Conservele de pește, segment impulsionat de comportamentul de stocare
Când vine vorba despre comportamentul de consum instalat în perioada stării de urgență, există clar o categorie câștigătoare. Este vorba despre conserve, produse ale căror vânzări au explodat. Iar în privința conservelor de pește, vânzările practic s-au dublat față de martie 2019.
Dezvoltarea categoriei de conserve din pește s-a bazat în acest an pe un stimul neașteptat: panica indusă de starea de urgență. Potrivit datelor de audit retail furnizate de Nielsen România, categoria și-a dublat practic vânzările în luna martie prin comparație cu aceeași lună a anului trecut (+105%) și a raportat un avans de 69% față de luna februarie a acestui an.
Cele mai mari evoluții au fost raportate în cea de-a doua săptămână a lunii, adică cea de dinaintea declanșării stării de urgență, când consumatorii au făcut stocuri de alimente. Însă conservele de pește au avut o performanță bună și dacă analizăm categoria pe un interval extins de timp. Astfel, vorbim despre un plus de 17% în privința vânzărilor valorice în perioada septembrie 2019 - august 2020 față de anul precedent și o creștere a volumelor de 10%.
Cât despre segmentarea pe tipuri de pește, în topul preferințelor se poziționează conservele de ton, care au raportat o cotă de piață valorică de 56%, fiind urmate de sardine și macrou. Clasamentul nu suferă modificări nici dacă vorbim despre cota de piață volumică, conservele de ton fiind liderul detașat al categoriei cu un market share de 44%. La nivel de dinamică, podiumul este ocupat de conservele de ton și cele de somon, ambele sub-categorii înregistrând un plus de 19% în valoare, în intervalul analizat.
Datele Nielsen România privind segmentarea categoriei în funcție de ambalaj arată că 99% din vânzările categoriei sunt realizate de conserva metalică. Cu toate acestea, în intervalul analizat se observă o creștere semnificativă pe alte două formate: tăviță și pungă (108%, respectiv 5286%).
Chiar dacă atât în privința cotei de piață valorice cât și în volum, acestea reprezintă doar 0,1% din total piață, evoluția din perioada analizată reprezintă o nouă tendință în comportamentul de achiziție. La nivel de mărci, cele mai importante cinci branduri sunt Calvo, Fisherking, Giana, Home Garden și Rio Mare, care dețin 44% din cota de piață valorică și o treime din volumele categoriei.
De alftel, cele mai importante cinci branduri se poziționează la același nivel cu mărcile private, care au o cotă de piață volumică cumulată de 32%, potrivit datelor Nielsen România.
La nivelul canalelor de achiziție, hypermarketul rămâne locația preferată de consumatori, importanța valorică a acestui canal ajungând la 38% din total. Hyprmarketurile sunt urmate îndeaproape de supermarket (31%), de comercianții independenți (21%), în timp ce pe ultimul loc se află magazinele de tip discount. Cu toate acestea, discounterii sunt canalul cu cea mai mare creștere în intervalul menționat (+21%).