Consumatorii își pierd încrederea și se îndepărtează de branduri pe fondul crizei legate de costul vieții

Consumatorii din întreaga lume continuă să își limiteze cheltuielile pe fondul evoluției provocatoare a costului vieții, 94% dintre ei fiind acum îngrijorați de creșterea costurilor de trai, în timp ce continuă să se confrunte cu inflația. Costurile accesibile sunt în prezent principala preocupare pentru 35% dintre consumatorii respondenți la nivel global din cadrul celei de-a 12-a ediții a Ey Future Consumer Index (FCI), în creștere cu 10 puncte procentuale din octombrie 2022. Consumatorii își pierd încrederea și se îndepărtează de branduri pe fondul crizei legate de costul vieții

Rezultatele studiului arată că, atât în țările dezvoltate, cât și în cele emergente, oamenii adoptă schimbări dramatice ale stilului lor de viață, pe termen scurt, pentru a face față perturbărilor continue. Dintre cele cinci tipuri de consumatori urmărite în funcție de interesele lor – „planeta pe primul loc”, „experiența pe primul loc”, „societatea pe primul loc”, „sănătatea pe primul loc” și „accesibilitatea pe primul loc” – „planeta pe primul loc” a înregistrat cea mai mare scădere, de minus 9 puncte procentuale, de la 25% la 16%, ceea ce reafirmă schimbarea adoptată de consumatori pentru a prioritiza accesibilitatea, considerând acum că sustenabilitatea este mai puțin importantă.

Grupul de consumatori care prioritizează „sănătatea pe primul loc” a crescut cu 7 puncte procentuale, de la 17%, la 24%, din octombrie 2022, devenind al doilea segment ca mărime, după cei care vizează costurile cât mai accesibile, pentru prima dată. Această creștere semnificativă indică faptul că nevoile individuale sunt reprioritizate în detrimentul eforturilor colective, consumatorii concentrându-se pe propriile finanțe, sănătate și nivel de stres. De asemenea, primul grup al planetei, China, a scăzut cu 17 puncte procentuale (de la 35%, la 18%), în timp ce preocupările legate de costurile accesibile au crescut cu 14%.

Consumatorii se îndepărtează de branduri în căutarea soluțiilor accesibile economic

În condițiile în care incertitudinile economice actuale nu dau semne de atenuare, 92% dintre respondenți sunt îngrijorați de economia țării lor, iar 39% se așteaptă ca situația să se înrăutățească în următoarele șase luni. Consumatorii intervievați iau măsuri pentru a reduce cheltuielile în multe domenii ale vieții lor, mai mult de o treime (36%) plănuind să cheltuiască mai puțin pe haine, 44% se așteaptă să cumpere mai puțină mâncare la pachet și aproape jumătate (49%) plănuiesc să cheltuiască doar pe produse esențiale.

De asemenea, achiziționarea produselor esențiale rămâne o provocare pentru mulți dintre consumatorii respondenți. Mai mult de trei sferturi (79%) consideră că prețurile la alimente au crescut în ultimele trei-patru luni, iar 74% au observat că unele branduri au redus dimensiunile pachetelor fără a reflecta aceasta și în preț, ceea ce este cunoscut sub numele de „shrinkflation”.


Citește și Gabriela Stănică, Carrefour România: Personalizarea, un diferențiator pentru brandurile de retail, alături de AI și date

Partener și Lider Retail & Consumer Markets PwC România
Promoțiile, principalul motiv pentru care consumatorii aleg să schimbe brandul cumpărat
Adaptarea la schimbările în comportamentul cumpărătorilor și presiunea de a menține prețurile la un nivel...
EY România: Conectarea cu un consumator independent ridică o nouă provocare pentru retaileri și branduri
EY România: Conectarea cu un consumator independent ridică o nouă provocare pentru retaileri și branduri
47% dintre consumatori sunt optimiști cu privire la viitor, în ciuda temerilor legate de creșterea costului vieții...

Studiul arată că brandurile vestimentare nu mai sunt considerate de majoritatea consumatorilor ca singura modalitate de comunicare a statutului , întrucât 62% dintre respondenții la nivel global declară că nu mai simt nevoia să țină pasul cu ultimele tendințe în materie de modă, iar jumătate dintre ei ar lua în considerare acum o marcă privată pentru îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii.

O proporție mare (67%) preferă acum să își repare bunurile, în loc să le înlocuiască, ceea ce pune în discuție dorința tradițională a consumatorilor de a deține întotdeauna cele mai noi lucruri. 55% dintre consumatorii de la nivel mondial spun că brandurile nu mai sunt importante.

„Consumatorii rămân rezilienți pentru a face față presiunilor legate de costul vieții, amplificate de contextul inflaționist. Vedem o regândire a stilului de viață pentru a face loc cheltuielilor esențiale. În același timp, bazându-se şi pe lecțiile învățate în pandemie, consumatorii sunt deja utilizatori obișnuiți ai tehnologiei digitale, devenind din ce în ce mai dependenți de aceasta pentru a-și ușura viața, a economisi bani, timp, a lucra de acasă și a-și reduce impactul asupra mediului. Astfel, brandurile vor trebui să-şi regândească strategia, pentru a nu pierde din cota de piață şi a rămâne în competiţie, adresând preocupările primare ale consumatorului: accesibilitatea şi sănătatea pe primul loc", explică Georgiana Iancu, partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum în cadrul EY România.

Tehnologia face parte intrinsecă din viața consumatorului

Indicele EY Future Consumer Index arată că aproape jumătate (46%) dintre consumatorii respondenți se bazează pe tehnologie pentru a-și gestiona viața de zi cu zi. Această încredere tot mai mare în tehnologie, precum și rezultatele și recomandările acesteia, influențează, de asemenea, deciziile de cumpărare și consumul general.

În ceea ce privește tehnologiile principale, datele relevă că aproape jumătate dintre consumatorii respondenți (46%) au utilizat servicii de livrare online de alimente în ultimele trei luni, o creștere de 12 puncte procentuale din iunie 2022. 53% dintre respondenți au socializat cu prietenii și familia prin intermediul platformelor video, o creștere semnificativă de 14 puncte procentuale față de iunie 2022, iar 62% utilizează acum canale streaming audio, o creștere uriașă de 17 puncte procentuale față de iunie 2022.

Tehnologiile emergente au înregistrat, de asemenea, o creștere bruscă, cu un număr mai mult decât dublu de consumatori la nivel global care utilizează acum platforme virtuale cu mai mulți utilizatori în comparație cu iunie 2022. În special, 66% dintre respondenți au declarat că sunt dispuși să își partajeze datele în schimbul unor alternative mai ieftine.

Despre studiu
Indicele EY Future Consumer urmărește evoluția sentimentelor și comportamentelor consumatorilor pe orizonturi de timp și pe piețele globale, identificând noile segmente de consumatori care apar. Indicele oferă indicatori longitudinali periodici și o perspectivă unică asupra schimbărilor care sunt reacții temporare la o perturbare actuală și care indică schimbări fundamentale. În cadrul celei de-a 12-a ediții a EY Future Consumer Index au fost intervievați 21.000 de respondenți din SUA, Canada, Mexic, Brazilia, Argentina, Chile, Marea Britanie, Germania, Franța, Italia, Spania, Danemarca, Finlanda, Suedia, Norvegia, Australia, Noua Zeelandă, Japonia, China, India, Indonezia, Thailanda, Arabia Saudită, Africa de Sud, Vietnam, Nigeria și Țările de Jos.

 

Consumatorii învață să trăiască cu mai puțin, pe fondul creșterii costului vieții
Consumatorii învață să trăiască cu mai puțin, pe fondul creșterii costului vieții
Un procent de 94% dintre consumatorii de la nivel global sunt îngrijorați de costul vieții și aproape 89% dintre ei...
2023, un an al strategiilor atent calculate în piața de retail și FMCG
2023, un an al strategiilor atent calculate în piața de retail și FMCG
Contextul instabil și provocator al ultimilor ani își pune tot mai mult amprenta asupra consumatorilor, indiferent...
Georgiana Iancu, EY România: Sectorul bunurilor de larg consum se află din nou la o răscruce de drumuri
Georgiana Iancu, EY România: Sectorul bunurilor de larg consum se află din nou la o răscruce de drumuri
În condițiile în care costurile de trai cresc în spirală în fiecare săptămână, cercetarea cel mai recent...
Studiu EY: Creșterea costurilor afectează revenirea sperată a consumului de după pandemie
Studiu EY: Creșterea costurilor afectează revenirea sperată a consumului de după pandemie
Incertitudinile economice tot mai mari din ultimele luni au afectat revenirea post-pandemie a consumului pe un trend...