradiționale și hypermarketuri (-16%, respectiv -13%), raportând în schimb creșteri în supermarketuri și discounteri, unde volumele au avansat cu 6%, respectiv 29% în perioada analizată.

„Scăderea pieței comerțului tradițional este unul dintre motivele diminuării volumelor la nivel național. Creșterile de volume în două canele din comerțul modern nu reușesc să compenseze situația la nivel național, categoria înregistrând un declin al volumelor de 15%. Însă trebuie precizat și că întreaga piață de alcool scade, segmentul de whisky fiind singurul aflat pe un trend ascendent în perioada analizată”, au explicat reprezentanții Nielsen România.

În ceea ce privește structura categoriei în funcție de tipul de ambalaj, o pondere mare o dețin băuturile la PET (60%, în scădere cu 18 puncte procentuale față de perioada oct. 2013 – sept. 2014), produsele în ambalaj din sticlă având doar 40% din volumele vânzărilor de băuturi albe. De asemenea, ambalajele de 0,5 litri dețin o pondere de 56% în totalul categoriei, acestea fiind urmate de ambalajele de 2 litri și cele de 0,2 – 0,25 litri cu ponderi de 12%, respectiv 11%.

Cât despre segmentarea în funcție de concentrația de alcool, circa jumătate dintre vânzările de băuturi alcoolice albe sunt înregistrate de segmentul produselor cu 15%-22% alcool. Interesant este însă faptul că singurul segment în creștere este cel al alcoolului foarte tare – cu concentrație de peste 30% – avansul în perioada analizată fiind de 10%, în condițiile în care celelalte segmente au înregistrat scăderi de până la 21% – de exemplu produsele cu concentrație alcoolică între 28%-30%.

Un capitol la care nu se văd modificări majore este topul producătorilor și al brandurilor. Vânzările rămân concentrate în mâna a cinci jucători, Alexandrion Grup, Scandic Distilleries, Prodalcom, Prodvinalco și Salix, care cumulează 65% din valoarea categoriei. În ceea ce privește primele cinci branduri, aici regăsim exclusiv mărci autohtone: Doi Cai Frumoși, Vinalco (Prodvinalco), Ever East (Geraico Prodcom), Kreskova (Alexandrion) și Vorona (Prodalcom).

Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Scădere în volum, orientare către formate și cantități mai mici, downtrading, nivel de loializare scăzut. Acestea sunt doar câteva dintre...
băuturi răcoritoare
Piața de băuturi răcoritoare, între oportunități și provocările momentului
O piață relativ matură, cu nume consacrate, categoria de băuturi răcoritoare este un exemplu că este încă loc pentru nou, acest trend fiind...
Asociația Spirits România cere Guvernului regândirea planului privind majoarea accizei pentru băuturile alcoolice
Asociația Spirits România cere Guvernului regândirea planului privind majoarea accizei pentru băuturile alcoolice
Asociația Spirits România, organism reprezentativ al producătorilor și distribuitorilor de băuturi spirtoase din România, a transmis o...
Spirits Romania: Majorarea accizei la alcool va crește consumul de băuturi nefiscalizate
Spirits Romania: Majorarea accizei la alcool va crește consumul de băuturi nefiscalizate
Prețul la raft al băuturilor spirtoase va crește în acest an ca urmare a majorării cu 6% a nivelului accizei la alcool și băuturile alcoolice...
Nawaf Salameh, Alexandrion Group: Problema pieței de băuturi alcoolice nu este acciza, ci legislația neactualizată
Nawaf Salameh, Alexandrion Group: Problema pieței de băuturi alcoolice nu este acciza, ci legislația neactualizată
Problema principală cu care se confruntă piața de băuturi alcoolice nu este creșterea accizei, ci faptul că legislația pentru industria...