Industria de retail în era „noii normalități”

Industria de retail a trecut printr-o schimbare majoră anul trecut, însă majoritatea retailerilor au depășit cu bine provocările pandemiei, asumându-și riscuri și reinventându-se. Din necesitatea de a supraviețui s-au născut noi moduri de a vinde care vor fi esențiale pentru procesul de vânzare în 2021. Industria de retail în era „noii normalități”

Criza sanitară globală a modificat comportamentele de consum, a închis temporar unele magazine și a forțat retailerii să se adapteze la „noua normalitate”. Iar în această eră, adoptarea rapidă a instrumentelor digitale, împreună cu noile tehnologii, vor fi esențiale pentru procesul de vânzare în 2021.

1. Canale de vânzări conectate
Retailul omnichannel presupune o experiență unitară a shopperului pe toate canalele de vânzare ale retailerului, clientul având astfel posibilitatea să descopere, să analizeze, să cumpere și să beneficieze de servicii post-vânzare indiferent ce canal de vânzare alege să utilizeze și în ce moment face cumpărături. „Omnichannel-ul prezintă multe oportunități pentru retailerii mai mici, care în anii trecuți au fost eclipsați de giganți precum Amazon. Însă, odată cu evoluția tehnologiei, orice retailer poate oferi clienților săi multiple posibilități și metode de a face cumpărături”, spune Shannon Vissers, analist pe retail la Merchant Maverick.

Bob Phibbs, CEO-ul Retail Doctor, subliniază importanța soluțiilor de tip 360 de grade: „Când consumatorul vizitează un magazin, el a fost deja pe site-ul acestuia, deja a făcut o căutare pe Google, deja a văzut postările din social media. Deci orice retailer care nu utilizează toate instrumentele pe care le are la îndemână, nu va avea numărul maxim de potențiali clienți pe care i-ar putea avea”.

În plus, odată cu emergența soluțiilor omnichannel, fiecare instrument de loializare trebuie integrat pe toate canalele de vânzare. În acest an, Lightspeed a lansat o soluție de loializare multichannel, care permite retailerilor să interacționeze online cu shopperii și să îi răsplătească, în același mod în care o făceau până acum în magazinele fizice. Această soluție le permite clienților să își conecteze experiențele online și offline și să nu mai separe cele două moduri de a face achiziții.

2. Shopping virtual
Comerțul pe platformele de social media revoluționează experiențele de shopping. „Ceea ce vedem acum în piață este o accelerare către metode și mijloace digitale de vânzare”, spune Dax Dasilva, CEO Lightspeed. El adaugă că retailerii au în acest fel posibilitatea să elimine pași din călătoria către casa de marcat virtuală, social commerce ducând clienții direct la produsul pe care îl doresc din magazinul online cu un singur click pe Facebook sau Instagram.
Retailerii își pot conecta platformele online cu paginile pe care le au în rețele sociale ca Facebook, Instagram sau Pinterest, pentru a-și promova produsele și a ajunge mult mai repede la clienți. Aceste postări numite „shoppable” permit etichetarea produselor, astfel încât shopperii primesc informații despre preț, descrierea produsului și disponibilitatea lui, doar plimbând mouse-ul sau degetul pe imagine. Odată ce dau click, sunt redirecționați pe platforma retailerului, unde pot finaliza achiziția. În acest context, campaniile de marketing bazate pe influenceri sunt foarte eficiente, iar studiile arată că pentru circa 63% din utilizatorii de social media din intervalul de vârstă 18-34 de ani recomandările influencerilor sunt mai importante decât brandurile.

Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Adina Craciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Adina Crăciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Personalizarea experienței de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă, iar companiile vor trebui să utilizeze datele și tehnologiile...

Acest trend va continua să se dezvolte în 2021, iar între rețelele de social media deja există o competiție strânsă pentru atragerea retailerilor. TikTok, rețeaua cu cea mai rapidă ascensiune anul trecut, testează clipuri video shoppable, iar Facebook și Instagram au implementat deja platformele proprii de shopping: Instagram Shop și Facebook Shop. În noiembrie 2020, social commerce era evaluat la circa 90 miliarde de dolari, iar conform estimărilor analiștilor, cifra va avansa până la 600 miliarde de dolari în următorii șapte ani.

Tot în această zonă merită să menționăm și shop­streaming-ul, un mix de „shop” și „streaming”. Apărută în timpul pandemiei, această combinație dintre live streaming și ecommerce va fi următorul trend important în retail și branding, în contextul în care nevoia brandurilor și a retailerilor de a-și întări prezența online nu a fost niciodată mai puternică decât acum.
Pe val sunt și videourile pe care poți da click. Clipurile video au fost dintotdeauna în centrul unei strategii digitale de success, însă ulterior cumpărătorii aveau adesea dificultăți în identificarea în magazinele fizice sau online a produselor pe care le văzuseră în clipuri.

Clipurile video pe care poți da click revoluționează modul în care oamenii erau obișnuiți să facă achiziții online, oferind rapiditate și rezultate imediate. Practic, orice consumator care vede o reclamă sau un video în feed-ul de social media poate da imediat click pe ecran pentru a vedea detalii despre produsul care i-a atras atenția. Iar studiile arată că 54% din consumatori doresc mai mult conținut video de la brandurile și businessurile ai căror fani sunt.

3. Modele de business alternative
Comerțul online pe bază de abonament este o modalitate convenabilă și personalizată pentru retaileri, prin care aceștia oferă clienților lor posibilitatea de a-și achiziționa produsele preferate la un preț accesibil. Fie că vorbim de pachete lunare sau o taxă de membru, avantajul retailerilor care implementează acest model de business sunt veniturile recurente.

Articolul complet poate fi citit aici.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Deși se estimează că inflația globală va fi mai mică în 2024, aceasta va rămâne peste un nivel de confort în majoritatea economiilor...
Comerțul viitorului, mixul perfect dintre fizic și online
Comerțul viitorului, mixul perfect dintre fizic și online
Probabil mulţi din noi încă ne mai amintim deschiderea primului magazin Apple de acum două decenii. Steve Jobs și echipa sa au prezentat public...
Dan Marc, Footprints AI: Orice retailer este o companie media
Dan Marc, Footprints AI: Orice retailer este o companie media
În 2022, costul de achiziție a unui client nou, folosind instrumente clasice de advertising online, a crescut cu aproape 70% față de 2021....