Campanii şi inovaţii în categoria apei îmbuteliate

Într-o piaţă în care inovaţia se rezumă mai degrabă la ambalaj, producătorii de apă minerală încearcă să anime categoria prin campanii şi promoţii, mizând totodată pe tendința consumatorilor către un stil de viață mai sănătos. Campanii şi inovaţii în categoria apei îmbuteliate

Fie că este apă de masă sau apă minerală, apa îmbuteliată este un segment de piață unde ”rețeta” produsului nu poate fi modificată decât într-o mică măsură, sursa de apă fiind cea care determină calitatea apei. În aceste condiții, producătorii caută să se diferențieze prin campanii sau ambalaje inovatoare.

Una dintre cele mai recente inițiative a Coca-Cola HBC România a fost noul tip de ambalaj, realizat în proporție de 30% din plante, pentru sticlele de 0,5 litri de apă plată și carbogazoasă Dorna Izvorul Alb și Dorna.

Totodată, pentru Coca-Cola, comunicarea în magazine este o componentă importantă de promovare. Astfel, brandul de apă minerală Dorna va avea o nouă identitate vizuală susținută de un plan de marketing complex, cu o puternică componentă in-store: decorare de coolere, teatralizari și promoții diverse, menite să scoată în evidență noua platformă de comunicare: „pentru un mod mai pur de a trăi”.

Pe de altă parte, după ce a derulat anul trecut campania ”Zizin dă cu pace în familie”, îmbuteliatorul de apă minerală Zizin a revenit anul acesta cu o continuare -  campania de comunicare „Zizin dă cu pace și-n vacanță”. Aceasta este însoțită de o promoție națională care se încheie pe 12 iulie și care oferă ca mare premiu o excursie pentru două persoane în Africa.

Vânzările pe creștere, susținute de apa plată

Vânzările de apă îmbuteliată (apă minerală, apă de masă, apă de izvor) s-au majorat, înregistrând o creştere de 9,8% în valoare şi 6,7% în volum în intervalul mai 2014 – aprilie 2015 comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, potrivit datelor firmei de cercetare RetailZoom care auditează o mare parte din rețelele internaționale de magazine.

Estimările sunt optimiste și când vine vorba de a doua parte a acestui an. ”Fără niciun dubiu, va fi înregistrată o creștere semnificativă pe acest segment, factori determinanți fiind: scăderea TVA-ului care a intrat în vigoare la 1 iunie, modificare ce va duce la reducerea prețului la raft și prognoza meteorologică pentru acest sezon estival. Se pare că vom avea parte de o vară caniculară, cu cantități mici de precipitații, fapt ce atrage creșterea consumului de lichide”, susține Laura Lazăr, CEO-ul Zizin.

Creșterea cea mai importantă a fost generată de vânzările de apă plată (14,2% în valoare și 12,1% în volum), care include atât apa minerală plată, cât și apa de masă și apa de izvor, ponderea acestui segment fiind de 63,1% în valoare și 60,9% în volum din total vânzări în retail. Pe de altă parte, vânzările de apă carbogazoasă au crescut cu 3% în valoare, dar au scăzut cu 0,5% în volum, în intervalul mai 2014 – aprilie 2015, ponderea acestui segment fiind de 35,1% în valoare și 37,4% în volum în retail.

De altfel, în sezonul estival, creşte frecvenţa consumului de apă plată în detrimentul celei carbogazoase, aceasta din urmă fiind folosită mai mult în combinaţii. ”Datorită frecvenţei mari a consumului în sezon, clientul se axează către achiziţionarea de litraje mai mari sau de baxuri”, afirmă Ramona Ivan, Responsabil Marketing pentru sortimentul de băuturi în cadrul hypermarketurilor Cora.

Astfel, la nivel de ambalaj, ponderea cea mai mare o are apa îmbuteliată la 2 litri (45,7% în valoare și 52,8% în volum), urmată de apa la bidoane de 5 litri (16,7% în valoare, 20,7% în volum) și cea la 1,5 litri (15% în valoare și 9,9% în volum) Apa în ambalaj de 2 litri a înregistrat o creștere ușoară, de numai 2% în intervalul mai 2014 – aprilie 2015. În schimb, creșterea segmentului de 5 litri, de aproximativ 20%, a fost favorizată de scăderea segmentului de 6 litri (-23,3% în valoare și -17% în volum).

Totodată, vânzările de apă la 1,5 litri s-au majorat cu peste 21%. ”Beneficiul oferit prin raportul preț - gramaj - funcționalitate continuă să dicteze obiceiurile de consum din România. În comparație cu alte țări din UE, consumatorii români preferă ambalajele de tip PET, mari, de 1,5 litri și mai puțin pe cele de consum imediat, de 1 litru”, susține Natalia Stroe de la Coca-Cola Hellenic.

O altă tendinţă, remarcată de Ramona Ivan de la Cora, este reorientarea pieţei către apa în ambalaje de sticlă, o alternativă mai sănătoasă la sticlele de plastic.

băuturi răcoritoare
Piața de băuturi răcoritoare, între oportunități și provocările momentului
O piață relativ matură, cu nume consacrate, categoria de băuturi răcoritoare este un exemplu că este încă loc pentru nou, acest trend fiind...
Românii rămân consumatori fideli de apă îmbuteliată, dar își diversifică opțiunile
Românii rămân consumatori fideli de apă îmbuteliată, dar își diversifică opțiunile
România se află într-un moment extrem de interesant pentru categoria de apă îmbuteliată, fiind într-un proces de expansiune și diversificare...
La Fântâna testează raftul de supermarket și se listează în Lidl
La Fântâna testează raftul de supermarket și se listează în Lidl
La Fântâna România, lider național pe piața de servicii B2B de apă și cafea, va fi prezentă în modul de testare, în premieră, pe rafturile...
4 din 10 români obișnuiesc să consume cel mai des apă îmbuteliată minerală plată
4 din 10 români obișnuiesc să consume cel mai des apă îmbuteliată minerală plată
4 din 10 români (40,8%) obișnuiesc să consume cel mai des apă îmbuteliată minerală plată, iar 17,5% apă îmbuteliată minerală...