Inovațiile și premiumizarea, pilonii de creștere ai pieței de accesorii pentru hrănirea bebelușilor

Pe o piață dependentă de evoluția natalității, furnizorii de accesorii pentru hrănirea bebelușilor sunt rezervați când vine vorba despre creșteri sănătoase în viitor. Cu toate acestea, ultimul an a venit cu rezultate pozitive în categorie, iar online-ul și pandemia au dat tonul unui nou comportament de cumpărare. Cum se traduce acest lucru? Producătorii mizează pe inovație și premiumizarea categoriei, în timp ce lupta pentru câștigarea cumpărătorului pare să fie tot mai intensă. Inovațiile și premiumizarea, pilonii de creștere ai pieței de accesorii pentru hrănirea bebelușilor

Accesoriile pentru hrănirea bebelușilor reprezintă o categorie care nu promite creșteri în următoarea perioadă, iar principalul vinovat este natalitatea tot mai mică. De altfel, și dacă ne raportăm la evoluția categoriei în retail în ultimele 12 luni, situația nu este tocmai roz. Astfel, datele RetailZoom indică un declin de 3% în volum, în timp ce în termeni valorici, categoria a înregistrat un ușor avans, de 2,4%. Datele sunt confirmate și de evoluția principalilor jucători din categorie, existând o polarizare clară a rezultatelor raportate în funcție de portofoliul de produse. În linie cu evoluția pieței, Philips Avent a raportat pentru anul 2020 o scădere de 2% a vânzărilor față de anul 2019. „Observăm în continuare o scădere comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Însă această scădere vine și din reducerea dimensiunii pieței – scăderea constantă a natalității în România”, punctează Ana-Maria Postolache, Marketing Specialist Mother & Child Care Philips România.

La polul opus, Maresi Foodbroker, importatorul și distribuitorul produselor Nuk, a raportat pentru anul trecut un avans semnificativ, iar trendul se păstrează și în primul semestru al acestui an. „În ultimul an am înregistrat o creștere de peste 20%, evoluție care a venit să confirme eforturile din ultimii 4-5 ani pentru a extinde distribuția numerică a produselor Nuk, dar și pentru a crește recunoașterea Nuk ca un brand premium pe piața accesoriilor pentru bebeluși. Creșterea continuă și anul acesta și este în continuare de două cifre, dar nu credem că relaxarea restricțiilor este factorul care a influențat această creștere”, susține Liliana Bock, Marketing Manager al companiei.

Și în cazul Chicco, produsele pentru copii au înregistrat fluctuații interesante anul trecut, iar aceste schimbări au la bază contextul pandemic. „Au crescut vânzările pentru produsele din categoria igienă personală/curățenie cu aproximativ 35% și au scăzut vânzările pentru produsele outdoor cu aproximativ 15%”, precizează Cristina Mănescu, Marketing & Communication Specialist în cadrul Chicco, jucător care activează atât în categoria de accesorii pentru hrănirea bebelușilor, cât și în zona de produse pentru îngrijire, dar și articole pentru transport. Astfel, cumva firesc, segmentele cele mai căutate rămân în continuare cosmeticele, detergenții, produsele igienizante. „Se observă o creștere și în rândul jucăriilor, în special cele pentru nou-născuți și copii foarte mici”, mai punctează reprezentanta Chicco.

Dacă ne referim strict la piața de produse pentru hrănirea bebelușilor, datele RetailZoom indică și ele evoluții  interesante. Astfel, segmentul de biberoane, care generează mai mult de un sfert din vânzările categoriei, a raportat un declin de 0,4% în valoare pentru perioada iulie 2020 - iunie 2021 versus anul anterior, iar în volum, scăderea a fost mai accentuată (8,8%). Interesant este faptul că în acest segment cea mai mare creștere a fost raportată de pachetele cu patru biberoane, avansul fiind de 152%. Dacă vorbim de principalele segmente, cel mai mare declin a fost însă raportat de tacâmurile și vesela de bebeluși, care au scăzut cu 16,4% în valoare. La polul opus, o creștere semnificativă a fost înregistrată de accesoriile de suzetă (+31%), recipientele pentru apă (+16%) și sterilizatoare/ încălzitoare (+15,1%). Cât despre suzete, al doilea cel mai important segment al pieței, atât la nivel valoric, cât și în volum, evoluțiile au fost ascendente, suzetele bifând un plus de 6,7% în valoare, respectiv 8% în volum.

De altfel, și producătorii punctează faptul că atunci când vorbim despre evoluțiile la nivel de segmente, este important să avem în vedere particularitățile pieței. „Când pornesc în noua aventură alături de un bebeluș, părinții se asigură că au tot ceea ce ar putea avea nevoie – de la o pompă de sân și alte accesorii pentru alăptare, la biberoane și tetine – pentru situația când bebelușul trebuie hrănit și mama nu poate să alăpteze, suzete pentru momentele când bebelușul are nevoie de ajutor pentru a se liniști, produse pentru igiena bebelușului, produse pentru spălarea și curățarea – inclusiv sterilizarea biberoanelor, tetinelor, cănilor sau suzetelor, produse electrocasnice pentru încălzirea laptelui sau a altor alimente, și lista poate să continue. Este o listă care conține produse pe care poate părinții le cumpără o singură dată înainte de primul bebeluș, cum este o pompă de sân, 1-2 biberoane sau sterilizator și încălzitor, dar și produse – așa numite consumabile, tetinele sau suzetele care se recomandă să fie schimbate la două luni, chiar dacă nu dau semne de deteriorare. Deci e greu de spus care produse au fost mai achiziționate. Aș spune că toate sunt achiziționate, dar fiecare cu dinamica sa”, explică Liliana Bock.

Citește mai multe AICI. 

Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Scădere în volum, orientare către formate și cantități mai mici, downtrading, nivel de loializare scăzut. Acestea sunt doar câteva dintre...
băuturi răcoritoare
Piața de băuturi răcoritoare, între oportunități și provocările momentului
O piață relativ matură, cu nume consacrate, categoria de băuturi răcoritoare este un exemplu că este încă loc pentru nou, acest trend fiind...
Daniela Jordanovski, dm România: Am învățat că se poate și fără promoții excesive, având doar o strategie de pricing fixă
Daniela Jordanovski, dm România: Am învățat că se poate și fără promoții excesive, având doar o strategie de pricing fixă
După o creștere de peste 31% a cifrei de afaceri în 2022, dm drogerie markt vizează un ritm cel puțin asemănător în 2023, iar rezultatele din...