Gustul și prețul, factorii care dictează achiziția în categoria de iaurturi
Iaurtul este o categorie care se bucură de o incidență ridicată în consum, dar unde, în același timp, se duce o luptă între preț și gust pentru câștigarea consumatorilor. În tot acest context, există și o serie de bariere în atingerea obiectivului de consum zilnic a acestui produs, arată un studiu iSense realizat pentru Progresiv.
Iaurtul se bucură de o incidență ridicată în consum, 98% din românii din mediul urban declarând că au consumat acest produs cel puțin o dată în ultimele trei luni. Deloc surprinzător, cel mai consumat iaurt este cel simplu, fiind inclus în meniul săptămânal de 74% din români. Topul consumului săptămânal este completat de iaurtul grecesc (șase din zece români declarând că obișnuiesc să consume acest produs cel puțin o dată pe săptămână) și de iaurtul de băut, pentru care 56% din românii au menționat un consum săptămânal.
Cum stau celelalte tipuri de iaurt la capitolul consum? 79% din români spun că obișnuiesc să consume iaurt cu fructe, același procent regăsindu-se și în cazul iaurturilor cu cereale, în timp ce 67% spun că includ în alimentația lor iaurturile degresate și probiotice. La polul opus, iaurturile vegetale au reușit să atragă doar 35% din consumatori. Dintre aceștia, 91% au spus că alternează iaurtul vegetal cu cel natural, în timp ce doar 6% au renunțat complet la iaurtul natural în favoarea celui vegetal, având ca motive principale intoleranța la lactoză, preferințele personale sau adoptarea unei diete vegane. Când vine vorba despre iaurturile cu fructe, aproximativ patru din zece români declară un consum săptămânal, în timp ce unu din patru susțin că le includ în meniu de cel puțin două-trei ori pe săptămână. Dacă ne raportăm la aromele preferate, sortimentele cu căpșune sau aromă de căpșune conduc topul, fiind urmate de cele cu fructe de pădure și iaurturile cu piersici.
Prețul, principala barieră în consum pentru iaurtul bio
Iaurtul bio se bucură și el de incidență ridicată în consum, 75% din românii din mediul urban declarând că includ acest tip de iaurt în alimentația lor. Care sunt motivele pentru care preferă iaurtul bio? 63% din cumpărători menționează beneficiile pentru sănătate, 52% susțin că absența aditivilor și gustul autentic natural sunt factori care îi determină să consume acest tip de produs. Mai puțin importante sunt aspecte precum susținerea agriculturii ecologice (24%), valorile personale și credințele legate de sănătate și mediu (23%), și atenția acordată mediului, producția bio fiind mai prietenoasă cu mediul (22%). De cealaltă parte, dacă ne uităm la barierele în consum, prețul ridicat rămâne principala provocare, acest aspect fiind menționat de 46% din românii care nu obișnuiesc să consume acest tip de iaurt. Interesant este și faptul că 29% din români au specificat că nu consumă iaurt ecologic/bio din cauza loialității față de brandurile pe care le consumă de mult timp, în timp ce 27% spun că nu au încredere în eticheta curată.
Deși proximitatea este canalul vedetă când vorbim despre produsele proaspete, regula pare că nu se aplică și în cazul categoriei de iaurt. Astfel, într-o proporție semnificativă (79%), românii din mediul urban preferă să cumpere iaurturile din hipermarketuri, acest canal fiind urmat în topul preferințelor de magazinele de tip discount (67%) și supermarketuri (53%). Cât despre magazinele de proximitate, indiferent că vorbim despre locațiile operate de marile lanțuri de retail sau despre magazinele de cartier, acestea sunt preferate de unu din patru români, în timp ce comenzile online reprezintă opțiunea a doar 9% din cumpărătorii de iaurt. Demn de menționat este și faptul că românii preferă să achiziționeze cantități mai mari de iaurt, 38% din consumatori menționând că optează pentru patru bucăți, în timp ce doi din zece români cumpără șase bucăți sau chiar mai multe per achiziție. În privinta ambalajelor, studiul iSense Solutions indică faptul că o treime dintre români le preferă pe cele cu servire unică (între 100–150 ml), în timp ce trei din zece consumatori optează pentru recipientele medii (150–300 ml).
Tot la acest capitolul, merită punctat faptul că, între iaurtul cu lingurița și cel de băut, 75% din consumatori preferă prima variantă, iar procentul crește până la 80% în cazul consumatorilor din categoria „femei”.
„Interesant este și faptul că 94% din consumatorii de iaurt spun că citesc eticheta produselor pe care le consumă, iar data de expirare reprezintă cel mai important aspect pe care aceștia îl urmăresc pe etichetele iaurturilor (77%). Numele producătorului este citit, în medie, de unu din doi români, în timp ce gramajul și originea laptelui de 39% (gramajul), respectiv 38% (originea laptelui) din cei care obișnuiesc să citească eticheta. În plus, deși iaurtul este considerat un produs sănătos, 35% urmăresc conținutul de zahăr din iaurturile pe care le consumă”, punctează reprezentanții iSense Solutions.
Alegerea iaurtului, o luptă între gust și preț
Care sunt motivele care influențează decizia de cumpărare a iaurtului? De departe, gustul este cel mai important criteriu pentru români, acesta fiind menționat ca factor care are impact foarte mare asupra deciziei de cumpărare de 58% din respondenții studiului iSense Solutions. Topul este completat atât de prețul de achiziție al produsului (36%), cât și de promoții sau reducerile de preț (33%). Un factor de influență este și marca de iaurt, aceasta fiind menționată de 27% din români. În ceea ce privește producătorul, pentru 22% din consumatori este foarte important ca acesta să fie unul local. La polul opus, atributul de bio sau de produs artizanal are importanță într-o măsură foarte mare în decizia de cumpărare pentru 17%, respectiv 14% din români.
Ce atribute trebuie însă să îndeplinească un iaurt pentru a fi pe placul consumatorilor? „Un prim atribut ar fi ca iaurtul să conțină ingrediente naturale (67%), apoi să fie ușor de servit și să aibă un preț accesibil (59%). Pentru 54% din consumatori, iaurtul trebuie să fie sățios și pe placul tuturor membrilor familiei. De asemenea, un alt atribut important al iaurtului este dat de conținutul beneficiilor funcționale (50%)”, subliniază reprezentanții iSense Solutions.
Micul-dejun, principalul moment de consum pentru iaurt
Dacă ne raportăm la momentele de consum, cinci din zece români preferă să mănânce iaurt la micul-dejun, în timp ce doi din zece preferă să consume iaurtul ca gustare, între mese. 35% din români obișnuiesc să consume acest produs simplu, însă dintre cei care asociază iaurtul cu alte produse, 36% spun că îl combină cu cereale, ponderea femeilor fiind ușor mai mare decât media generală (41%). De asemenea, alte alimente cu care consumatorii preferă să combine iaurtul sunt produse de patiserie (menționate de 22% din români), covrigi (21%), fructe naturale (19%), biscuiți (18%), fructe uscate (16%) sau nuci (15%).
De ce consumă românii iaurt? Cel mai important motiv pare a fi și de data aceasta gustul, aspect menționat de 55% din respondenți. 48% au declarat că obișnuiesc să consume iaurt pentru că îi ajută la o digestie mai bună, în timp ce 47% consideră că iaurtul este un produs sănătos. În lista motivelor care contează pentru români se regăsește și faptul că iaurtul este ușor de consumat în orice moment (39%) sau că este ușor de combinat cu alte alimente (27%).
Pilos, campion la notorietate
Deși un brand aflat în portofoliul de mărci private, Pilos, marcă proprie a discounterului Lidl, se bucură de cea mai ridicată notorietate în categorie, fiind menționat de 82% din consumatori. La o diferență foarte mică se află brandurile Danone și Zuzu, menționate de 81%, iar poziția a treia este ocupată de Napolact (78%). De un grad ridicat de notorietate se bucură și Muller, Olympus, Activia, Actimel și Danonino, branduri recunoscute de aproximativ șapte din zece români.
În ceea ce privește brandurile consumate, topul acestora se schimbă, Danone (71%) fiind cel mai consumat brand de iaurt, cel puțin o dată. Topul este continuat de Pilos (69%), Zuzu (68%) și Napolact (63%). Olympus, Activia, Muller, Covalact de Țară și Actimel se bucură și ele de o incidență ridicată în consum, fiind încercate cel puțin o dată de unu din doi români.
Metodologie
Studiul iSense Solutions realizat pe categoria de iaurt este reprezentativ pentru populația utilizatoare de internet din mediul urban. Studiul a fost efectuat în perioada 2-7 august 2024, pe un eșantion de 511 respondenți, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Marja maximă de eroare este de +/- 4.34%, la un nivel de încredere de 95%.